כך מנסות החברות למנוע מאיתנו לקנות מוצרי חשמל בחו"ל

לקוח שרכש בארה"ב שואב אבק רובוטי של חברת ניטו ופנה פנה אל מעבדת היבואן בישראל, נדרש לשלם מאות שקלים על תיקון וחלקי חילוף

המחירים הגבוהים בישראל מובילים צרכנים רבים לרכוש מוצרים בחו"ל, בין היתר גם מוצרי חשמל. אפילו הממשלה מעודדת את הצרכן הישראלי ליבוא אישי באמצעות הקלות במיסוי. אלא שצרכן כזה, הבא לבקש שירות במעבדת היבואן עבור מוצר שהתקלקל, עלול להיתקל בדרישות לתשלומי-עתק, הגבוהים יותר מהמחיר ששילם עבור המוצר עצמו.

כך קרה לכ', שרכש לפני פחות משנה שואב אבק רובוטי של חברת ניטו בסניף וולמארט בארה"ב. עבור השואב הוא שילם 200 דולר.

לרוע מזלו, לאחרונה התקלקל השואב, וכ' פנה אל מעבדת היבואן בישראל, אפקטיב רובוטיקס - זאת אחרי שלא מצא כל מעבדה פרטית שיכולה לתקן את התקלה.

"כדי שתיכנס למאגר הלקוחות שלנו", הוסבר לו, "עליך לשלם 750 שקל ולרכוש אחריות לשנה אחת (!). לאחר מכן עליך לשלם 250 שקל לבדיקת השואב, ואם יהיה צורך בחלקים, אז גם עבור החלקים".

במילים אחרות, כדי לקבל שירות ראשוני עבור השואב שרכש, עליו לשלם מינימום 1,000 שקל, כשנזכיר כי השואב עצמו עלה כ-800 שקל.

"כשקניתי את המוצר בחו"ל, במחיר נמוך בהרבה מהמחירים בארץ, לקחתי בחשבון שאם אזקק לשירות - אשלם בעבורו", אומר כ'. "אלא שלא תיארתי לעצמי שמחיר השירות יעלה יותר ממחיר המוצר עצמו, ובטח שלא חשבתי לשלם על אחריות לשנה את מחיר המוצר, העומד על 750 שקל".

ההסדר הזה, כך נומק לו במעבדת השירות מהיבואן - נקבע יחד עם היצרן. "אני לא חייב לטפל בך, אתה לא לקוח שלי אלא של ניטו בארה"ב, וגם כל תיקון או חלף שנצטרך - נעשה בכפוף לאישור מהם".

הצעה אחרת שקיבל הלקוח היא לשדרג את השואב בתמורה לכ-1,500 שקל.

נציין כי פניות של כ' ושל "גלובס" לחברת ניטו העולמית, במטרה לפתור את הפלונטר או לקבל תשובות לדרישות שהוצבו בפניו, לא זכו למענה.

בשורה התחתונה, נראה שכל עוד לא תהיה התערבות רגולטוריות לגבי סוגיות שירות ואחריות על מוצרים ביבוא אישי, יישארו בפני הצרכן שתי אפשרויות לא מוצלחות: האחת - לרכוש את המוצרים בארץ ביוקר; והשנייה - לייבא אותם בעצמו ולשלם הון עבור שירות במקרה של תקלה.

תגובת יבואנית ניטו בישראל: "רכישת ניטו בארה"ב הינה יבוא אישי שלא קשור אלינו, ולכן אנחנו לא הכתובת לתלונות. חברת ניטו רובוטיקס העולמית לא מספקת אחריות בינלאומית, ורובוט מקולקל מתוקן במדינה שבה נרכש. לנו היבואן יש הוראה ברורה מניטו העולמית, האוסרת עלינו לתקן רובוטים שלא נרכשו אצלנו. מי שמעוניין לבחור להפוך ללקוח שלנו, מוזמן לשלם 750 שקל עבור שנת אחריות, שיקבל לאחר בדיקה יסודית של הרובוט ובתוספת עלות התיקון".