המשקיעים ירוויחו מפירוק הממשלה - מס הרכישה עשוי לרדת

מסתבר שיש גם מי שעשוי להרוויח מהעובדה שהתקציב לא אושר והבחירות הוקדמו ■ בינואר מס הרכישה יירד ל-3.5% עד לתקרה של 1.05 מיליון שקל, בתנאי שרשות המסים לא תחליט להאריך הוראת השעה הנוגעת להעלאת מס הרכישה

תכנית הנדל"ן דירות חדשות / צילום: תמר מצפי
תכנית הנדל"ן דירות חדשות / צילום: תמר מצפי

במסגרת ניסיונותיה של הממשלה היוצאת להוריד את מחירי הדירות היא העלתה את המיסוי על רוכשי דירה להשקעה. אולם, העלאת מס הרכישה בוצעה במסגרת הוראת שעה בחוק ההסדרים במסגרת התקציב הקודם, והוראה זו עומדת לפוג ב-1 בינואר הקרוב. מכיוון שהתקציב החדש לא יעבור, הוראת השעה תבוטל ומס הרכישה יחזור למדרגות המס הקודמות שהיו נמוכות יותר. זאת בתנאי שההוראה לא תוארך ע"י רשות המסים.

"לפני כשנה וחצי אושרה הוראת שעה שהעלתה את מס הרכישה על דירה נוספת", מסבירה, עו"ד נעמה שיף ממשרד עורכי הדין שוב ושות'. "הדבר נעשה מתוך מטרה להפחית את חלקם של המשקיעים בשוק. כעת שההוראה תפוג ועד שיאושר התקציב וחוק ההסדרים החדש אחרי הקמתה של הממשלה החדשה , נוצר חלון הזדמנויות למשקיעים במהלכו הם ישלמו הרבה פחות מס בעיקר על דירות יקרות. מדובר על חיסכון של עשרות ולפעמים מאות אלפי שקלים".

עו"ד שיף מספקת גם דוגמא: "כיום מס הרכישה עומד על 5% עד לתקרה של 1.08 מיליון שקל. מינואר המס יירד ל-3.5% עד לתקרה של 1.05 מיליון שקל. על דירות יקרות יותר עד 4.5 מיליון שקל המס כיום עומד על 6%-7% וינואר הוא צפוי לרדת ל-5%. כך, אם משקיע רכש דירה ב-2.5 מיליון שקל, כיום הוא היה משלם מס של 138,761 שקל. מינואר מס הרכישה יירד ל-109,161 שקל".

עם זאת, למרות שעל פניו פיזור הכנסת תוביל לאי חידוש הוראת השעה, מסתבר שברשות המיסים ובמשרד המשפטים מנסים לשנות את המצב. מרשות המיסים נמסר כי נכון להיום נבחנת האפשרות להאריך את הוראת השעה למרות פיזור הכנסת וזאת באמצעות סעיף 38 לחוק יסוד הכנסת. סעיף זה מאפשר להאריך הוראות שעה עד שלושה חודשים לאחר כינוס הכנסת מחדש. אם אכן יגיעו למסקנה במשרד המשפטים וברשות המיסים שניתן לעשות זאת, מס הרכישה ימשיך להיות על ההוראות הקבועות כיום.