תוגבל השתתפות קונה דירה בשכר-טרחת עוה"ד של הקבלן

הסכום המרבי שעורך דין המייצג קבלן או יזם יוכל לדרוש מרוכש דירה יעמוד על 5,000 שקל - כך עפ"י תקנה שעליה חתם היום שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל

אורי אריאל / צילום: רפי קוץ
אורי אריאל / צילום: רפי קוץ

הסכום המרבי שעורך דין המייצג קבלן או יזם יוכל לדרוש מרוכש דירה יעמוד על 5,000 שקל - כך על-פי תקנה שעליה חתם היום (ד') שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל.

שר הבינוי חתם על התקנה לאחר שהצעת חוק שיזם ח"כ מאיר שטרית (התנועה) אושרה בכנסת. השר אריאל העביר את התקנות ליו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אבישי ברוורמן, (העבודה) לאישור סופי.

לאחר חתימתו של השר על התקנה, מוכר דירה לא יוכל לדרוש מהקונה השתתפות בהוצאות משפטיות בסכום שעולה על הסכום המרבי שקבע שר הבינוי בהתייעצות עם שר המשפטים ושר האוצר ובאישור וועדת הכלכלה. סכום זה, כאמור, עומד על 5,000 שקל (כולל מע"מ) או מחצית האחוז של תמורת הדירה, הנמוך מביניהם.

נציין כי במסגרת התקנה הוחרגו דירות שמחירן עולה על 4,642,750 שקל. לדברי היועץ המשפטי של משרד הבינוי, עו"ד אלעזר במברגר, דירות שמעל תג מחיר זה הוחרגו ולא ייכללו בתקנות, כיוון שבמקרים כאלה "פערי הכוחות בין מוכר הדירה לקונה קטנים מעסקת רכישת דירת מגורים רגילה, ונראה כי אין צורך בהתערבות רגולטורית לעניין סכום ההשתתפות בהוצאות משפטיות המשולם בגין עסקאות אלה".

שר הבינוי אריאל אמר לאחר חתימתו על התקנה כי "זהו עוד מהלך חשוב שאנחנו עושים כדי להקל על רוכשי הדירות ולהוזיל את מחירי הדיור. השתתפות הרוכש בשכר-טרחת עורך הדין של הקבלן מהווה הוצאה ניכרת ברכישת דירה והינה גורם נוסף במכלול השיקולים בהחלטה על רכישת הדירה. זהו צעד נוסף להורדת מחירי הדיור והקלה נוספת על ציבור הרוכשים במדינת ישראל. אני מברך את ידידי ח"כ מאיר שטרית, שהצעת החוק שלו הגיעה היום לידי גמר".