בימים הקרובים: מכרז מחיר מטרה ראשון בראש-העין

בוועד עובדי רשות מקרקעי ישראל מאיימים לא לאפשר את פרסום המכרזים; משרד הבינוי: יכולים לפרסם המכרז גם בלעדיהם ■ בינתיים, נקבעה שומה למכרז בראש-העין, ולפיה מחיר למ"ר לדירה יעמוד על 9,400 שקל למ"ר

אורי אריאל / צילום: מתוך הוידאו
אורי אריאל / צילום: מתוך הוידאו

ראש הממשלה בנימין נתניהו המכהן גם כשר האוצר חתם אתמול (ד') בלילה על אישור החלטת מועצת מקרקעי ישראל הנוגעת לתוכנית מחיר מטרה. מדובר בשלב האחרון לקראת יישומה של התוכנית ופרסום המכרזים לדירות מוזלות, זאת באם מאבקי עובדים ברשות מקרקעי ישראל לא יעצרו את שיווק המכרזים.

כזכור, שלשום בשעות הערב נשלחה לכלל עובדי רשות מקרקעי ישראל הודעה מטעם הועד בה נכתב כי משום שההנהלה לא עמדה בסיכומים לגבי נושאים שונים עם העובדים, יחלו האחרונים בעיצומים. כחלק מאותם עיצומים לא אמורים עובדי רמ"י לפרסם מכרזים חדשים, בתוכם גם מכרזי מחיר מטרה. גורמים בועד העובדים אישרו גם היום כי בכוונתם להמשיך ולעכב מכרזים והוסיפו כי התנהלות ההנהלה הפכה לכוחנית ולא מתקיימת הידברות נכון לעכשיו.

עם זאת, במשרד הבינוי משדרים אופטימיות לגבי פרסום המכרזים ואף טוענים שלמרות התנגדות הועד, המכרזים יפורסמו. גורם במשרד הבינוי הסביר כי ניתן לפרסם המכרזים גם דרך משרד הבינוי ולא רק דרך רמ"י וזה ככל הנראה מה שיקרה.

המכרז הראשון שעומד על הפרק הוא מכרז בראש העין, שעתיד לכלול כ-2,800 יחידות דיור בסך הכל, מתוכן כ-1,700 יחידות דיור מוזלות. מדובר במכרז שיחולק ל-12 מתחמים שונים ולא נקבע לו מחיר מינימום על הקרקע.

ממשרד הבינוי נמסר היום כי המכרז כבר מוכן ליציאה וכי גם גובה השומה המתייחסת למחיר למ"ר של הדירות המוזלות כבר נקבע ועומד במכרז על 9,400 שקל למ"ר. המשמעות היא שדירות מוזלות במסגרת מכרז זה יוכלו להימכר ב-940 אלף שקל לדירת 100 מ"ר. נציין כי בגלל שמדובר במכרז ראשון החליטו במשרד הבינוי לקבוע כי חלק מהמתחמים שישווקו במכרז יכללו 80% דירות מוזלות וחלק מהם יכללו 60% דירות מוזלות. במשרד הבינוי הסבירו שמדובר במקרה מבחן ראשון של המכרזים ולכן חשבו במשרד כי יהיה נכון לנסות את שני סוגי המכרז האפשריים.

במקביל, צופים במשרד הבינוי כי המכרז השני במסגרת מחיר מטרה, במודיעין-מכבים-רעות, יפורסם בשבוע הבא. גם המסגרת מכרז זה נערכו שינויים מאז הכריז המשרד על הפרסום לפני מספר שבועות. למרות שהוא היה אמור לכלול במקור כ-1,500 דירות חדשות, מתוכן כ-1,200 דירות מוזלות, הוא יכלול בסופו של דבר רק 700 יחידות דיור חדשות כאשר 80% מהן יהיו דירות מוזלות. הסיבה לשינוי היא התנגדותו של ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות, חיים ביבס, לפרסום מספר גדול יותר של יחידות דיור כפי שנחשף בגלובס לפני כשבועיים.

יש עתיד: "שמחים שנתניהו מתחיל להבין שיש משבר דיור בישראל"

שר הבינוי אורי אריאל אמר היום כי "עבדנו קשה בשנה האחרונה על מנת לגבש פתרון מצוין לטובת כלל הציבור, והיום יתפרסם מכרז ענק ראשון בשורה של מכרזי מחיר מטרה בשנים הקרובות. מדובר במהפכה בשיטת מכרזי הקרקע בישראל. בזכות מכרזי מחיר מטרה רוכשי דירה יוכלו לקנות דירת 100 מ"ר חדשה במפרט איכותי במרכז הארץ, בעיר כמו ראש העין, ב-940 אלף שקל בלבד".

במקביל, גם במפלגת יש עתיד מיהרו להגיב על חתימתו של ראש הממשלה על תוכנית מחיר מטרה ואמרו היום כי "אנחנו מברכים את ראש הממשלה על כך שהוא מאמץ את התוכניות של שר האוצר ויו"ר קבינט הדיור יאיר לפיד". בנוסף, לא נמנעו ביש עתיד גם למתוח ביקורת על ראש הממשלה ממקום מושבם היום באופוזיציה ומסרו כי "אנו שמחים לראות שאחרי שש שנים שבהן לא עשה דבר, נתניהו מתחיל להבין שיש משבר דיור בישראל. אם לרה"מ הייתה באמת כוונה להיאבק במשבר הדיור, אז הוא היה מבין שתוכנית מחיר מטרה ללא תוכנית מע"מ אפס שמשלימה אותה, מהווה פגיעה ישירה בפריפריה וביכולות של זוגות צעירים לרכוש בית מחוץ לאזור גוש דן".

כזכור, מכרזי מחיר מטרה היו אמורים להתפרסם רק לאחר אישור תוכנית מע"מ אפס אותה הוביל שר האוצר לשעבר לפיד. התכנון המקורי היה ששתי התוכניות ישלימו אחת את השנייה כאשר מע"מ אפס הייתה מיועדת לרוכשי דירה ראשונה בלבד בעוד מחיר מטרה מיועדת גם למשפרי דיור. לאחר שתוכנית מע"מ אפס בוטלה, הוחלט על פרסום מכרזי מחיר מטרה לבדם. הביקורת המרכזית שנמתחת על התוכנית (מחיר מטרה) כעת היא העובדה שמחיר מטרה יוכל להתפרסם רק באזורי ביקוש היכן שערך הקרקע יאפשר זאת ולא ביישובי הפריפריה. נכון להיום אומנם שונה המחיר המינימאלי לקרקע ליחידת דיור מ-80 אלף שקל ל-60 אלף שקל אבל גם כעת יישובים בפריפריה בהם ערך הקרקע נמוך מ-60 אלף שקל עדיין נמצאים מחוץ לתוכנית. נציין כי במשרד הבינוי שקלו לפרסם ביישובים אלו מכרזים במתכונת של מחיר למשתכן אולם הכרעה בנושא תתקבל כל הנראה רק אחרי הבחירות.