לא בטוח שזו תחתית

צריך להזהר מלהיות החלטיים מדי בנוגע לעתיד מחיר הנפט

נפט / צילום: shutterstock
נפט / צילום: shutterstock

נתוני התעסוקה שהתפרסמו ביום שישי האחרון בארה"ב התקבלו, בצדק, כחיוביים במיוחד. 321 אלף משרות חדשות, לעומת 240 אלף, לערך, שהיו צפויים. מעניין שההבדל העצום בין הצפי, ובין מה שיצא בסופו של דבר, לא היתרגם לנקודות מדד רבות במדדי המניות. ראינו שם רק יציבות חיובית. אבל המפליא עוד יותר הוא שההפתעה הגדולה הזו לא תורגמה לשינוי בסנטימנט כלפי הסחורה שאמורה להצביע על שיפור כלכלי דרמטי: הנפט.

למעשה, אנו מתקרבים בסחורה החשובה הזו לרמות מחיר קריטיות של ממש, כפי שהיה המקרה כאשר כתבתי בפורום זה על הסחורה הזו בפעם האחרונה. אז, חוזה הנפט עמד על רמת תמיכה מאסיבית, שהייתה הגבול האחרון לפני קריסה. מאז, הגבול נחצה כלפי מטה, והקריסה אכן קרתה. הנה הגרף המעודכן של אותו חוזה נפט מסוג ברנט:

משה-שלום-ברנט-09-12
 משה-שלום-ברנט-09-12

מה שניתן לומר מייד על פי הגרף המוצג הוא שהתנהלות המחיר הזו עשתה את כל המצופה ממנה מבחינה טכנית קלאסית:

■ אחרי דשדוש של שנה וחצי, בצורת משולש סימטרי, השבירה הייתה מהירה והחלטית.

■ שבירת רמת התמיכה של 88$ לחבית אכן הניבה תאוצה נוספת בכיוון השלילי.

■ רמת התמיה הבאה סביב 81$ אכן הצליחה להחזיק זמן מה, אך לא עמדה, גם היא, בפרץ.

כמו כן, ניתן לציין שעד כה אין סטיות, או אזהרות אחרות, בין אינדיקאטור המומנטום המוצג מטה, ותנועת המחיר עצמה. להיפך, אנו רואים גידול בתאוצה השלילית, המיוצגת על ידי קווי ההיסטוגרמה של אותו אינדיקאטור חשוב.

כעת, תנועת המחיר הגיעה לאזור המעניין של תיקון השני-שליש מן העלייה הגדולה שבין 35$ ל-130$. אזור זה אינו רק מעניין עקב רמת החזרה הטכנית שהוא מייצג, אלא שהוא גם האזור של התמיכה החזקה מכולן מאז 88$.

כל הסביבה שבין 64$ ו-66$ מהווה מכשול טכני תיאורטי חזק במיוחד להמשך רצוף של הירידה הגדולה הזו. למעשה כאן הגיוני ביותר שהמגמה השלילית תיעצר, אם לא להיפוך מגמה של ממש, אז לפחות לתקופה ארוכה של עיכול הירידות, ודשדוש.

בנוסף, ניתן לציין שמחיר זה, סביב ה-65$, מצוטט בכמה הקשרים פונדמנטליים מעניינים:

■ הסעודים הזכירו אותו כאזור שהם "ישמחו" לראות בו התייצבות.

■ זהו המחיר המינימאלי להרבה מאוד מן הייצור האמריקאי החדש על בסיס פצלי שמן.

■ זהו אזור קטיעת ההפסד של הרבה מאוד הימורי נגזרים, שנלקחו על ידי מוסדות פיננסיים.

מה שקצת מפריע לי בהנחה שלפנינו עצירה קרובה של המחיר המתדרדר, היא העובדה שלפנינו מצב בו עדיין לא ראינו סימנים ראשונים של סיום תהליך התשישות. בתהליך כזה, אנו אמורים לראות ימים של קפיצה פתאומית מרמות נמוכות, בדיקה חוזרת של אותם אזורים נמוכים, ועל ידי כך בנייה של אזהרות ואתראות.

ועוד משהו קטן שמטיל ספק בעצירה משמעותית קרובה: דו"ח התחייבות הסוחרים (Commitment of traders report). זהו דו"ח המראה את כמות ההתחייבויות של מגזרים שונים של סוחרים: הציבור הקטן, המוסדות הפיננסיים הגדולים, ויצרני הסחורה. הנה מצב התחייבויות זה (מאתר DailyFX):

משה-שלום-דוח-קוט-09-12
 משה-שלום-דוח-קוט-09-12

כדי להקל עליכם, אכוון מייד לעקומה השחורה התחתונה ביותר. זו המראה את שקלול כל השורטים, וכל הלונגים, בסטטיסטיקה הזו. כפי שניתן לראות, העקומה ירדה פלאים, אבל היא עדיין רחוקה מאוד מקו ה-0 (קו המצב הניטראלי), וכמובן רחוקה אף יותר מן המצב בו השוק יהיה שורט על הסחורה. היסטורית, רק כאשר מגיעים לשם, או קרוב לשם, מצבים מגמתיים שליליים גדולים מצאו תחתיות.

בסה"כ, המחיר מראה שלילה גדולה, עם תנועה מהירה, ומלאת שכנוע עצמי. סביבות מחיר ה-65$ בעלת פוטנציאל פוליטי, וטכני לא רע להיות התחתית, אבל, כל עוד לא נראה לפחות התחלה של סיום התשישות, וריקון מצבי הלונג המיותרים, יש להישמר מלהיות יותר מדיי חד החלטיים בדעותינו לגבי העתיד הקרוב.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.