מתן חודורוב: "גם אם ייסגר - ערוץ 10 לא יהיה 'מעריב'"

חודורוב, יו"ר ועד עובדי ערוץ 10, מסביר ל"גלובס" למה הוא דווקא מעודד ממצבו הפיננסי של הערוץ, מדוע אין לו טענות לבעלי המניות, ולמה הוא לא חושש שהתנאים הסוציאליים של העובדים לא ישולמו אם הערוץ ייסגר

מתן חודורוב / צילום: רונן פדידה
מתן חודורוב / צילום: רונן פדידה

ראש הממשלה בנימין נתניהו עדיין שותק בכל הקשור לגורלו של ערוץ 10. מחר (ד'), 31 בדצמבר בחצות, יפקע הזיכיון של הערוץ, והוא אמור להיות מוחשך.

בינתיים שבים ועולים נסיונות בכנסת ליזום חקיקת-בזק, שתאפשר לערוץ להתקיים ולו לפרק זמן מוגבל - בין אם בזיכיון, על-פי התנאים הנוכחיים, ובין אם ברישיון בתנאים מועדפים שהתקבלו באחרונה בכנסת.

ועדיין, למרות שיחות מתמשכות ללא הרף ביומיים האחרונים בין הרשות השנייה ובין הנהלת ערוץ 10, כולם יודעים שרק התערבות של נתניהו תוכל לשים סוף לסוגייה.

"לצערי, למרות כל הפניות שיזמנו בימים האחרונים, ראש הממשלה בנימין נתניהו לא נקט שום יוזמה שתאפשר את המשך שידוריו של הערוץ אחרי מחר בחצות", אמר היום (ג') ל"גלובס" יו"ר ועד העובדים של ערוץ 10, מתן חודורוב, המשמש בימים כתיקונם ככתב הכלכלי של הערוץ.

לדבריו, "אין מנוס אלא להחריף את הצעדים שאנחנו נוקטים בניסיון להגן על אלפי מקומות העבודה. הערב נקיים הפגנה מרכזית שבה ישתתפו נציגים מכל כלי התקשורת, במטרה לאותת לראש הממשלה שהעיתונאים בישראל כולם מודאגים מהכיוון שאליו נתניהו מצעיד את השוק, ומהכאוס שעלול להשתרר בו אם חלילה הערוץ יוחשך, והטלוויזיה תחזור לימי המונופול".

אתמול (ב') בחצות נפגשו חודורוב, מלווה באנשי ארגון העיתונאים, עם יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, שהחליט להתערב בנושא. בשעות הבוקר ניסנקורן הוציא קריאה - פומבית ואישית - ללשכתו של נתניהו וקרא לו להפסיק להחזיק את עובדי ערוץ 10 כ"בני-ערובה", לדבריו.

ההערכה היא כי לאחר שתמוצה אפשרות ההפגנה מול קרית הממשלה, שאליה נקראו כל ועדי העיתונאים בישראל, השייכים לארגון ולאגודות - יעלה המאבק הילוך לכדי השבתה.

- ראש הממשלה באמת אחראי לסיטואציה שערוץ 10 נקלע אליה?

"נתניהו הוא הגורם האחראי למצב בענף התקשורת. גם אם הוא לא נתן הוראה מעשית לסגירת ערוץ 10, הרי שגם אי-התערבותו עלולה להביא במישרין לכך. כשלוח הזמנים כל-כך דוחק וחקיקה נראית בלתי אפשרית, רק ראש הממשלה יכול וצריך לחלץ את המאמצים להצלת הערוץ מהקיפאון".

- יש לך טענות ליוסי מימן, בעל השליטה בערוץ? הרי למרות ההשקעות האדירות שלו בערוץ לאורך השנים, הוא לא הצליח לייצב אותו ולהביא אותו למקום שבו יינתן לו רישיון ללא מאבק.

"אני מעדיף לעסוק במאמצים אופרטיביים להצלת הערוץ ולא לחילופי ההאשמות שאליהם אתה מוביל".

אתמול הניח ח"כ איתן כבל הצעה לתת לערוץ 10 רישיון מותנה של שנתיים. הענקת רישיון ולא זיכיון היא קריטית, שכן מחויבויות התוכן אמורות להיות נמוכות משמעותית.

לדבריו חודורוב, "צריך להתעמק בכל אחת מהיוזמות האלה כדי להכיר את הפרטים והניואנסים. חשוב לראות בין היתר כמה עצמאות תינתן לערוץ בשידוריו, מהם התנאים לעמידה בהתניות שיהיו כלולות ברישיון כזה, מי יבחן אם הערוץ עמד בתנאים, ומה יהיו מחויבויות התוכן. כל מהלך שיקדם את המעבר מזיכיון לרישיון נראה לי ראוי, ואנחנו כעובדים נתמוך בו ככל שראש הממשלה יחליט לאמצו".

- רישיון מוגבל לשנתיים יביא משקיע?

"גם אם הרישיון יינתן תחת תנאים, משקיע בהחלט עשוי להתעניין בערוץ 10 לאחר שיעבור לפעול במסגרתו. הדבר החשוב ביותר הוא התאמת חובות התוכן לתוכנית העסקית של הערוץ, כפי שכבר נקבעה בהחלטות ועדת הכלכלה והחינוך. גם אם החלטה כזו לא תוביל את החברה לחוף מבטחים מוגן, ברור שתהיה בה התקדמות גדולה מעצם היכולת לעבור ממשטר לא כלכלי של זיכיונות, לאופק ארוך-טווח של שידורים ברישיון. גם המעבר מוועדות הכנסת למועצת הרשות השנייה - הגוף שיבקר ויבדוק את תפקודו של ערוץ 10 - הוא מהלך חיובי שיסייע להבטיח את עצמאותו העיתונאית".

- הרשות השנייה דורשת הוכחה של איתנות פיננסית לערוץ. זה לא דבר שגם העובדים חייבים לדרוש מבעלי המניות, מה יבטיח את יציבות הגוף שבו אתם עובדים גם מחר?

"להפך. אני מעודד ממצבו הפיננסי של הערוץ. בחודשים האחרונים בנינו בשיתוף-פעולה מודל שמעמיד את ערוץ 10, לראשונה בתולדותיו, על שתי רגליים יציבות מבחינה כלכלית. יציבות פיננסית אין משמעותה תמיכה של טייקון נדיב על בסיס פילנטרופי או הזרמות בלתי פוסקות לקופה מדממת, אלא לוח שידורים ריאלי שמביא בחשבון את פוטנציאל ההכנסות של הערוץ ואת מגבלות ההוצאה שלו. נכון להיום, ערוץ 10 יציב יותר מאי-פעם ויהיה מסוגל לתפקד גם ללא משקיע. צמצום התלות בבעלי ההון היא לא רק נכס כלכלי חשוב, אלא זה גם חשוב לערך העיתונאי".

- אתה הרי כתב כלכלי. איך גוף שלא שילם חובות וחסר מחצית מבעלי המניות שלו לפחות, הוא גוף יציב פיננסית?

"היציבות של חברה לטווח הארוך לא נמדדת במחויבות של בעלי המניות שלה להזרים כסף. בסרט הזה היינו. יוסי מימן ורון לאודר הזרימו יותר ממיליארד שקל, ובכל זאת החברה לא נהנתה מיציבות פיננסית. שאלת היציבות לא קשורה כלל לעומק הכיס של הבעלים, אלא למודל הכספי של ההנהלה והעובדים. ערוץ 10 עבר לרווחיות תפעולית שתאפשר לו לפעול גם ללא הזרמות, ודווקא בגלל זה אני משוכנע שעם קבלת הרישיון משקיעים חדשים יביעו עניין להיכנס ולהצטרף לשינוי שמתחולל".

- מה האווירה בקרב העובדים?

"הם מוטרדים מאוד. יש תחושה שבסוף הערוץ תמיד ניצל, ואולי יש גם שחיקה מסוימת מהאיומים החוזרים ונשנים לסגירתו. מצד שני, יום וחצי לפני החשכת המסך, מפלס המתח עולה.

"צריך לזכור שחוץ מקומץ טאלנטים, ערוץ 10 מורכב מיותר מ-400 עובדים שמרוויחים סביב השכר הממוצע במשק. אם הם ייפלטו למעגל האבטלה, תתעורר בעיה חברתית קשה, ועוד לא דיברנו על אלפי עובדים שמועסקים על-ידי ספקי הערוץ, או על עובדים בכלי תקשורת אחרים שיספגו פגיעה בשכרם כתוצאה מהצפת כוח האדם. זה מדיר שינה מעובדים רבים, ובשלב הזה כבר אין טעם להכחיש שרוב שיחות המסדרון לא עוסקות בבחירות, אלא במצב של הערוץ ובסיכויים להציל אותו".

- האם יש חשש שמחר עובדים יגיעו לערוץ, ייתקלו בדלת נעולה ויאבדו את כל תנאיהם?

"כל כספי הפיצויים ההפרשות לפנסיה, ביטוחי המנהלים וקרנות ההשתלמות הופקדו בזמן אמת ויצאו בפועל מקופת הערוץ אל סוכן חיצוני. בדקנו את השאלה שאתה מעלה פעמים רבות בעבר, לנוכח סכנות הסגירה שנשקפו לערוץ בשנים האחרונות, ובכל פעם קיבלנו את האישורים הנדרשים מהנהלת הערוץ, מסוכן הביטוח והן מקרנות הפנסיה, לכך שהכספים שמורים בחשבונות פרטניים על שם העובדים בלבד. גם בתרחיש השחור ביותר שבו חלילה תיסגר החברה, ערוץ 10 לא יהיה 'מעריב'".