פרויקט יאפא: הבנקים מתנערים ממתן הלוואות לסטודנטים

אתמול הכריזה התאחדות הסטודנטים על פרויקט חדש במסגרתו יוכלו סטודנטים עם הון עצמי של 99 אלף שקל לרכוש דירה חדשה בפרויקט יאפא, ביפו ■ בנק מזרחי טפחות: "נבחן את מתן הלוואת הסטודנט לכל רוכש באופן פרטני"

רוכשי דירות / צילום: רוני שיצר
רוכשי דירות / צילום: רוני שיצר

פחות מעשרים וארבע שעות לאחר השקתו אתמול (ב') של מועדון הבית האקדמי על ידי התאחדות הסטודנטים וחברת אנגל שביט, במסגרתו יוכלו סטודנטים עם הון עצמי של 99 אלף שקל בלבד לרכוש דירה חדשה בפרויקט יאפא, העתיד להיבנות בדרום יפו על גבול בת ים, מתנערים בנק מזרחי טפחות והבנק הבינלאומי ממעורבותם הנטענת בפרויקט.

דרישת ההון העצמי הנמוך, 10% בלבד משווי הנכס, תתאפשר לטענת ראשי הפרויקט בזכות הלוואות סטודנט אטרקטיביות בסך של עד 150 אלף שקלים שיינתנו על ידי הבנקים הנזכרים, בנוסף על סכום המשכנתא.

אלא שהיום מתברר, כאמור, כי הבנקים לא מעורבים ביוזמה באופן מחייב כפי שהציגו ראשי הפרויקט. כך, בבנק הבינלאומי השיבו לפניית גלובס, כי הבנק לא מלווה את המועדון החדש מבית התאחדות הסטודנטים, וכי לא התחייב לתת כל בטוחה לרוכשים הפוטנציאליים: "הבינלאומי מעניק ליווי לפרויקט לקבלן שבונה", נאמר בהודעת הבנק, "ולא ליווי למועדון".

במזרחי טפחות הדגישו כי "בשונה מהרושם של בעל הבית השתגע - בואו וקנו דירות בזול והבנק יממן", העולה מהכרזת ראשי פרויקט יאפא - מזרחי טפחות יבחן את מתן הלוואת הסטודנט לכל רוכש באופן פרטני, וכי "רק מי שיש לו את כל התנאים הפיננסיים לעמוד בהלוואה עם שיעור מימון כזה וכמובן - כושר החזר מתאים - יקבל כזה שיעור מימון". עוד אמרו בבנק כי "המגבלה של בנק ישראל על 75% מימון לדירה חדשה היא לא המלצה, אלא חובה".

השקת פרויקט יאפא עוררה אתמול הדים כשמארגני הפרויקט הכריזו על מהפכה בשוק הדיור בישראל, במסגרתה יוכלו סטודנטים לרכוש דירה בת שני חדרים בפרויקט עם הון עצמי של 99 אלף שקלים, 10% בלבד מעלות הנכס. גורמים בשוק הנדל"ן הביעו אמש ספקות באשר ליכולתו של המיזם לסייע לציבור הסטודנטים מול מצוקת הדיור, בעיקר בשל המינוף הבנקאי הגבוה הכרוך בו והשפעתו האפשרית על "הבועה" הקיימת בשוק.