בזכות האמריקאים

ורק בזכותם: סוף-סוף תהיה בישראל מלחמה בהון השחור

דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock
דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock

נערה הייתי וגם בגרתי, ומיום ששאלתי קיבלתי ממנהלי המסים, היום רשות פעם נציבות, את אותה התשובה: "נילחם עד חורמה בהון השחור". קשקוש מקושקש. מלחמה בהון השחור שזכתה למיליוני עמודי תוכניות ומילות ברברת מעולם לא התקיימה.

לא עוד! רשות המסים כשלה, וגם תמשיך להיכשל, באיתור ההון השחור בעת יצירתו, אבל בעניין האכסון שלו - נפתח עידן חדש. בזה אחר זה נחשפים האתרים, המקלטים והמחסנים שבהם מוסתרים עשרות מיליארדי דולרים שחורים שלא שולמו בגינם מסים.

על זה ייאמר: "God Bless America", שכן למלחמה הזו, האמיתית, הקשה והמוכחת בנהנתני ההון השחור, אין שום קשר למה שישראל עושה או לא עושה - אלא רק למה שהממשל ושלטונות המס האמריקאים עושים בכוח ובקשיחות ברחבי העולם.

הקאובוי'ס עם דגל הכוכבים החליטו, מטעמים לאומיים שלהם, לחסל את הסודיות הבנקאית בעולם בכלל, ובשווייץ בפרט - האמ-אמא של הסודיות - שנהנתה מאכסון הכסף השחור הכי גדול בעולם. שנים ספורות אחרי - והאמריקאים הצליחו לעשות סדר חדש ולבן ברחבי העולם.

למשה אשר, מנהל רשות המסים הנוכחי, יש המזל להיות האיש הנכון בזמן הנכון. זה לא שהוא אחראי לביצוע המלחמה בהון השחור - אבל לזכותו ייאמר שהוא זיהה בזמן את הטרנד העולמי, רכב עליו, והוא מתחיל לאסוף את מיסי הכסף השחור שישראלים איפסנו/החביאו בעולם. וזוהי רק תחילתה של ההתחלה.

כבר לפני חודשים אשר החל לקבל לידיו מידע מסודר על אלפי בעלי חשבונות ישראלים בחו"ל - והמידע ממשיך לזרום. עם זאת, נראה כי את הכסף הגדול הוא עשוי לגבות דווקא מהבהלה הכללית שנפלה על אנשי ההון השחור ומבצעי הגילוי מרצון שאשר פתח בהם.

למרות שהבטיח מראש לא לתת, בשום מצב, הנחה על תשלומי מס על הקרן (אלא רק על הריבית, ההצמדה והקנסות, על-פי שיקול-דעת פקיד השומה ורק בהתאם לנסיבות מיוחדות) - הרי שהבהלה היא שמביאה ותביא אליו את המסה הגדולה של בעלי חשבונות שחורים. בתנאי כמובן שהוא ועובדיו יישמרו את כוח ההרתעה שהאמריקאים סיפקו להם ואכן יצליחו להוכיח את יכולת האכיפה שלהם.

חובה לציין כי מול היתרונות יש גם "מחיר" יהודי. הפתיחות החדשה חלה על כל העולם. אף אחד לא מעז ולא יעז לסטות מהדרך. זה אומר שגם המוסדות הפיננסיים בישראל חייבים לפתוח, לחשוף ולדווח, באמצעות רשות המסים, על כל המידע שבידיהם בעניינם של יהודים, גם אמריקאים וגם אחרים, שהחזיקו ומחזיקים חשבונות בישראל ולא דיווחו עליהם בארצות מושבם. המידע מועבר למדינות מושבם, ושם ייפתחו הליכים.

האם ישראל מקבלת מידע ששווה כסף יותר גדול מאשר היא מקבלת? או להפך? - לא ברור. זה גם לא משנה. כך מתנהל העולם החדש.

הסודיות התפוגגה

הכול התחיל ב-11 בספטמבר 2001, בפיגוע מגדלי התאומים במנהטן. הממשל האמריקאי וסוכנויותיו קיבלו החלטה לטפל בטרור גם באמצעות איתור וניתוק הזרמות הכספים שלו בבנקים ובמוסדות כספיים ברחבי העולם.

לקח עוד כמה שנים, עד למשבר 2008, כשהקופה הלאומית האמריקאית התרוקנה. אז התקבלה ועברה החלטה בחקיקה, לצאת בכל הכוח למסע ציד עולמי נגד אמריקאים, בארצות-הברית ובכל מקום אחר ברחבי העולם, שהסתירו הכנסות ונכסים ולא שילמו עליהם מסים.

כך החל עידן חוק ה-FATCA, שהוריד על ברכיהם את גדולי המוסדות הפיננסיים בעולם. הלחץ הגדול החל במערכות ההסתרה הגדולות, ושווייץ בראשן, ועבר לכל המדינות.

המוסדות הפיננסיים, בנקים ומי שבא אחריהם הועמדו בפני ברירה בלתי אפשרית: 'תדווחו על לקוחות חשודים שלכם - ולא מעניין אותנו אם זה חוקי או לא - או תשכחו מכל פעילות דולרית בינלאומית'. והם התחילו להזרים מידע. דיסקים עם אינפורמציה לוהטת על בעלי הון גלויים ונסתרים, בני כל העמים, החלו לעבור מיד ליד (במקרה הפרטי שלנו: ישראל מקבלת וישראל נותנת).

הממשלות והבנקים המרכזים מצאו דרך 'להלבין' מהלכים ספק חוקיים אלה, והסודיות שפעם הייתה אבן-יסוד קדושה - התפוגגה כאילו לא הייתה. כל המוסדות הפיננסיים בעולם הפכו לסוכנים הגדולים של ה-IRS האמריקאי הכול יכול. זה כולל גם את הבנקים ואת בתי ההשקעות בישראל שמזרימים מידע, שבמקור אמור היה להיות סודי ביותר, עד שהסודיות הוסרה ממנו, בדרך לא דרך.

באחרונה חזר משה אשר מביקור אצל הבנקאים השווייצריים. הוא סיפר להם על המנגנון החדש לגילוי מרצון, הם לחצו את ידיו, וכולם ידעו שהם רק פיונים קטנים בידי האמריקאים. אלה רק רצו למלא את הקופה הריקה שלהם, ובדרך עזרו לעמים רבים, לאזרחי העולם החופשי, לגבות מסים מאלה שמעלימים אותם בגדול.

בקיצור: יש סיכוי שבישראל סוף-סוף החלה המלחמה בהון השחור.