המשטרה: להעמיד לדין את בועז צ'צ'יק, מנכ"ל ויזה כאל לשעבר

חקירתו של צ'ציק החלה בעקבות תלונה שהגיש בנק דיסקונט למשטרה, אחרי סדרת כתבות תחקיר שפורסמה ב"גלובס" ■ החשד: החשודים גרפו לכיסיהם כספים שמקורם בכספי עבירה ■ כאל: נקטנו פעילות אפקטיבית לתיקון הליקויים

בועז צ'צ'יק / צלם: איל יצהר
בועז צ'צ'יק / צלם: איל יצהר

3 שנים לאחר שהחלה חקירת המשטרה, הודיעה היום (ד') יחידת להב 433 של המשטרה כי היא ממליצה להעמיד לדין את חברת כרטיסי האשראי כאל, מנכ"ל החברה לשעבר בועז צ'צ'יק, שכיהן כמנכ"ל בין השנים 2003-2010, ומעורבים נוספים, בחשד לעבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד, לקיחת שוחד ועבירות לפי חוק איסור הלבנת הון.

ראש האגף לחקירות ולמודיעין, ניצב מני יצחקי, קיבל את עמדת ראש להב והיחידה החוקרת והנחה על העברת התיק למחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, אשר ליוותה את החקירה.

במשטרה אומרים כי ממצאי החקירה מעלים כי בין השנים 2007-2010 ביצעו לכאורה החשודים בכאל הונאה בהיקפים נרחבים כלפי ארגוני האשראי הבינלאומיים. החשודים פעלו לסליקת עסקאות של אתרי הימורים באינטרנט בקידודים כוזבים הנחזים להעיד על היות בית העסק מעניק שירות שונה מהימורים, פעלו לסגירה ופתיחה מחדש של אתרי פורנו ופארמה במטרה להסתיר את היקף ביטול העסקאות בבתי עסק אלה, וזאת תוך ביצוע עבירות מירמה והלבנת הון.

העסקאות הבלתי כשרות לכאורה הגדילו את היקפי הפעילות העסקית של כאל במיליארדי שקלים, ובנוסף גרפו החשודים לכיסיהם לכאורה סכומי כסף גבוהים שמקורם בכספי עבירה.

נזכיר כי פרשה זו נחשפה לראשונה ב"גלובס" לפני מספר שנים. חקירתו של צ'ציק החלה בעקבות תלונה שהגיש בנק דיסקונט למשטרה, אחרי סדרת כתבות תחקיר שפירסם משה ליכטמן ב"גלובס", באשר לחריגות בניהול הסיכונים בחברה, בעיקר בסליקה באינטרנט של אתרי הימורים, פורנו ו"תוספי מזון" (תרופות ללא מרשם).

בעקבות החשיפות בדקו ויזה העולמית ומסטרקארד העולמית את מערך ניהול הסיכונים של כאל וקנסו אותה: ויזה - ב-9 מיליון אירו, ומסטרקארד - ב-3.6 מיליון דולר. בנק ישראל קנס את כאל בנושאים אלה בסך של 6 מיליון שקל.

עו"ד נוית נגב ממשרד שינמן-נגב-ניב, המייצגת את צ'צ'יק, מסרה בתגובה: "כל פעולותיו של בועז צ'צ'יק היו כדין ובתום-לב לטובת החברה. אני מעריכה שבהמשך יתברר כי צ'צ'יק לא עבר כל עבירה".

כאל: פעילות אפקטיבית לתיקון הליקויים

מחברת כאל נמסר בתגובה: "מדובר באירועים שהתרחשו בין השנים 2007-2008 ואשר נגעו לתחום המסחר האלקטרוני בבתי עסק זרים, תחום בו הפסיקה החברה את פעילותה זה מכבר.

"בשנים האחרונות השקיעה כאל משאבים רבים לשם עיבוי הבקרות ובניית תהליכים ותשתיות לעמידה בדרישות הרגולציה ככלל והוראות הצו לאיסור הלבנת הון בפרט. בנוסף, הוחלפה כל שדרה הניהול של החברה אשר כיהנה בתקופה הרלוונטית ביחס לאותם ארועים.

"יצוין כי גם בביקורת שערך בנק ישראל, נמצא כי כאל נקטה פעילות אפקטיבית לתיקון הליקויים ולמניעת הישנותם, ואף הפיקוח על הבנקים בירך על השינוי המהותי שנעשה בהובלת הדירקטוריון והמנכ"ל".