המבקר יפרסם לפני הבחירות דוח על מחדלי הדיור של נתניהו

הדוח צפוי לייחס אחריות גבוהה להיווצרות משבר הדיור לשתי הממשלות האחרונות בראשות בנימין נתניהו וכן לממשלת אהוד אולמרט ■ עוד בדוח: כישלון מוחלט בתחום הפרויקטים של דיור להשכרה לטווח ארוך

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

בלשכת מבקר המדינה יוסף שפירא נערכה הבוקר (ה') ישיבה מיוחדת לצורך קבלת החלטה לגבי היום שבו יפורסם הדוח המיוחד על משבר הדיור והזינוק במחירי הדירות. הדוח יפורסם באחד הימים הראשונים של מארס, לפני מועד הבחירות לכנסת ב-17.3 - כך נודע ל"גלובס".

הדוח צפוי לייחס אחריות גבוהה להיווצרות המשבר לשתי הממשלות האחרונות בראשות בנימין נתניהו. בדוח צפויה גם ביקורת על ממשלת אהוד אולמרט (שכיהנה עד תחילת 2009), בעיקר בהקשר של החלטתה מ-2008 להעדיף קידום תוכניות למגורים בפריפריה על חשבון קידום תוכניות במרכז הארץ. זהו הבסיס לטענתו של נתניהו בראיון הטלוויזיה בערוץ 2, שבו האשים את ממשלת אולמרט במצב שוק הדיור.

הדוח היה אמור להתפרסם בנובמבר, אך פרסומו נדחה לצורך השלמות שונות ל-3.3.15. כרגע לא ברור אם הדוח אכן יתפרסם ביום זה, שבו אמור נתניהו לנאום בפני הקונגרס האמריקאי בוושינגטון.

החלטה על היום המדויק שבו יתפרסם הדוח תתקבל בתחילת השבוע הבא. במשרד המבקר דוחים בתוקף שמועות על לחצים לדחיית פרסום הדוח עד לאחר הבחירות.

גורמים בירושלים אומרים שלמרות שהמועד החדש לפרסום הדוח נקבע עוד לפני שנודע בתחילת דצמבר האחרון על הקדמת הבחירות, פרסום הדוח ביום הנאום בקונגרס עלול ליצור את הרושם שהדוח יפורסם במועד שבו לא יקבל את תשומת-הלב הציבורית הראויה.

גורם מהימן במשרד המבקר אמר כי זוהי תיאוריית קונספירציה מגוחכת, וכי פרסום הדוח על מעון ראש הממשלה מוכיח שהמבקר אינו נרתע מפרסום דוחות קשים גם ערב בחירות. אולם ייתכן שינוי של ימים אחדים ביום פרסום הדוח, בכפוף להשלמת בקרת האיכות על הדוח לפני הפצתו למבוקרים, ליו"ר הכנסת ולתקשורת, הפצה המתבצעת ימים אחדים לפני מועד הפרסום (למשל הגהות וסידורי הדפסה).

דוח המבקר מתבסס על עבודת רוחב שנעשתה במשך שנה וחצי במשרד ראש הממשלה, בנק ישראל, משרד הבינוי, רשות מקרקעי ישראל, מינהל התכנון במשרד הפנים, האוצר, משרד המשפטים, משרד הכלכלה והלמ"ס. הדוח מתייחס לזינוק במחירי הדירות החל במשבר הפיננסי של 2008.

הדוח צפוי להציג אחריות כוללת של ממשלת נתניהו: הזנחת הטיפול בצד היצע הקרקעות, היעדר מדיניות ויעדים, בעיקר עד המחאה החברתית של 2011, למעט הצהרות במסיבות עיתונאים, והתרשלות במעקב אחרי יישום החלטות הממשלה בתחום הדיור.

עם זאת, האיחור בפרסום הדוח מוסבר בכך שהמבקר רצה להתייחס גם לפעולות שעשתה ממשלת נתניהו ב-2014 במסגרת קבינט הדיור בראשות שר האוצר יאיר לפיד, עם תוכניות מע"מ 0 ו"דירה להשכיר", ומחיר המטרה של שר הבינוי אורי אריאל.

כמו כן, הדוח יצביע על כשלים באספקה ובאיכות הנתונים המצויים במשק על תחום הדיור; על-פי ממצאי הדוח, הממשלה נכשלה ביישום תוכנית המתאר הארצית (תמ"א 35) בכך שמצד אחד לא יצרה תשתיות ראויות בפריפריה ומצד אחר נכשלה במתן מענה לביקושים במרכז הארץ. הערכת הביקושים במרכז ובפריפריה היתה שגויה, ורק ב-2013, אחרי מינויה של בינת שוורץ לתפקיד ראש מינהל התכנון החל תהליך של התקרבות ליעדי התכנון. הדוח צפוי להצביע על איחורים גדולים בהליכי אישור תוכניות גדולות למגורים, ובעיקר בוועדות המחוזיות.

במשך שנים רבות לא עמדו משרד הבינוי ורמ"י ביעדי השיווק שהציבה הממשלה. על-פי הדוח הצפוי, כתוצאה ממגמות התכנון שיווקה רמ"י עודף של תוכניות בפריפריה ומעט מדי במרכז הארץ. רק מ-2011 ניכר שיפור מסוים בשיווק קרקעות למגורים.

התמונה שתעלה מהדוח היא של כישלון מוחלט בתחום הפרויקטים של דיור להשכרה לטווח ארוך, בעיקר בפרויקטים שיצאו לשוק ביוזמת רמ"י, שלא הביאו לתוצאה המקווה של השתתפות גורמים מוסדיים במכרזים. יוזמת הדיור להשכרה במסגרת "דירה להשכיר" שיזם לפיד לא נבחנה במסגרת הביקורת.

הדוח אף יעסוק בפרק מיוחד בנושא דיור בר-השגה, ויצביע על כשל מתמשך במדיניות הממשלתית בנושא זה, ובעיקר אחרי מחאת 2011.