מי מוביל את רבי-המכר של סטימצקי וצומת ספרים ב-2014?

האפקט של חוק הספרים ניכר היטב ברשימות רבי-המכר של שתי הרשתות - צומת וסטימצקי, ובמקומם המצומצם ברשימות של הספרים ה"מוגנים" שיצאו לאור לאחר כניסת החוק לתוקף בפברואר האחרון

צומת ספרים / צלם: תמר מצפי
צומת ספרים / צלם: תמר מצפי

בהקשר של שוק הספרים, ובמיוחד בכל הקשור לרשימת רבי-המכר, שנת 2014 אינה שנה רגילה כלל, שכן אי-אפשר לנתק את הרשימה האמורה מהשפעת החוק להגנת הסופרים והספרות שנכנס השנה לתוקף.

הדרך הטובה לבחון זאת היא מקומם המצומצם ברשימה של ספרים מ"תקופת ההגנה", כלומר כאלה שיצאו לאור לאחר היכנס החוק לתוקף בפברואר, ומתוך כך - כאלה שנאסר לעשות עליהם מבצעים, והם נמכרו במחיר מלא.

ברשימות שמספקות שתי הרשתות, סטימצקי וצומת ספרים, נוכחותם של ספרים אלה זניחה, ומצד שני, בשנה שבה עובר חוק כזה, שדורש הסתגלות ממושכת מצד צרכני הספרים, הצלחה להיכנס לרשימת רבי-המכר היא הישג שאין לזלזל בו.

בראש הרשימה ניצב "גברת ורבורג" (אחוזת בית - ידיעות ספרים) של עירית לינור, שנמכר ביותר מ-20 אלף עותקים, והוא הראשון להיכנס לרבי-המכר של השנה בפרוזה - הרשימה העיקרית מבחינת ההיקפים.

יחד איתו נציין את "הרפתקאות דוד אריה 6" (כנרת-זמורה) של ינץ לוי בסוגת הילדים, סדרה שכבר הפכה למותג.

מבין הספרים המוגנים, בצומת ספרים נכנס לרשימה גם "ספר המונדיאל" (ידיעות ספרים) של נדב יעקבי; ובסטימצקי גם "הסוד טמון באנשים" (ידיעות ספרים) של מורטון ל. מנדל וג'ון א. ברן, שהצליח כתוצאה מקמפיין נרחב בכל מדיום אפשרי.

הגיעה משום מקום

ספרים מוגנים אחרים שנמכרו יפה בסוגת הפרוזה הם "ללכת בדרכך" (ידיעות ספרים) של ג'וג'ו מויס, "גדר חיה" (עם עובד) ו"סוס אחד נכנס לבר" (הספרייה החדשה) של דויד גרוסמן.

בסוגת הילדים היו אלה "סופר סטרייקה" 1 ו-2 (ידיעות ספרים), ובז'אנר העיון "תפוס ת'יהודי" של טוביה טננבום (סלע מאיר) ו"הנאום האחרון של משה" (דביר) מאת מיכה גודמן.

הספר שנמכר ביותר בשנה האחרונה (לא בהגנה) הוא "מלכת היופי של ירושלים" (מודן) שכתבה העיתונאית שרית ישי-לוי, אשר מכר כ-150 אלף עותקים - הישג מרשים, בוודאי כשלוקחים בחשבון שזהו הרומן הראשון שהיא כותבת.

לדברי אבי שומר, מנכ"ל צומת ספרים, "זו הצלחה פנומנלית. כבר כמה שנים שלא הייתה הצלחה כזו. זה ספר שלא חל עליו חוק הספרים, ואין לי ספק שאם היה מוגן, הוא לא היה מוכר שליש מהכמות, והייתה נחסכת מהקוראים חוויה".

רויטל ויטלזון-יעקבס ממחלקת קניינות הספרים בסטימצקי מסכימה: "זו הפתעה אדירה. שרית ישי-לוי הגיעה משומקום. היא סיפרה שמודן ממש הימרו עליה בזה, עודדו אותה. הספר עבר כל-כך חזק מפה לאוזן. הקהל הישראלי אוהב כזה רומן היסטורי שיש בו ערך מוסף. אתה לומד בו על ירושלים של לפני קום המדינה ואת שפת הלדינו. אומרים שתהיה הצגה על בסיס הספר ואולי גם סרט. כל הזמן הוא עדיין צובר תאוצה".

ויטלזון-יעקבס מתארת עוד מספר מגמות מעניינות שבלטו השנה: "יש ברשימה מספר דברים מאוד אמריקאים. קודם כל זה 'לשבור את הקרח' של דיסני (ידיעות ספרים). הרבה פעמים מוציאים ספרים אחרי סרטים של דיסני, אבל פה יש שיגעון ממש. הצטרפנו לטרנד עולמי. הספר מוכר כל הזמן. להיות שנה ברב-מכר? לא היה ספר כזה של דיסני.

"עוד מארה"ב הגיע 'אשמת הכוכבים' של ג'ון גרין, שגם הוא ספר נהדר, ו'קרוסאובר', שמתאים גם לנוער וגם למבוגרים. ואז יצא העיבוד הקולנועי שלו, שבכלל הרים אותו עוד יותר וחשף אותו לעוד אנשים. כיף גם לראות שהישראלים בטופ בפרוזה. לאשכול נבו ולאורלי קראוס-ויינר יש קהל שרק הולך וגדל. אין אצלם את 'אפקט התקליט השני'".

בז'אנרים הצדדיים יותר, פנאי ועיון, מציינת ויטלזון-יעקבס כי "קרין גורן, כצפוי, היא במקום הראשון עם 'אם לסבתא היה מיקסר' (קרין גורן). היא המאסטרו המקומי בבישול, ומה שיחליף אותה בראש הרשימה זה הספר הבא שלה. בעיון, 'קיצור תולדות האנושות' (דביר) של יובל נח הררי נמצא שנה שנייה ברצף במקום הראשון".

ועוד טרנד אחד צומח לדבריה מתחת לפני השטח - הספרים האירוטיים: "מאז '50 גוונים של אפור' יש כמויות שיוצאות - של מאיה בנקס וסילביה דיי. יש הוצאה חדשה, 'אהבות', שכל ספר שלה מוכר, אפילו שהם בהגנה. יש את 'תחרה וצבע' של איילת סווטיצקי. היא הוציאה 3 ספרים, ויש פשוט טירוף סביב זה. זה לא שכל הקהל הפך לצרכן מגמתי של זה, אבל זה קהל חדש, וכל הזמן מוכרים ספרים כאלה. הם לא נכנסים לרשימת רבי-המכר, כי זו עדיין נישה, אבל ספרים כאלה נמכרו באלפים, חלקם בעשרות אלפים".

עוד נציין את "בן החמאס" (מודן), שזכה השנה לתהילה מחודשת וכנראה לא במקרה. תקופת מבצע "צוק איתן" התאפיינה בשפל במכירות, אבל ספר זה נתפס אז כרלוונטי מתמיד.

השפעה מעניינת נוספת של חוק הספרים על הרשימה ניתן לראות בכך שהיא יותר מגוונת מבחינת ההוצאות, בוודאי כשהדברים אמורים בזו של צומת ספרים. אם בשנים קודמות נשמרה הדומיננטיות להוצאות שמחזיקות בבעלות עליה, עתה, כשהן מוגבלות לפי חוק בתצוגה, הן תופסות רק 4 מ-10 המקומות הראשונים ברשימת הפרוזה שלא בתקופת ההגנה, ו-3 מ-10 מבין אלה שבתקופת ההגנה.

מציאות דומה ניתן למצוא ברוב הז'אנרים האחרים. בכלל, במצב החדש יש הרבה יותר דמיון בין רשימות שתי הרשתות. למשל, בסוגת הפרוזה, 8 מ-10 הראשונים נמצאים בשתי הרשימות.

ומה הלאה? לדברי ויטלזון-יעקבס, "2014 הייתה שנת השינוי. הרשימה עוד מושפעת בעיקר מהתקופה שאחרי החוק. הרשימה של השנה הבאה תהיה הכי מעניינת, כי יהיו שם רק המוגנים. לקח חצי שנה עד שהלב של הקונים התפנה לקנות ספרים מוגנים ועד שהחלו להגיע ספרים טובים כאלה. את זה אפשר לראות גם בכסף וגם בתצוגה בחנויות - המכירות הולכות יותר ויותר לספרים מוגנים".

לדברי שומר, "אם התחלנו את השנה בחששות לגבי ספרים חדשים, הציבור מתחיל להסתגל. אני מקווה שההוצאות ישמרו על תמחור שפוי של הספרים, שלא יהיה תמחור גבוה מדי".

רבי מכר
 רבי מכר