פייסבוק מסירה באופן קבוע את "סטטוסים מצייצים"

על רקע דבריו החריפים היום של מפעיל העמוד, אבי לן, נגד פייסבוק, המטה הגלובלי של החברה שחררה הודעה: "הדף הפר שוב ושוב את המדיניות על אף האזהרות שקיבל. לא נוכל לקבל ניסיונות להטעות את המשתמשים"

אבי לן/ צילום:איל יצהר
אבי לן/ צילום:איל יצהר

8 ימים אחרי חשיפת "גלובס" על כך שעמוד הפייסבוק "סטטוסים מצייצים" קידם ומכר סטטוסים בתשלום לגורמים מסחריים ואינטרסנטיים, ו-6 ימים אחרי שפייסבוק הודיעה על הסרת העמוד מהרשת החברתית, היום (ד') נסתם סופית הגולל על "סטטוסים מצייצים".

בעוד שתגובתה האחרונה של החברה בנושא העמוד ביום שישי האחרון היוותה פתח לאופטימיות בקרב מפעיל העמוד, אבי לן, שמא ההסרה היא זמנית - פייסבוק הוציאה הערב הודעה רשמית לפיה היא מאשרת כי החליטה להסיר באופן קבוע את "סטטוסים מצייצים" מהרשת החברתית שבבעלותה. זאת, על-פי החלטת צוות המדיניות הגלובלי של פייסבוק, נעשה לא רק על בסיס החשיפה ב"גלובס" אלא - כך עולה מהתגובה - על רקע אזהרות קודמות שקידם לן.

"לא נוכל לקבל ניסיונות להטעות את האנשים שמשתמשים בשירות שלנו. הדף הפר שוב ושוב את המדיניות שלנו על אף האזהרות שקיבל, ועל כן הסרנו אותו", כך לשון התגובה באנגלית שנמסרה מהמטה הגלובלי של פייסבוק, מה שמלמד כי לן קיבל כבר אזהרות בעבר על כך שהוא מפר חלק מהכללים של הרשת החברתית, עוד לפני החשיפה ב"גלובס".

פייסבוק היא כידוע בעלת הפלטפורמה שבה התנהלה פעילות "סטטוסים מצייצים", ולאור זאת היא זו שאחראית על אכיפת המדיניות והכללים בתוך הפלטפורמה שלה. משהחליט לן לנסות ולהערים הן על פייסבוק במכירת סטטוסים שלא דרך מערכת הפרסום המובנית שלה והן על הגולשים כשקידם סטטוסים בתשלום מבלי לציין זאת - בפייסבוק החליטו שהגיעו מים עד נפש.

על אף שההחלטה בדבר הסרת עמוד "סטטוסים מצייצים" היא תולדה של צוות המדיניות הגלובלי של פייסבוק, ואין לה נגיעה למשרדים המקומיים של פייסבוק בתל-אביב - היום נוצרה מתיחות בין לן לבין פייסבוק ישראל. הכול החל במסגרת כנס מובייל שנערך הבוקר, בו התבטאה מנכ"לית פייסבוק ישראל, עדי סופר תאני, כשאמרה כי "כל מי שסוטה מהמדיניות שלנו - הדף שלו יוסר".

סופר תאני, כאמור, לא חידשה הרבה אלא חזרה במילים אחרות על תגובת פייסבוק העולמית מיום שישי האחרון, כשהחליטה להסיר את העמוד מהרשת החברתית. אבל את לן הדברים הרתיחו עד מאוד. במכתב פתוח שהוציא בצהריים הוא איבד מעט את העשתונות והשתלח בסופר תאני ובפייסבוק ישראל, זאת על אף שכאמור מקור ההחלטה על ההסרה הגיע מצוות גלובלי ולא מהמשרד המקומי.

"שלום לך", הוא כתב בפנייה ישירה לסופר תאני. "זהו היום השישי ש'סטטוסים מצייצים', מהדפים החשובים בישראל, לא באוויר. הוא הורד בשרירותיות, ללא כל הודעה וללא תהליך של שימוע, על-ידי פייסבוק. אין רגולטור שפועל כך ללא שימוע. אין מנכ"ל שלא היה טורח להסביר או לחזור ללקוחותיו. אבל בדיקטטורה של פייסבוק יש, מתברר, חוקים אחרים".

עוד הוסיף לן וכתב כי "למעשה, אני עובד אצלכם בפייסבוק כבר 5 שנים, 18 שעות ביום, אבל באופן תמוה, אין בינינו ומעולם לא היה כל קשר".

עוד הוסיף לן וכתב כי "למען הציבור הגדול הזה, אני מתכוון להילחם בכם על 'סטטוסים מצייצים'. כבר קיבלתי פניות מהתקשורת הבינלאומית. לא ניתן לכם לחסל כך בשרירות-לב את הדף של הישראלים. רוצים מלחמה? תקבלו".

נראה כי על אף דבריו החריפים של לן, הודעת פייסבוק הערב שמה את הגולל על עמוד "סטטוסים מצייצים" כפי שהוא מוכר כיום. באשר לשאלה אם לן יוכל לפתוח עמוד חדש בשם אחר או מה יהיה גורלם של למעלה מ-700 אלף העוקבים שצבר לאורך השנה, לא נמסרה מפייסבוק כל תגובה בנושא.

מ"סטטוסים מצייצים" נמסר: "אנחנו בהלם מההתנהלות הברוטלית. שכל אזרחי 'מדינת הפייסבוק' יידעו שניתן להעלים מפעל חיים, שניתן לסגור כלי תקשורת של 720 אלף אנשים בין-לילה ללא שימוע, ללא שמיעת הצד שלנו, בהתבסס רק על השמצות מבעלי אינטרס ומבלי שבכלל הבינו התמונה האמיתית.

"מדובר ממש כמו בשיטת משטר דיקטטורית. סגרו את אמצעי המדיה מספר אחד של האזרח הפשוט, אשר סייע לאלפי ישראליים שקולם לא נשמע באמצעי המדיה המסורתיים. אנחנו שוקלים את צעדינו".