חגיגה של עמלות ב-46 מ' ש' ליועצי הנפקות הנדל"ן הזרות

לייטסטון ואול-יר השלימו בסוף השבוע את הנפקות האג"ח שלהן, ונראה כי השוק שוב מקבל יפה את חברות הנדל"ן הזרות ■ בעקבות ההצלחה, גם אמ.די.ג'י עשויה לנסות את כוחה בתל אביב

רפי ליפא וגל עמית / צילום: תמר מצפי
רפי ליפא וגל עמית / צילום: תמר מצפי

דיויד מרקס, בעל השליטה בחברת הנדל"ן הזרה אמ.די.ג'י, סיים בתקופה האחרונה את ביקורו בארץ ושב לארה"ב עוד בטרם השלימה החברה את גיוס החוב הראשון שלה בת"א. מרקס עזב אחרי שהתאכזב מקבלת הפנים הצוננת שהעניקו הגופים המוסדיים להנפקת האג"ח של חברת הנדל"ן הזרה ספנסר.

אלא שהצלחת ההנפקות של החברות לייטסטון ואול-יר, לצד הזינוק שנרשם באג"ח של ספנסר מאז הנפקתה, עשויים להחזיר בקרוב את מרקס לישראל ולאפשר גם לאמ.די.ג'י להשלים גיוס חוב בבורסה בת"א.

מי שבכל מקרה ממשיך לחגוג בינתיים הם יועצי ההנפקה של מרקס, רו"ח גל עמית ורפי ליפא, שלצד עורכי הדין ורואי החשבון של חברות הנדל"ן הזרות, כבר רשמו הכנסת שיא של 46 מיליון שקל בשלוש ההנפקות הזרות שהושלמו בימים האחרונים, בהן גויס סכום מצרפי של כ-1.2 מיליארד שקל.

ספנסר, לייטסטון, אול-יר ואמ.די.ג'י הן ארבע חברות נדל"ן מניב הנמצאות בבעלות יזמים יהודים מניו יורק שהוקמו לצורך ביצוע גיוס החוב. צמד יועצי ההנפקות, עמית וליפא, הציעו לאותם יזמים לאגד מקבץ נכסים שבידיהם תחת חברה אחת הרשומה באיי הבתולה הבריטיים (BVI) ולגייס כנגדם חוב תאגידי בשוק הקונצרני בישראל במח"מ של כחמש שנים. זאת, לאחר שמאז 2008 כבר הביאו השניים לבורסה שלוש חברות דומות - דה לסר, דה זראסאי גרופ וברוקלנד אפריל - מהן גזרו עמלות ייעוץ בהיקף מצטבר של יותר מ-20 מיליון שקל.

ספנסר זינקה

את הגל האחרון של ההנפקות הללו פתחה ספנסר שכאמור נתקלה בקשיים. בשלב המכרז המוסדי של ההנפקה הצליחה החברה לגייס רק 73% מהסכום המתוכנן (291 מיליון שקל מתוך 400 מיליון שקל), וגם זאת בריבית שקלית גבוהה של 6.9%, ולמרות שזכתה לדירוג A המכובד. אלא שמאז ההנפקה זינקה אג"ח א' של ספנסר ביותר מ-5% וכעת היא נסחרת בתשואה שנתית לפדיון של 5.8% בלבד.

בסוף השבוע שעבר השלימו גם לייטסטון ואול-יר את הנפקותיהן, והאג"ח שלהן יחלו כבר השבוע להיסחר בבורסה. לייטסטון, שביקשה בתחילה לגייס 600 מיליון שקל בדירוג של A, נאלצה להתמודד גם היא עם קשיים בשלב המוסדי שהתבטאו בריבית שקלית גבוהה יחסית של 6.35%. אלא שבהשפעת הרוח הגבית שקיבלה ספנסר בבורסה, הצליחה החברה במכרז הציבורי להפחית את שיעור הריבית ל-6.05% והשלימה הנפקה של 478 מיליון שקל באג"ח (80% מההיקף המתוכנן).

אצל אול-יר, של היזם יואל גולדמן, הדברים הלכו חלק יותר, לאחר שהחברה הציעה להצמיד את האג"ח שלה לדולר. אול-יר זכתה לביקוש גבוה כבר בשלב המוסדי והצליחה לגייס את מלוא הסכום שביקשה - 399 מיליון שקל - ובריבית הנמוכה מבין השלוש - 5.85%. זאת, למרות שהדירוג שלה זהה לזה של ספנסר (A) ונמוך מזה של לייטסטון.

אצל אמ.די.ג'י של דיויד מרקס, הסיפור עשוי להיות מורכב יותר, מאחר שעל פי ההערכות היא מתקשה בינתיים לקבל דירוג חוב בקבוצת A ונדרשת להסתפק בדירוג של BBB, שמשמעותו עשויה להיות ריבית של לפחות 7% ועלות אפקטיבית גבוהה עוד יותר לחברה (לאחר ניכוי עמלות הוצאות אחרות).

החברה, שמתמחה בפעילות ייזום מלונאות והשכרה למגורים בניו יורק, הפחיתה בינתיים את היקף ההנפקה הצפוי מ-270 מיליון שקל ל-150 מיליון שקל בלבד, בניסיון לשפר את היחסים הפיננסיים ואת דירוג החוב.

הנפקות הנדלן האחרונות של רפי ליפא וגל עמית
 הנפקות הנדלן האחרונות של רפי ליפא וגל עמית