חודש קשה בסלולר: סלקום ופרטנר איבדו 45% משוויין

התחרות המחודשת בסלולר מאז הודעתה של סלקום על כניסתה לתחום הטלוויזיה היכתה בחברות הוותיקות ■ בחודש הבא יגיע לישראל יו"ר דירקטוריון פרטנר, אדם צ'זנוף, כדי לנסות להרגיע את המשקיעים

חיים רומנו ניר שטרן / צילום: תמר מצפי איל יצהר
חיים רומנו ניר שטרן / צילום: תמר מצפי איל יצהר

המפולת במניות שתי חברות הסלולר הוותיקות, סלקום ופרטנר , נמשכה היום ביתר שאת, על רקע התחרות הגוברת בענף, עם נפילות של עד 10%. בתוך חודש בלבד איבדו שתי החברות כ-45% מערכן, כשבמונחים כספיים התאדו כ-1.7 מיליארד שקל מהשווי של כל אחת מהשתיים.

גם אג"ח שתי החברות הגיבו היום בירידות: ירידות חדות של עד 5% נרשמו באג"ח סלקום - שבחודש האחרון מציגות צניחה דו ספרתית ונסחרות כעת בתשואה של עד 7% - בזמן שבאג"ח פרטנר הירידות היום היו מתונות יחסית, עד 3.5%, והן נסחרות בתשואה של עד 4%.

גם מניית דיסקונט השקעות , בעלת השליטה בסלקום, נסחרה היום בירידה חדה, ובחודש האחרון היא כבר מציגה ירידה של למעלה מ-30%. אג"ח חברת ההחזקות - הסובלת בנוסף לצרות בסלקום גם מהחולשה ברשת שופרסל שבשליטתה - השלימו היום צניחה דו ספרתית בחודש האחרון, והן נסחרות כעת בתשואת זבל של עד 25%.

מה שהצית את גל הירידות הנוכחי במניות הסלולר היה השקת שירות הטלוויזיה של סלקום, סלקום TV, בסוף דצמבר. נראה שבסלקום העריכו שההשקה של סלקום TV תצית גל של מבצעים בשוק הטלוויזיה, אך המתחרות היכו באגרסיביות דווקא בשוק הסלולר והורידו את מחירי החבילות פעם נוספת.

ההתפתחות האחרונה בתחום הסלולר התחוללה היום: גולן טלקום הודיעה כי היא נכנסת לשוק העסקי בסלולר עם חבילה במחיר של 25 שקל ללא הגבלה. "תחרות זה דבר מצוין, אבל היא צריכה להיות תחרות משוכללת והוגנת", אומר ערן יעקובי, ראש מחלקת המחקר במיטב-דש. "היום התחרות אינה הוגנת: להוט וגולן יש אחלה מודל עסקי בחסות המדינה, שמבטיחה להם עלויות ששואפות לאפס (הכוונה היא להקלות רגולטוריות להן זוכות לחברות הסלולר החדשות, ש' ח' ו' וג' פ'). אין שום סיבה להגן על הוט שהיא קבוצת תקשורת גדולה, ועל גולן, הן צריכות להתחרות בתנאים שווים".

על השקת סלקום TV אומר יעקבי כי "סלקום השיקה את הטלוויזיה בהרבה רעש וזה גרר תגובה, אבל מי הגיב ראשון? מי שהמדינה מגינה עליו. סלקום TV היה הטריגר, אבל המהות לא השתנתה. החברות הוותיקות ממלאות את כל מאוויי הרגולציה והקטנות מקבלות הקלות".

"סלקום לוקחת מקדם בטיחות"

ובחזרה לצד הפיננסי. חברות הסלולר לא יושבות בחיבוק ידיים לנוכח הטלטלה בשוק בו הן פועלות. אתמול העניקה חברת הדירוג S&P מעלות דירוג להרחבת סדרות אג"ח של סלקום בהיקף של עד 580 מיליון שקל. למרות הזעזועים שספגו ניירות הערך של החברה, הדירוג נותר ללא שינוי, A פלוס.

לסלקום חוב פיננסי של 4.6 מיליארד שקל (3.3 מיליארד שקל בנטרול המזומן שבקופה), זכר למדיניות המינוף המרחיבה של בעל השליטה הקודם בה, נוחי דנקנר. בתשעת החודשים הראשונים של 2014 הציגה החברה תזרים נקי (תזרים מפעילות שוטפת בניכוי השקעה בציוד ותשתיות) גבוה של יותר ממיליארד שקל, המעיד על יכולותיה לעמוד בהתחייבויותיה לנושים. התחרות בשוק שירותי התקשורת, והאפשרות שמלחמות המחירים יובילו לצמצום חריף ברווחיות החברה, הם שהיוו את הזרז לנפילות האחרונות.

כעת בכוונת החברה להחליף 423 מיליון שקל ע"נ של אג"ח מסדרות ד' ו-ה', ב-576 מיליון שקל ע"נ של אג"ח מסדרות ח' ו-ט' הארוכות יותר. המהלך נועד להאריך את מח"מ החוב של החברה ולהפחית את הסיכון מלחצים פיננסיים והפחתת דירוג, אולם בשוק כבר החלו לחשוש מהפחתה כזו, שאם תבוצע בהיקף של יותר משתי דרגות, תביא ליציאת האג"ח ממדדי תל בונד 20 ותל בונד 40.

"סלקום לוקחת מקדם בטיחות, כל עוד הריביות נמוכות", אומר היום יעקובי על מהלך הרחבת האג"ח. "ב-2015-2016 צפויים פירעונות די כבדים, ובסלקום מאריכים את המח"מ ופורסים מחדש את החוב כדי לעבור 'יום סגריר', בהנחה שהדברים לא ישתנו בחודשים הקרובים".

אצל פרטנר החוב הפיננסי נמוך - רק 2.6 מיליארד שקל בניכוי המזומן שבקופה - וזאת בזכות מהלך ארוך יותר שהיא מנהלת להפחתתו. עם זאת, בתשעת החודשים הראשונים היא ייצרה תזרים חופשי של 449 מיליון שקל בלבד, כלומר פחות ממחצית מזה של סלקום. דירוג החוב הנוכחי של פרטנר גבוה יותר (AA מינוס) ולכן הסיכוי להפחתתו נראה כרגע נמוך יותר, וכתוצאה מכך גם יציאתה ממדדי התל בונד.

פרטנר זימנה בשבוע שעבר מספר אנליסטים על מנת לנסות ולהרגיע את המשקיעים. בפרטנר, שבשליטת המיליארדר חיים סבן ובניהולו של חיים רומנו, הרגישו שהחברה חוטפת מהתקשורת ומשוק ההון שלא בצדק על הסכם איחוד הרשתות שנחתם עם הוט, ועל המבצע האגרסיבי שאיתו יצאה באמצעות המותג 012 מובייל למכירת חבילת סלולר תמורת 39 שקלים לחודש לכל החיים.

ישלמו מחיר כואב

חברת פרטנר הזמינה בשבוע שעבר מספר אנליסטים על מנת לנסות ולהעביר באמצעותם מסר מרגיע לשווקים ולמתן את הירידה במניות החברה. פרטנר גם הזמינה את האנליסטים לפגישה עם אדם צ'זנוף יו"ר דירקטוריון החברה ונציג הבעלים חיים סבן, לפגישה שאמורה הייתה להתקיים השבוע, אך צ'זנוף דחה את הגעתו והוא יגיע בתחילת החודש הבא.

אנליסטים מעריכים שאת השנה יסיימו סלקום ופרטנר עם EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של מעל מיליארד שקל, וב-2015 הנתון הזה כנראה יירד לאזור ה-800-700 מיליון שקל. כשהחובות של השתיים מסתכמים ב-3.1 מיליארד שקל (סלקום) ו-2.6 מיליארד שקל (פרטנר), עולה השאלה היכן הירידה ברווחיות תתחיל לאיים על יכולת החזר החובות.

כאשר מנתחים את הדוחות של החברות רואים תזרים מזומנים חופשי חזק שלכאורה אמור לסייע לחברות לצלוח את השנה הקשה שצפויה להם. ברבעון השלישי סלקום דיווחה על תזרים מזומנים פנוי של 303 מיליון שקל; בפרטנר תזרים המזומנים החופשי לפני ריבית עמד על 112 מיליון שקל.

עם זאת, מדובר בתזרים שמייצג את העבר, ומטבע הדברים אין בו כדי לשקף את המגמות העתידיות ואת המחיר הכואב אותו יצטרכו השתיים לשלם כדי להימנע מחדלות פרעון. המחירים שהולכים ויורדים בקצב מסחרר, והצפי לאיבוד הכנסות בשיעור של כמיליארד שקל לחברה השנה, יבואו לידי ביטוי בירידה בהשקעות ובשירות, בקיצוצים כואבים ובצעדים נוספים שבוודאי יצאו לפועל במהלך השנה בהתאם לנסיבות. ההסכמים עם ועדי העובדים עשויים להיות מאד בעייתיים כי מדובר על הוצאה של עוד 150-200 מיליון שקלים לפחות לפרישה.

בכל הנוגע לבעלי השליטה בסלקום ופרטנר, שווי הנכס שבבעלותם הולך ומצטמק וגורם להם להפסדים אדירים, וכל שנותר להם לעשות הוא להמתין ולראות כיצד ומתי השוק יתייצב. דבר כזה יכול להתרחש כנראה רק כאשר אחת החברות תקרוס ותירכש על ידי רעותה, או כשהרגולטור יבין שיש כאן בעיה של ריבוי שחקנים שניתן להתמודד איתה עוד בטרם קריסה, על ידי מתן אפשרות למיזוגים.

התחרות בחברות הסלולר הוותיקות
 התחרות בחברות הסלולר הוותיקות

כך התלקחה מחדש מלחמת הסלולר
 כך התלקחה מחדש מלחמת הסלולר