קונספירציה בזהב השחור

מה עומד מאחורי המהלך הפיננסי? רק ההיסטוריונים ידעו בעתיד

נפט / צילום: רויטרס

אוהבי תיאוריות הקונספירציה ילקקו אצבעות. נושא השבוע הוא ה"זהב השחור". הוא היווה, ומהווה, נושא לרומנים, מזימות בינלאומיות, ותככים פוליטיים-מסחריים, וזאת מאז ראשית המצאתו. במיוחד מאז ריבוי התעשיות המפיקות ממנו מוצרים נלווים כה רבים ומגוונים. לאלו ששכחו, אזכיר רק שניים מתכונותיו: הוא עדיין מקור האנרגיה העיקרי לתחבורה, ובסיס לכל הכימיה המודרנית.

על כן, אין זה פלא שאנו רואים בו נכס אסטרטגי למסחר פיננסי, כאשר תנועותיו המגמתיות מהוות מקור לא אכזב של ספקולציות על מצבה של הכלכלה הגלובלית. והנה, מאמצע השנה הנוכחית, הנפט יורד בהתמדה מעוררת תשומת לב מיוחדת. מה הם הגורמים שיכולים להיות "אשמים" בתנועה שלילית אלימה כל כך? להלן כמה מהם:

  • חולשתה של הכלכלה הגלובלית. למרות כמות הכספים האדירה שהוזרמה לעידודה.
  • ההאטה המודגשת בעולם המתפתח. זה הצורך יותר אנרגיה מאשר המשקים ה"ישנים", בהם דפוסי הצריכה יציבים הרבה יותר.
  • צמצום ההרחבה הכמותית האמריקאית. עקב כך, הפיכת המגמה בדולר מיורדת לעולה.
  • הופעת נפט ממקורות חדשים בארה"ב, ובאזורים גיאוגרפים קשים. הן הקפואים, והן הלוהטים.
  • מאמץ מתמשך לעבור למקורות אנרגיה אלטרנטיביות.
  • ויש האומרים, מאמץ גיאו-פוליטי מצד ארה"ב, ובעלי בריתה, להחליש את רוסיה על ידי הוזלת מקור ההכנסה העיקרי שלה. כאן נכנסת תיאוריית הקונספירציה למרות ש"תרגיל" כבר בוצע על ידי ממשל רייגן בשנות ה-80.

לגבי הנקודה האחרונה אומר שאז דובר על שילוב של דחיפת בריה"מ להוצאות מרוץ חימוש שהיא לא יכלה לשאת סביב "מלחמת הכוכבים", ביחד עם הורדת מחיר הנפט. הפעם מדובר בסנקציות כלכליות כנגד השאיפות הלאומיות הרוסיות, שאוקראינה מהווה להן דוגמא, ומאמץ בחזית האנרגטית, כאשר הדולר המתחזק מחליש בו זמנית את כוח הקניה של הרובל הרוסי.

ייתכן שכל הנאמר עד כה נכון במלואו, או בחלקו בלבד, אבל על מה שקורה בפועל בשוקי הנפט אין להתווכח. זאת כפי שהגרף החודשי הבא של חוזה הברנט (בו כל נר מייצג פעילות מחיר של חודש שלם) יכול להעיד כאלף עדים:

משה שלום נפט14-10
 משה שלום נפט14-10

בשבוע שעבר הצגתי תמונה ארוכת טווח מאוד של שוק המניות האמריקאי. יחד עם תיאור פוטנציאל הירידות שהיה טמון בו, ואשר מתחיל להתגשם לאיטו. אותו טווח מוצג כאן. יש לציין שגרף ארוך טווח מאוד משמש כלי מצוין לניתוח טכני מבוסס אירועים אסטרטגיים יותר, בו ניתן למצוא פוטנציאל משמעותי, ורחב יריעה יותר.

ומה קורה טכנית עכשיו? זו הפעם הראשונה שהחוזה מגיע שוב לרמת תמיכה קריטית ממש, סביב ה-90 דולר לחבית, וזאת מאז יוני 2012 (!!). למעשה, אישור הפריצה שנעשה אז נתן את הלגיטימיות לנפט להתייצב מעל הרמה הזו, לאורך זמן, ולדשדש שנים סביב מחירים תלת ספרתיים. שבירה של רמת התמיכה החשובה כל כך תאותת שתם העידן הזה, ושהנפט מוכן ומזומן לבחון רמת מחיר נמוכות בהרבה.

מה שמעורר עניין היא התקופה הארוכה שהיינו צריכים לעבור כדי להגיע שוב לכאן. בדיוק כמו חשיבות הזמן של קו המגמה שתמך במדד המניות האמריקאי אשר הוצג בשבוע שעבר בפורום זה.

בגרף שלפנינו ניתן גם להתרשם מן המומנטום שבה הירידה האחרונה בוצעה, וזאת בחלון התחתון שבגרף. שימו לב שלא ראינו עוצמה אדירת מימדים של חולשה כזו מאז אותה ירידה של 2012, אשר גם היא הגיעה לסביבות ה-90 דולר. האם אנו נראה כאן ביסוס והמשך לשבירה מטה? אינני יודע כמובן, אבל הפוטנציאל קיים, ועוד איך קיים. עצירה מהוססת באזורם הנוכחיים הגיונית, אך העוצמה של הירידות מביא אותי להתכונן לבחון את הרמות שהנפט יכול אכן להגיע אליהן בדרכו המוזלת.

תחילה, שרטטתי כרגיל את רמות התמיכה הברורות, כאשר הקווים הכפולים מציינים את הרמות היותר חשובות. שנית שרטטתי סרגל Fibonacci (בירוק), אשר נותן לנו את העומקים אפשריים של תיקון בין שליש, ושני שליש, של כל העלייה של 2009-10.

שימו לב שסביב הרמה העגולה והיפה של 70 דולר אנו פוגשים גם תמיכה, וגם את אזור אותו תיקון שני שליש.

בכל אופן, ממבט הציפור, ומניתוח מצב טכני ארוך הטווח, ניתן להסיק שההיצע גדול מן הביקוש מגמתית, ושהמצב הזה נמצא עכשיו בצומת החלטה טכנית חשובה ביותר. מה באמת עומד מאחורי המהלך? ההיסטוריונים יוכלו לומר לנו בעתיד, אבל כסוחרי מגמה עלינו לקחת עמדה על פי מה שהשוק עושה, ועד כה זה היה בכיוון היורד.

  • משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).
  • ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.
  • מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.