לפיד רוצה לרכוש בניינים מקבלנים לקידום תוכנית השכירות

הצעה שתעלה מחר בקבינט הדיור: החברה הממשלתית תציע לרכוש מיזמים וקבלנים פרויקטים עתידיים בשני שלבים ■ האוצר יעמוד הון עצמי של 400 מ' ש' שבאמצעותם ניתן יהיה לרכוש בשלב הראשון כ-2,000 דירות להשכרה

יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור
יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור

משרד האוצר הבין שכדי לקדם שוק שכירות אמיתי בישראל הוא לא יוכל להסתפק במכרזי קרקע המיועדים להשכרה והחליט לקדם בעצמו רכישת דיור להשכרה מקבלנים, כך עולה מאחת הצעות ההחלטה שיעלו מחר (ב') לדיון בקבינט הדיור. עוד עולה מההצעה כי במשרד האוצר גם הבינו שכדי שמשקיעים מוסדיים ישכימו להיכנס לפרויקטי השכרה גם בישראל, הם צריכים פרויקטים מוכנים ופועלים.

מדובר בהצעת החלטה הקובעת כי החברה הממשלתית החדשה, דירה להשכיר, תשנה את מתווה פעילותה כאשר לצד קידום מכרזי קרקע להשכרה ארוכת טווח עם שכר דירה מפוקח, היא תפעל גם כדי לרכוש בניינים שלמים מקבלנים באמצעות הון עצמי שיקציב משרד האוצר למטרה זו.

מדובר בשלב הראשון ב-200 מיליון שקל באמצעותו תפנה החברה הממשלתית החדשה ליזמים וקבלנים כדי לרכוש פרויקטים עתידיים שלגביהם קיימת כבר תוכנית מאושרת אך טרם יצאו לבנייה או לשיווק. בשלב השני מוצע לתקצב את הפעילות ב-200 מיליון שקל נוספים לאותה המטרה. באוצר מעריכים כי באמצעות סכום זה ניתן יהיה לרכוש כ-2000 דירות להשכרה, כאשר סכום זה יהווה למעשה את ההון העצמי בו תעשה שימוש החברה הממשלתית כדי לרכוש דירות.

"הבנו שקיים פער בין התוכניות שמקדמים כעת באמצעות דירה להשכיר והתוכניות שיקודמו באמצעות הותמ"ל ולכן החלטנו לייצר גשר שיוכל לספק יחידות דיור להשכרה בתקופת הביניים עד שהתוכניות האחרות יבשילו", כך מסביר מנכ"ל החברה הממשלתית דירה להשכיר עוזי לוי בשיחה עם "גלובס". המתווה החדש יוביל את משרד האוצר לרכוש בניינים שלמים שייבנו על ידי הקבלן או היזם בעבורו, לאחר מכן יתופעלו על ידי חברת ניהול ואחזקה שתיבחר במכרז. לאחר שהפרויקט יעמוד מאוכלס ועובד, בכוונת האוצר למכור אותו לגופים המוסדיים.

"במסגרת התוכנית נקבע מראש שהשוק הפרטי יהיה הגורם הדומיננטי בתוכנית ואין כוונה להשאיר את הפרויקטים האלו בידי המדינה", מבהיר לוי, "אנחנו נפקח על כל התהליך ובסוף היום נציב יעד למכירתו לגוף מוסדי שיוכל לפעול בתחום זה כמו שהוא פועל כך בכל העולם. אנחנו מהשלב הראשון מקדימים כאן היצע שלא היה אמור לצאת לפועל ונשתמש בתוכנית כדי לרכוש את המתחמים במחיר אטרקטיבי שגם יאפשר מאוחר יותר תשואה נאותה למוסדיים. רכישה כזו מיזם תעלים לו הוצאות כמו מימון ושיווק ולכן גם המחיר שנרכוש את אותם הבניינים יהיה בהתאם".

במשרד האוצר מציינים כי בשלב הראשון יאותרו הפרויקטים המתאימים והכוונה היא להתמקד במעגל הביקוש השני הצמוד לתל אביב וגם בערים מרוחקות יותר. במקביל מדגישים באוצר כי תוכנית זו תתבצע יחד עם פרסום מכרזים נוספים להשכרה לשוק הפרטי והמוסדיים כפי שהיה עד כה.

הצעה נוספת שתעלה במסגרת קבינט הדיור מבקשת להכריז על מתחם הגדנ"ע בדרום תל אביב-יפו כמתחם המיועד להשכרה ארוכת טווח ולשווק אותו באמצעות חברת "דירה להשכיר". במסגרת הצעת החלטה זו משנים למעשה החלטה אחרת שהתקבלה במארס 2013 במסגרתה הוחלט כי הקרקע האמורה, השייכת לחברת הדיור הציבורי חלמיש, תשווק ליזמים פרטיים כאשר 100 מיליון שקל מהתגמולים על הקרקע יעברו לחברה כדי שתרכוש דירות חדשות לדיור הציבורי בעיר.

כעת, הצעת ההחלטה משנה את המהלך ומציעה לשווק את הפרויקט לשכירות כאשר התגמולים שיתקבלו על הקרקע יעברו למשרד השיכון והוא יעשה בהם שימוש למטרה של רכישת דירות לדיור הציבורי. בעוד הייעוד של התקבולים עדיין נשאר למטרה של דיור ציבורי, גורמים שונים מביעים חשש כי בשל העובדה שמשרד האוצר מתקשה לשווק מתחמים להשכרה ולכן תקבולי הקרקע יהיו נמוכים במקרה שכזה מאשר שיווק אותה קרקע לבנייה רגילה, יירדו בהתאם גם התמורות שיגיעו בסופו של דבר לדיור הציבורי.

גם היועץ המשפטי של משרד השיכון התייחס לסוגיית שינוי ההסכם ביו חלמיש למדינה משיווק קרקע רגיל לדיור להשכרה וקבע כי: "השינוי המוצע בהסכם, לפיו המתחם ייועד לדיור בר השגה בהשכרה ארוכת טווח במקום מכירתו על ידי החברה, היא עניין שבמדיניות הנתון לשיקול דעתה של הממשלה".

ממשרד האוצר נמסר בהקשר של מתחם הגדנ"ע כי: "משרד האוצר פעל להשבחת הקרקע בין היתר על ידי הגדלת זכויות הבנייה ופריסת רשת ביטחון, נוכח כך לא צפוי שתהיה פגיעה בהכנסות זאת לאור תוצאות מכרזים קודמים. יודגש כי כל ההכנסות יועברו לדיור הציבורי".

ממשרד השיכון נמסר כי "מדובר בהחלטה משותפת של משרד האוצר ושל משרד הבינוי והשיכון להביא לקבינט הדיור החלטה של מדיניות. מתחם הגדנ"ע נמצא בעיר תל אביב ולכן המכרז לשכירות צפוי להביא הכנסות גבוהות לטובת רכישת דירות לזכאי הדיור הציבורי. בנוסף, מלבד הכספים שיתקבלו ויעברו לדיור הציבורי, חשוב לציין כי גם פרויקט המקצה דירות לדיור בר השגה בשכירות ארוכת טווח ללא ספק תורם להנגשה של הדיור".

נושאים נוספים שעתידים לעלות מחר בישיבת קבינט הדיור הם הכרזה של עוד מתחמים מועדפים לדיור בהם תוכל לדון הותמ"ל (ועדה לתוכניות מועדפות לדיור) בהיקף של 6,405 יחידות דיור ביישובים שוהם, טורעאן, צור הדסה ואור יהודה, בקביעת מתווה להקצאת קרקע ציבורית לרשויות מקומיות לבניית דיור להשכרה בעקבות הצו עליו חתם שר הפנים היוצא גדעון סער בשבוע שעבר והגבלת שימושים חורגים בדירות מגורים.

עוד במסגרת הישיבה מתוכנן להיערך דיון וסקירה של מצב ענף הדיור במגזר המיעוטים. סקירה זו הייתה אמורה להתקיים בישיבת הקבינט הקודמת אך נדחתה לקבינט הנוכחי.