כאל תשיב לבתי עסק 750 א' ש' בגין גביית עמלות לא מוצדקות

הגיעה לפשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה נגדה בטענה כי גבתה עמלות מינימום מופרזות

חברת כרטיסי האשראי כאל תחזיר ללקוחותיה כ-750 אלף שקל בתוספת ריבית - כך נקבע בהסכם פשרה שאליו הגיעה כאל עם חברת "עכבר הכפר מלאכת מחשבת", בתביעה הייצוגית שהגישה האחרונה נגד כאל בגין גביית עמלות מינימום מופרזות בסליקת עסקאות אשראי.

את הסכם הפשרה אישרה באחרונה שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, שושנה אלמגור, שציינה כי מדובר בהסדר הוגן, ראוי וסביר.

עוד הוסכם בפשרה כי לחברה התובעת הייצוגית ישולם גמול של 50 אלף שקל, וכי באי-כוחה ממשרד הורוביץ-אבן-אוזן ושות' יקבלו שכר-טרחה של 150 אלף שקל.

כן נקבע כי מנגנון ההחזרה של הכספים ייעשה באופן אוטומטי וישיר לעסקים הקטנים שסלקו עם כאל והעבירו את העסקאות לניכיון. גם בתי עסק שכבר אינם עובדים כיום עם כאל צפויים לקבל את התשלום.

ביוני 2013 פורסם ב"גלובס" כי הוגשה בקשה לאישור תביעה ייצוגית, שהגישה חברת "עכבר הכפר" נגד כאל ונגד החברה-הבת שלה, יציל פיננסים. בתביעה נטען כי כאל ויציל גובות עמלות גבוהות מהסכום אשר הוסכם עמן וללא כל הצדקה. לדברי התובעת, לאחר בדיקה מקיפה שערכה, נמצא כי כאל ו"יציל פיננסים" גבו ממנה עמלות בהיקף גבוה מהנדרש.

לפי כתב התביעה, "עכבר הכפר" קיבלה שירותי סליקה מכאל במשך כמה שנים. תמורת השירות שילמה החברה עמלת סליקה הנגזרת מהיקף העסקאות, ואולם במקרים שבהם היקף הסליקה היה נמוך יחסית, גבתה כאל עמלת מינימום חודשית בהיקף של 98 שקל.

בתביעה טענה "עכבר הכפר" כי בחישוב המקרים שבהם יש לגבות את עמלת המינימום, התעלמה כאל מעסקאות שנעשו בניכיון. הכוונה היא לעסקאות בתשלומים, שבהן החברה ביקשה לקבל מראש את מלוא התשלום, ולכן העבירה אותם לחברת הניכיון יציל פיננסים המשתייכת לכאל, וקיבלה את התשלום מראש (בניכוי ריבית).

"גם אם העסק בוחר בניכיון, העסקה נסלקת על-ידי חברת כרטיסי האשראי, ורק לאחר מכן עוברת לחברת הניכיון. ואולם כאל התעלמה מעסקאות התשלומים, כשבחנה האם נדרש לגבות עמלת מינימום, וזאת על אף שמדובר בעסקאות שהיא סולקת", נטען בתביעה.

בפשרה שהושגה בין הצדדים נקבע כי כאל תחזיר כ-75% מהסכום העודף שגבתה. נציין כי בפסק הדין נכתב כי כאל עדיין עומדת על טענתה שכוונת הצדדים לחוזה לא הייתה להתחשב בעמלת הניכיון בחישוב עמלת המינימום, אך הסכימה להתפשר שכן לא ניתן לחזות את התוצאות הכספיות של הליך משפטי, הכרוך בחילוקי דעות של הצדדים על פרשנות מסמך משפטי.

עו"ד ירון אלון ממשרד הורוביץ-אבן-אוזן ושות', שייצג את התובעת, מסר בתגובה לפשרה שהושגה: "אנו מברכים עם אישור הסכם הפשרה. בחודשים הקרובים צפויים עסקים קטנים רבים שהתקשרו עם כאל בשירותי סליקה, תוך העברת עסקאות לניכיון, לקבל זיכוי מתאים שיכול להגיע גם לסכומים של מאות ואלפי שקלים".

בד-בבד עם ההליך הייצוגי שנוהל נגד כאל, מתנהלת בקשה דומה נגד ישראכרט שצפויה להידון בעוד כחודש. בה בעת שכאל החליטה כאמור להתפשר בשווי 75% מהסכום שנתבעה בגינו, ישראכרט החליטה שלא להתפשר ועומדת על טענותיה, שמותר לה לכאורה לחשב את עמלות המינימום בדרך זו.

עוד נזכיר כי לפני כשבועיים פירסם בנק ישראל תיקון לכללי העמלות בתחום כרטיסי האשראי, ולפיו אכן דרך החישוב לעיל פסולה, וכי במסגרת חישוב עמלת המינימום (שמעתה תקרא עמלת דמי ניהול) יש לכלול את כל העסקאות, לרבות אלה שהועברו לניכיון.