משרד הבינוי: עלייה של 3% בשנה במחירי הדירות הממוצעים

ירידה של 2.7% במחירי דירות יד שנייה ברבעון ■ רק ב-11 יישובים ברחבי הארץ בוצעו עסקאות לרכישת דירה במחיר ממוצע של פחות ממיליון שקל

מגמה מעורבת במחירי הדירות הממוצעים ברבעון השלישי של 2014, עם דגש על ירידה במחירי דירות יד 2 בהשוואה לרבעון הקודם, כך עולה מנתוני משרד הבינוי שפורסמו היום (ג').

על פי הנתונים, מחירי הדירות הממוצעים נותרו יציבים עם נטייה לירידות (בעיקר בדירות יד 2) בהשוואה לרבעון הקודם (רבעון שני של 2014) אך בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מחירי הדירות הממוצעים ממשיכים לעלות. עוד על פי הנתונים, רק ב-11 יישובים ברחבי הארץ בוצעו עסקאות לרכישת דירה במחיר ממוצע של פחות ממיליון שקל.

על פי סקירת המשרד, מחיר דירה חדשה ממוצע בישראל עמד ברבעון הנסקר על 1.637 מיליון שקל ומחיר ממוצע של דירה בשוק היד שנייה עמד על 1.181 מיליון שקל.

כך, על פי נתוני המשרד הנוגעים לדירות יד 2 ולדירות חדשות גם יחד, עלו מחירי הדירות הממוצעים ב-3% בהשוואה לרבעון השלישי של 2013 אך שמרו על יציבות בהשוואה לרבעון הקודם כאשר השינוי עמד על 0.1% בלבד.

בכל הנוגע לדירות החדשות שנמכרו על ידי קבלנים, נרשמה עלייה של 3% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ועלייה מזערית של 0.3% בהשוואה לרבעון השני של 2014.

בפלח השוק של דירות יד 2, רשמו המחירים הממוצעים ירידה של 2.7% בהשוואה לרבעון הקודם אך בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד מדובר בעלייה של 0.9%.

כאמור, במסגרת נתוני משרד הבינוי גם מופיעים הישובים בהם נרכשו דירות במחיר ממוצע של עד מיליון שקל. על פי נתוני הרבעון השלישי של 2014, מדובר ב-11 יישובים בלבד: בית שאן, חריש, נתיבות, עפולה, נצרת, ביתר עילית, דימונה, טבריה, מגדל העמק, קריית גת וצפת.

עליה בירושלים ירידה בתל אביב

על פי נתוני משרד הבינוי המפולחים לפי המחוזות השונים, המחירים הממוצעים של הדירות החדשות במחוז ירושלים רשמו עלייה משמעותית בשיעור 9.7% בהשוואה לרבעון השני של 2014 ועומדים נכון לרבעון הנסקר על כ-2 מיליון שקל. באותו הזמן מעידים הנתונים על ירידה משמעותית במחירי הדירות החדשות במחוז תל אביב בשיעור9.3% בהשוואה לרבעון הקודם. כאשר משווים את המחיר הממוצע של הדירות החדשות לרבעון המקביל, במחוז ירושלים רשמו המחירים עלייה של 2.1%, ובתל אביב נרשמה ירידה בשיעור 5%. עלייה משמעותית נוספת שנרשמה במחירי הדירות החדשות בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד הייתה במחוז מרכז - עליה של 7%.

גם בכל הנוגע למחירים הממוצעים בדירות יד 2, מחוזות ירושלים ותל אביב בולטים בשונות המחירים. כך, מחירי הדירות עלו ב-4% במחוז ירושלים בהשוואה לרבעון הקודם וזינקו ב-9.3% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. באותו הזמן, במחוז תל אביב נרשמה ירידה של 7.4% בהשוואה לרבעון הקודם אך עלייה של אחוז אחד בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

צוק איתן ותוכניות הממשלה השפיעו על המחירים

"ברבעון השלישי הגיע המחיר הממוצע לדירה חדשה ל-1.637 מיליון שקל, דומה לרבעון השני השנה (נמוך ריאלית ב-0.4%). עלייה ריאלית של כ-3% חלה בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. עם זאת קשה מאוד להסיק מסקנות מן ההשוואה בין הרבעונים האלה, לנוכח השפעת מבצע "צוק איתן" על פעילות המשק ולנוכח ציפיות הרוכשים הפוטנציאליים להפעלת תכניות הממשלה "מחיר מטרה" ו"מע"מ 0%" שבוטלה בינתיים", כך מנתחים במשרד הבינוי את הנתונים.

במקביל, במשרד מסבירים את העלייה במחיר הממוצע של הדירות החדשות ברבעון הנסקר לעומת הרבעון המקביל אשתקד בכמה סיבות עיקריות: "ירידה במשקל העסקות בדירות חדשות שמחירן עד 1.6 מיליון שקל בכ-5.7% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד כ"שוק ממתין" להפעלת תכניות הממשלה; ירידה במשקל העסקות שביצעו רוכשי דירה ראשונה (מ-34.9% ל-28.3%), לעומת עלייה בשיעור משפרי דיור (מ-40.5% ל-43%) ורוכשים דירה להשקעה (מ-20% ל- 23%); עלייה במשקל העסקות במחוז תל אביב מ-13% ל-19%, מסך העסקות בדירות חדשות, וירידה במשקל העסקות במחוזות דרום ויו''ש מ-17% ל-14.7%".

בכל הנוגע לנתונים המתייחסים למחירי הדירות בשוק היד שנייה מסבירים במשרד הבינוי את הירידה שנרשמה בהשוואה לרבעון השני של 2014 בשינוי מאפייני הרוכשים: "שיעור רוכשי דירה ראשונה עלה בכ-1.4% בהשוואה לרבעון הקודם, וקבוצה זו מאופיינת ברכישת דירות במחיר נמוך יחסית. מנגד נרשמה ירידה בשיעור תושבי חו''ל שרכשו דירה בארץ."