לראשונה: סטודנטים יוכלו לרכוש דירה עם 99 א' ש' בלבד

על-פי היוזמה החדשה, סטודנטים יקבלו הסכמי מימון מיוחדים שיאפשרו להם לרכוש דירה חדשה בפרויקט יאפא בדרום יפו, על גבול בת-ים ■ כמה עולה דירת 2 חדרים בפרויקט? מיליון שקל

לראשונה בישראל, סטודנטים יוכלו לרכוש דירה עם הון התחלתי של כ-99 אלף שקל בלבד - כך הכריזו היום (ב') התאחדות הסטודנטים, חברת הצרכנות אנגל שביט וחברת שיווק הנדל"ן אלדר שיווק בהשקת מועדון הצרכנות הבית האקדמי.

על-פי היוזמה החדשה, יוצעו לסטודנטים הסכמי מימון מיוחדים עם בנקים ויזמים, בתנאים שיאפשרו להם לרכוש דירה חדשה בפרויקט יאפא המתוכנן לקום ברחוב טוכולסקי בדרום יפו על גבול בת-ים. במסגרת זו יענקו הבנקים המלווים את המיזם, מזרחי-טפחות והבינלאומי, הלוואות סטודנט לרוכשים בסך של עד 150 אלף שקל.

המתחם, הכולל 6 בניינים מגורים ומרוחק 300 מטר מקו החוף, עתיד לעבור בשנים הקרובות עבודות חיזוק מפני רעידות אדמה (תמ"א 38), שיבוצעו על-ידי חברת צברים ייזום פיתוח והשקעות בבעלות היזם רוני צברי. במסגרת הפרויקט יוספו לבניינים 3.5 קומות וקומת קרקע, ובסך הכול ייבנו 108 יחידות דיור חדשות, נוסף על 96 היחידות הקיימות כיום.

לדירות יתווספו ממ"דים ומרפסות שמש, ובבניינים יותקנו מעליות. כן יוקם חניון תת-קרקעי לשימוש הדיירים. הפרויקט יכלול 24 דירות שני חדרים המשתרעות על שטח של 49 מ"ר + 11-20 מ"ר מרפסת, חניה ומחסן קומתי במחיר של החל מ- 995 אלף שקל; 12 דירות שלושה חדרים המשתרעות על שטח של 85 מ"ר + 15 מ"ר מרפסת במחיר של החל מ-1.28 מיליון שקל; 48 דירות 4 חדרים המשתרעות על שטח של 90-96 מ"ר + 11-20 מ"ר מרפסת, חניה ומחסן קומתי במחיר של החל מ-1.48 מיליון שקל; ו-24 דופלקסים בשטח של 100-120 מ"ר + מרפסת של 30 מ"ר, חניה ומחסן קומתי במחיר של החל מ- 1.95 מיליון שקל.

יו"ר התאחדות הסטודנטים, גלעד ארדיטי, אמר כי "40% מההוצאה החודשית של סטודנטים היא על שכר דירה. למרות שלכאורה סטודנט יכול לשלם משכנתא במקום שכירות, הסטודנטים לא רוכשים דירות בגלל חסם ההון העצמי".

לדבריו, באמצעות ההלוואות שייתנו לרוכשים, "יקדם מיזם הבית האקדמי את קהל הסטודנטים לעבר חלום הדירה".

עם זאת, גורמים בשוק הנדל"ן הביעו ספקות באשר ליכולתו של הפרויקט לסייע לציבור הסטודנטים מול מצוקת הדיור. למשל, אחדים העלו חשש כי סטודנטים רבים לא יוכלו לעמוד בהחזר החודשי הכפול - על המשכנתא ועל ההלוואה להשלמת ההון העצמי. כמו כן, עיון בפרטי היוזמה מעלה כי קהל היעד לתוכנית רחב בהרבה מציבור הסטודנטים בארץ.

כך, כדי להיכנס למועדון המאפשר רכישת דירה בפרויקט יאפא, די בהיות הרוכש קרוב משפחה מדרגה ראשונה של סטודנט במוסד אקדמי מוכר. מכאן עולה החשש כי דירות רבות בפרויקט ייפלו לידיהם של משקיעים, דבר שישפיע על איכות תחזוקת הנכסים והשטחים הציבוריים בפרויקט. תוכנית החיזוק והבינוי במתחם אמורה לצאת לדרך בעוד כארבעה חודשים ובהתאחדות הסטודנטים מקווים לקדם במסגרת המועדון החדש מיזמים נוספים בעתיד.