למה תעודות סל של סחורות מתאימות לכם כעת

אילו מבין מגוון התעודות בתחום אינן מומלצות משום שהן יקרות ומצריכות מומחיות, ולעומתן אילו מספקות חשיפה רחבה ויציבה לסחורות בתיק ■  תעודות סל או קרנות נאמנות ?

קקאו קפה שותה שותים סחורות / צלם: רויטרס
קקאו קפה שותה שותים סחורות / צלם: רויטרס

אם אתם מאמינים בקנייה כשהמחירים יורדים, תרצו אולי לשקול להוסיף סחורות לתיק שלכם - בפעם הראשונה או תוך הרחבת פוזיציה קיימת שלכם.

סחורות (קומודיטיז) נחשבות לסוג של נכס, אך הן אינן שוק יחיד כמו מניות ואג"ח. כל סחורה מגיבה לגורמי ההיצע והביקוש הייחודיים שלה, אפילו כשהשווקים קשורים, כמו במקרה של נפט ובנזין. התפתחויות כמו עליית ריבית יכולות אמנם להשפיע על כל הסחורות, אך הן עצמאיות זו מזו באופן כללי.

לוח הביצועים של תעודות הסחורות השנה גדוש במינוסים: למשל, תעודת הסל של הנפט USO ירדה ב-28% מינואר (עד 14 בנובמבר); תעודת הדגנים iPath Dow Jones UBS Grains Total Return (JJG) צנחה ב-26.7%; תעודת הזהב SPDR Gold Trust (GLD) ירדה ב-14% ממארס; ותעודת הנחושת United States Copper (CPER) איבדה מתחילת השנה 10.7%.

התעודות המעטות שבטור החיובי לא שמרו על העליות הגדולות ביותר שלהן. iPath Dow Jones UBS Coffee Total, למשל, עלתה ב-96% בינואר-אפריל, אך איבדה מאז 14% ורשמה ב-14 בנובמבר עלייה שנתית של 67%. תעודת הקקאו iPath Dow Jones UBS Cocoa Total Return (NIB) עלתה ב-24% עד ספטמבר, ואחר כך ירדה ב-18% והעלייה מתחילת השנה נמוכה מ-2%.

אם כן, המשקיעים יכולים להיכנס לסחורות בדיסקאונט, אבל למה להם? רבים אינם מתפעלים מפיזור סיכונים, מפני שהם זוכרים שב-2008 כל סוגי הנכסים צנחו.

אבל מחקר אחרי מחקר מראים, שהוספה צנועה של סחורות לתיק גם ממתנת את התנודתיות וגם משפרת את התשואות בטווח הארוך. חברת המחקר מורנינגסטאר מצאה, שתיק עם 40% באג"ח, 32% במניות ו-28% בסחורות רשם ביצוע עדיף על תיק של 60% במניות ו-40% באג"ח בתקופה 1991-2010, שכללה גם את המיתון הגדול.

אני מאמין למחקרים הללו משלוש סיבות: ביצוע של 20 שנה מלמד יותר מאשר טראומה של 18 חודשים; שוק המניות לא ימשיך לרשום שיאים לעולמים; ושוק האג"ח ירד בשלב מסוים מול פני עליית הריביות.

יכול להיות שזה לא העיתוי המושלם להוספת סחורות - המחירים יכולים להמשיך לרדת - אבל עיתוי מושלם קיים רק במבט לאחור. בינתיים, הכללים הכלכליים הבסיסיים מתחילים לעבוד גם בסחורות: מחירים נמוכים מעלים את הביקוש, שממריץ הפקה נוספת של הסחורה, אך בפער זמן מסוים.

איך עושים את זה?

ההחלטה אם להוסיף סחורות לתיק שלכם, או להוסיף לסחורות שאתם כבר מחזיקים, היא החלק הקל. הרבה יותר קשה להחליט איך בדיוק עושים את זה. כמשקיעים לא מומחים אנחנו צריכים לבחור בתעודות הסל הבורסאיות שמכסות מגוון של שוקי סחורות.

יש כיום 153 תעודות סל שמבוססות על שוקי סחורות, לפי אתר etf.com; רובן הן תעודות בורסאיות (ETFs), וחלקן הן שטרות (Notes) שקשורים לסחורות. התעודות מבוססות בדרך כלל על מדדי מחירי חוזים עתידיים, אבל חלקן מנוהלות בצורה פעילה ויש גם מעטות שמחזיקות פיזית בסחורות, כמו מטילי זהב בכספות בלונדון.

כולן יקרות יחסית למה שזמין במניות ואג"ח. דמי הניהול נעים בין 0.25% ל-3.97%, והממוצע הוא 0.98%.

הרוב הגדול של התעודות, 85%, מתמקד בקבוצות סחורות כמו אנרגיה, דגנים, מתכות לתעשייה וכדומה, או בסחורות יחידות. שלוש התעודות עם הנכסים הגדולים ביותר הן SPDR Gold (עם 27 מיליארד דולר), iShares Gold Trust (IAU, 6 מיליארד דולר), ו-iShares Silver Trust (SLV, 5.4 מיליארד דולר).

כולן לא מומלצות לרוב המשקיעים, מפני שהן מחייבות מומחיות כדי לקבל החלטות. אם אתם חושבים שבחירת מניות זה דבר קשה, חכו עד שתגששו את דרככם בין זרמי ותת-זרמי ההיצע והביקוש של סחורה זו או אחרת.

רק מכירה מספקת תשואה

רובנו הלא מומחים צריכים לבחור במכשירים בורסאיים, שכוללים מגוון של שוקי סחורות. הגישה הזו מספקת חשיפה ויציבה לסחורות בתיקים שלנו מבלי להחליט אלו סחורות לקנות ולמכור ומתי.

יש 22 תעודות רחבות כאלה (את חמש בעלות הנכסים הרבים ביותר ראו בטבלה). לכל תעודה יש את הכללים שלה בבחירת והחלפת חוזים עתידיים כשהם מתבגרים, ובקביעת המשקל היחסי שלהם. כולן אמנם מספקות את היעד של חשיפה מסועפת לסחורות, אך יש להן דפוסי ביצועים שונים. צריך לבדוק אותן בקפדנות, לפני שמחליטים איזו מהן מתאימה לכם.

לגבי הקצאה, העצה שלי היא בין 5% ל-20% מהתיק, תוך צמצום נכסים מסוכנים אחרים כמו מניות. אם אתם פותחים פוזיציה ראשונה, אני מציע להתחיל ברמה של 5%, ולראות איך היא מתנהלת לזמן מה. אם תרצו להרחיב את הפוזיציה הזו, כדאי אולי לשקול מכשיר אחר מהמכשיר המקורי שבחרתם, כדי לפזר עוד יותר סיכונים וחשיפה.

סחורות לא משלמות דיבידנד, ולכן רק מכירה מספקת תשואה. המטרה העיקרית שלהן היא למתן את התנודתיות של התיק, כמו בולמי זעזועים טובים יותר למכונית שלכם. כמו בכל השקעה, כניסה בצורה הזולה ביותר האפשרית היא חשובה. הסחורות מאפשרות כעת את ההזדמנות הזו.

תעודות הסל הגדולות ביותר המספקות כיסוי רחב לסחורות
 תעודות הסל הגדולות ביותר המספקות כיסוי רחב לסחורות