"הלחצים לעליית מחירי הדירות ישובו ויתחזקו בטווח הקצר"

כלכלני לאומי: למרות העלייה בהתחלות הבנייה ברבעון השלישי, בחינת הנתונים על פני טווח זמן ארוך יותר, מעידה על ירידה בפעילות בהשוואה לשנה שעברה

אתר בנייה / צילום: תמר מצפי
אתר בנייה / צילום: תמר מצפי

"אנו מעריכים כי קיימת סבירות שהלחצים לעליית מחירי הדירות ישובו לעלות בטווח הקצר על רקע העלייה הצפויה בביקושים לצד ירידה במלאי הבלתי מכור (המלאי ירד במעט בחודש אוקטובר לעומת ספטמבר)". כך כותבים כלכלני בנק לאומי בסקירת המאקרו השבועית שלהם. זאת, לאור ההתפתחויות הפוליטיות האחרונות, הכוללות את תהליך החקיקה להקדמת הבחירות לאמצע חודש מארס 2015.

התגברות הציפיות של ציבור הרוכשים הפוטנציאליים (בעיקר אלה הזכאים לפטור מתשלום מע"מ על פי הצעת חוק מע"מ 0) כי תכניות הדיור ידחו או לא יצאו אל הפועל, עשויה לגרום לעלייה בביקושים לדירות בטווח הקצר. זאת לאחר שחלק מציבור זה המתין במשך מספר חודשים לקבלת ההחלטות ויישומן של תכניות הדיור לאחר שבחודש מארס השנה אישר קבינט הדיור את תוכניות הדיור מע"מ 0 ומחיר מטרה, ובחודש יוני אישרה ועדת השרים את הצעת חוק מע"מ 0.

בלאומי מציינים כי למרות העלייה בהתחלות הבנייה ברבעון השלישי, בחינת הנתונים על פני טווח זמן ארוך יותר, מעידה על ירידה בפעילות בהשוואה לשנה שעברה. היקף התחלות הבנייה מתחילת השנה עומד על כ-33 אלף יחידות דיור - נמוך בכ-8% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

הירידה בהיקף התחלות הבנייה השנה הינה גורם שלילי משתי סיבות עיקריות: ראשית, הירידה בהתחלות משקפת היצע דירות נמוך ביחס להיצע הרצוי (בין 45-50 אלף יחידות דיור בשנה), דבר אשר עשוי לפגוע במידת ההצלחה למתן את קצב עליית המחירים בטווח הקצר לפחות; בנוסף, "ההתפתחויות הללו משקפות ירידה בפעילות ההשקעות בבנייה למגורים, כפי שבאה לידי ביטוי בנתוני החשבונאות הלאומית ברבעון השלישי, ולכן הן היוו גורם משמעותי להאטה בפעילות הכלכלית במשק".

במבט קדימה, בלאומי מעריכים כי מגמת הירידה בהיקף התחלות הבנייה עשויה להיבלם במידה ותחול עלייה מתמשכת בהיקף הביקושים לדיור ויחול שיפור בציפיות העסקים בתחום הבינוי, בהמשך לשיפור שחל בחודשים ספטמבר ואוקטובר. יש לציין כי בסוף חודש נובמבר, נחתם הסכם עם עיריית ראשון לציון לשיווק של 17.5 אלפי יחידות דיור בשלוש השנים הבאות במסגרת "הסכמי הגג" אותם מובילה הממשלה במטרה להגדיל את היצע הדירות. עד כה, נחתמו חמישה הסכמי גג במסגרתם צפויים להיבנות כ-62 אלף יחידות דיור בהליך מואץ. "הרחבה של הסכמים אלה, גידול בשיווק הקרקעות והסרת חסמים בירוקראטיים יתמכו בהגדלת ההיצע לרמה האופטימאלית, דבר אשר עשוי לתמוך בהתמתנות של קצב עליית מחירי הדיור בטווח הארוך".