ינואר קר: מכירות המשקאות ברשתות השיווק ממשיכות לצנוח

הירידה בינואר 2015 ממשיכה את המגמה שנרשמה ב-2014 ■ לקראת כניסת הסעיף בחוק המזון שמחייב את הרשתות להציג את המחירים באינטרנט, מעריכים בשוק כי בטווח הקצר תירשם עליית מחירים

אחרי ירידה חדה במכירת המשקאות שנמשכה לכל אורך שנת 2014, גם חודש ינואר 2015 לא מביא עימו בשורה, ומכירות המשקאות ממשיכות לצנוח. בינואר לבדו ירדו מכירות המשקאות ב-4.6% כספית והסתכמו ב-336.7 מיליון שקל, לעומת מכירות של 353.2 מיליון שקל בינואר אשתקד. במקביל חלה ירידה במכר הכמותי של המשקאות בשיעור של 3.9% המעיד גם על שחיקת מחיר.

הירידה במכירת המשקאות בינואר זהה למעשה לירידה שחלה בשוק המשקאות בכל השנה החולפת.

נתוני נילסן לחודש ינואר 2015 חושפים עוד כי שוק מוצרי הצריכה השוטפת (FMCG) צנח בינואר ב-1.5% ל-3.1 מיליארד שקל בלבד. מגמת ריבוי המבצעים ושחיקת המחיר נוכח ההאטה בשוק נמשכה גם בינואר, כשהצמיחה הכמותית בשוק עמדה על 3.5%.

יצוין כי בשלושת החודשים האחרונים נשחק השוק ב-0.7% - שחיקה שנבעה בעיקר בשל הורדת מחירים.

ישדרו מחירים החל ממאי

נתוני נילסן מצביעים עוד על התחזקות רשתות הדיסקאונט, וזאת לצד היחלשות הרשתות שפועלות במגזר החרדי. בינואר גדלו רשתו הדיסקאונט ב-6% כספית, לצד עלייה כמותית של 9.1%. הדבר היווה 50.7% מכלל מכירות השוק. במקביל, מכירות הרשתות במגזר החרדי נחלשו ב-7.5% והיוו 12.6% מכלל המכירות בשוק.

בינתיים, התחרות בין רשתות השיווק הולכת ומתגברת, וחוק המזון שנכנס לתוקף בינואר השנה מציב בפניהן אתגר חדש. יתרה מכך, החל מחודש מאי השנה יהיו חייבות כל רשתות השיווק לשדר באינטרנט את מחירי כלל המוצרים הנמכרים ברשת, בכל סניף וסניף.

ספק גדול עימו שוחח "גלובס" השבוע מעריך כי הדבר יוביל לעליית מחירים בטווח הקצר.

לדבריו, "אני מעריך שרשתות השיווק ינסו לבצע עליית מחירים בזחילה איטית עד למועד שבו הן יצטרכו לשדר את המחירים באינטרנט, וזאת על מנת שיהיה להן מאיפה להוריד את המחירים לצורך מבצעים".

לאחרונה חשף "גלובס" כי רשת מגה ביצעה עליות מחיר חדות בעשרות מוצרים בתת-הרשת מגה בעיר, וזאת מבלי שהספקים העלו את המחירים לרשת.

לאור דבריו של אותו ספק, יהיה מעניין לראות האם רשתות נוספות יגררו בעקבות מגה להעלאת מחירים מבלי שיעוררו את חשדנותו של הצרכן.

קניות בחודש ינואר
 קניות בחודש ינואר