כלל, ברק קפיטל ופועלים אי.בי.אי יובילו הנפקת הרכבת

הנפקת האג"ח אושרה במסגרת גיבוש תקציב המדינה ל-2015, ובכוונת הרכבת לגייס 1-2 מיליארד שקל

רכבת ישראל/ צלם:בן יוסטר
רכבת ישראל/ צלם:בן יוסטר

הולכת וקרבה הנפקת האג"ח הגדולה של רכבת ישראל: כפי שנחשף באתר "גלובס" היום, הנהלת הרכבת בחרה חתמים שיובילו את גיוס החוב המתוכנן של החברה הממשלתית: כלל חיתום, פועלים אי.בי.אי וברק קפיטל. הנפקת האג"ח אושרה במסגרת גיבוש תקציב המדינה לשנת 2015, ובכוונת הרכבת, בניהולו של בעז צפריר, לגייס 1-2 מיליארד שקל. זאת במטרה להסתייע בשוקי ההון ובריביות הנמוכות השוררות בהם כדי להקל על המבנה התקציבי של החברה, ולא פחות מכך - של המדינה.

בכוונת רכבת ישראל לגייס מיליארד שקל בכל אחת מהשנים 2015 ו-2016. בסביבת הרכבת מסבירים, ש"הנפקת האג"ח תגביר את עצמאותה וגמישותה הפיננסית של רכבת ישראל תוך הפחתת התלות בתקציב המדינה ובכסף הציבורי". עם זאת, נציין, גם אג"ח שמונפקות בשוק ההון הן כספי ציבור. בכל אופן, הגיוס האמור ייעשה אגב החלטת ממשלה בנושא.

באתר הרכבת מצוין, כי החברה מעסיקה כ-2,370 עובדים. הנפקת האג"ח של הרכבת, אם וכאשר תתבצע תרכז עניין רב בשוק ההון המקומי, הן משום היותה חברת תשתיות, וגם בגלל הניסיון שנצבר בשנים האחרונות עם חברות ממשלתיות שהנפיקו אג"ח קונצרניות.

הדבר כולל את הסאגה העגומה, שנמשכת עדיין, באג"ח שהנפיקה חברה אחרת בבעלות המדינה: דואר ישראל, ולפניה קרסה חברת היצוא החקלאי אגרקסקו (שבה המדינה הייתה אחת מכמה בעלות מניות, ולא הבלעדית).

לצד חברות אלה ישנה גם חברה ממשלתית גדולה מאוד שסוגיית החוב שלה אינה יורדת מהכותרות הכלכליות: חברת החשמל, אשר לה הר חובות בהיקף אדיר של עשרות מיליארדי שקלים.