ביה"ד: העוזרים המשפטיים לא יפוטרו אוטומטית אחרי 6 שנים

מאבקם של העוזרים המשפטיים נשא פרי: בית הדין לעבודה קבע כי הנהלת בתי המשפט לא תוכל לפטר את עוזרי השופטים בגלל מגבלת שנים

עורכי דין / צלם: יוסי זמיר
עורכי דין / צלם: יוסי זמיר

מאבקם של העוזרים המשפטיים נשא פרי: בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב הוציא היום (ה') צו קבוע, האוסר על המדינה להפסיק את עבודתם של העוזרים המשפטיים אך ורק בשל העובדה שהשלימו 6 שנות עבודה או תקופה קצובה אחרת שנקבעה באופן חד-צדדי.

בפסק הדין, שניתן על-ידי סגנית נשיאת בית הדין האיזורי לעבודה, הדס יהלום, ונציגי הציבור, צוין כי "החלטת המדינה להעסיק את העוזרים המשפטיים בחוזים אישיים קצובים בזמן אינה עולה בקנה אחד עם הוראות סעיף 1(3) לתקשי"ר, ולכן הסעיפים בחוזים האישיים המגבילים את משך זמן ההעסקה - דינם להתבטל".

בפסק הדין ניתן צו נוסף, המורה על ביטול סעיפים בהסכמים האישיים של העוזרים המשפטיים הקוצבים בזמן את תקופת העסקתם.

השופטת הדס יהלום דנה בפסק הדין בשאלת תנאי העסקתם של העוזרים המשפטיים לשופטים בהנהלת בתי המשפט, בהסכם עבודה אישי תוך קציבת משך זמן העסקה. יהלום מתחה ביקורת נוקבת על הנהלת בתי המשפט וציינה כי השיקולים שמניעים את המדינה הם "מערכתיים" בלבד ולא אנושיים.

"המדינה התעלמה לחלוטין משיקולים שהיה עליה לשקול. מהחומר שהובא בפנינו עולה כי המדינה לא נתנה דעתה כלל וכלל לאנשים שאמורים למלא בתוכן את תפקיד העוזר המשפטי וממלאים אותו בפועל. לא נעשתה בחינה והתחשבות כלשהי במי שממלא את התפקיד בפועל, והרי העוזרים המשפטיים הם אלה שממלאים בתוכן את התפקיד החשוב והמהותי למערכת. בלעדיהם תפקיד העוזר המשפטי היה נותר ככותרת בלבד".

יהלום התייחסה לתנאי העבודה הלא שגרתיים של העוזרים המשפטיים. "כל אחד מהעוזרים המשפטיים שמתקבל לתפקיד, נבלע לתוך עבודה קשה וסיזיפית ותורם בעצם עבודתו תרומה עצומה לעבודת השופטים ולמערכת המשפט במדינת ישראל".

לדברי יהלום, "עסקינן בתפקיד שהמערכת זקוקה לו באופן נואש.... כל עזיבה של עוזר משפטי מחייבת קליטת עוזר משפטי חדש במקומו, לביצוע עבודה זהה".

בפסק הדין התייחסה השופטת לעניין התערבות בית הדין בחופש החוזים, ונקבע כי בתי הדין אינם נמנעים להתערב בהסכם עבודה ככל שזה נוגד את הוראות החוק, את התקנות, את תקנת הציבור או שהינו בלתי סביר באופן קיצוני. בפסק הדין נקבע כי מדובר בהוראה חוזית הסותרת את הוראות התקשי"ר, ולכן דינה להתבטל.

"העסקת עובד מדינה בחוזה אישי אינה דרך המלך", קבע בית הדין. "על מנת להעסיק עובדי מדינה בחוזה אישי, על המדינה להראות ששקלה את אופן ההעסקה, ושלקחה בחשבון את מכלול השיקולים ואת הנזק שייגרם לעובד או לקבוצת העובדים שתועסק בחוזה אישי, המתבטא באובדן הזכות לביטחון תעסוקתי".

כזכור, בנובמבר האחרון הוגשה הבקשה על-ידי ההסתדרות, באמצעות עורכות הדין איריס ורדי וליאורה סידי-לוי מהלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי: ועל-ידי ועד העוזרים המשפטיים הארצי, באמצעות עורכות הדין ארנה לין ונטע שפירא ממשרד ארנה לין ושות'.

הבקשה הוגשה על רקע מאבקם של מאות העוזרים המשפטיים, שנמשך למעלה מ-6 שנים. במסגרת המאבק מנסים עוזרי השופטים להסדיר את תנאי העסקתם בהסכם קיבוצי. לפני כ-3 שנים הנהלת בתי המשפט הסכימה אמנם לוותר על ההחלטה לקצוב את ההעסקה שלהם במספר שנים מוגבל - אך חזרה בה בהמשך, תוך היעדר משא-ומתן.

בעבר החליטה השופטת יהלום להסיר את "חרב הפיטורים", לפחות באופן זמני, דרך צו למניעת פיטורים ל-3 חודשים, לטובת ניסיון נוסף להגיע להסכמות בין הצדדים. היא הוסיפה כי מן הראוי לבחון את צורת העסקת העוזרים המשפטיים מחדש. כיום, כאמור, החליטה השופטת להוציא צו מניעה קבוע, האוסר על המדינה להפסיק את עבודתם של העוזרים המשפטיים לתקופה קצובה.

בהסתדרות ובוועד העוזרים המשפטיים הארצי בירכו על המהלך. יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, מסר: "היום נעשה צדק, והתקבלה החלטה חשובה לטובת עתידה של מערכת המשפט בישראל. אני קורא להנהלת בתי המשפט לשבת למשא-ומתן מיידי ולהשלים את תיקון האיוולת באמצעות הסדרת תנאיהם של העוזרים המשפטיים בהסכם קיבוצי".

עו"ד שרית טוביס, יו"ר ועד העוזרים המשפטיים הארצי, הוסיפה: "זהו יום חג לעוזרים המשפטיים. זהו פסק דין חשוב ביותר הקובע כי מגבלת השנים היא בלתי חוקית ואסורה לגבינו, ומסיר מעלינו את חרב הפיטורים של מגבלת השנים, שהילך עלינו כצל במשך זמן כה רב. אנו תקווה שהנהלת בתי המשפט תשכיל להבין שיש לבוא איתנו במשא-ומתן לגבי תנאי העסקתינו ולעגנם כראוי בהסכם קיבוצי שיכבד את כולנו".

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, מסר בתגובה: "מדובר בהחלטה צודקת והגיונית. התנהלות הנהלת בתי המשפט בכל הסוגייה של העוזרים המשפטיים לא מובנת ולא מוצדקת, ואני שמח שבית הדין האזורי שם לזה קץ. נמשיך לעמוד לצידם של העוזרים המשפטיים במאבקם הצודק לשיפור תנאי העסקתם".