פירצה במכרזי מחיר מטרה תאפשר למשקיעים לרכוש דירה

תוכנית מחיר מטרה עתידה לאפשר לרוכשים לרכוש דירה במחיר הנמוך בכ-20% ממחיר השוק בכל אזור, וזאת בתנאי שהרוכשים הם מחוסרי דירה או משפרי דיור

אוהד דנוס יור לשכת מקרקעין  / צלם : תמר מצפי
אוהד דנוס יור לשכת מקרקעין / צלם : תמר מצפי

לפני כשבועיים פרסם משרד השיכון את נוסח מכרזי מחיר מטרה שיפורסמו כשתצא התוכנית לפועל. עיון מדוקדק במסמכי המכרז מגלה פירצה שעשויה לאפשר גם למי שלא זכאי לכאורה לרכוש דירה במסגרת התוכנית, משקיעי הנדל"ן, לרכוש דירה בהנחה, כך עולה ממכתב ששלח יו"ר לשכת שמאי המקרקעין אוהד דנוס למשרד השיכון.

כזכור, תוכנית מחיר מטרה עתידה לאפשר לרוכשים לרכוש דירה במחיר הנמוך בכ-20% ממחיר השוק בכל אזור, וזאת בתנאי שהרוכשים הם מחוסרי דירה או משפרי דיור. במסגרת המכרזים קבע משרד השיכון כי משפר דיור יהיה רוכש שימכור את דירתו הקיימת לא יאוחר משנה לאחר קבלת טופס 4 (טופס אכלוס) לדירה שרכש במסגרת מחיר מטרה. הבעיה היא שבמסגרת התוכנית לא נקבעו מנגנוני פיקוח ובקרה שיאפשרו זיהוי של אותו מהלך מצדו של משפר הדיור, מה שעשוי לאפשר גם למשקיעים מן השורה לרכוש דירה נוספת. בנוסף, הסנקציה הקיימת בתוכנית כלפי מי שיתגלה בשלב מאוחר יותר כלא זכאי עשויה להתברר כלא ישימה.

"במידה ויימצא כי רוכש שהציג תעודת זכאות שלפיה הינו חסר דירה - לא היה חסר דירה במועד רכישת הדירה, או כי רוכש שהציג תעודת זכאות שלפיה הינו משפר דיור - לא עמד בכללים לעניין הגדרתו ככזה, יבוטל הסכם הרכישה, והרוכש האמור ישלם פיצוי מוסכם וקבוע מראש למשרד", כך במכתב ששלח דנוס למנכ"ל משרד השיכון שלמה בן אליהו. דנוס מסביר במכתבו כי מסעיף זה עולה כי הסנקציה הקיימת בדבר ביטול הסכם הרכישה אינה ישימה: "הסנקציה האמורה הינה בגדר אות מתה, היות שלאחר 12 חודשים מיום קבלת טופס 4, תימסר כבר החזקה לרוכשים לצורכי מגורים. מובן כי 'ביטול ההסכם' באותה העת לא יהיה ישים". דנוס מסיים את מכתבו וכותב כי: "הלשכה סבורה כי קיימת חשיבות רבה בהסדרת מנגנון פיקוח ובקרה אשר יסדיר ויעקוב אחר נושא זה, על מנת שתכליות תוכנית מחיר מטרה תושגנה במלואן".

במשרד השיכון מודים כי במסגרת מכרזי מחיר מטרה שפורסמו להערות אכן קיימת הפירצה האמורה ובכוונתם לטפל בסוגיה: "מדובר בהערה חשובה שיש בה ממש ובנושא שאכן אנו בוחנים אותו במסגרת צוות החשיבה העוסק כמובן גם בתחומי הבקרה והאכיפה ובפתרונות לבעיות המתעוררות".