המבקר יפרסם כבר השבוע את הדוח החריף על הדיור

המבקר יקדים פרסום הדוח כדי להימנע מהאשמות שמועד הפרסום פוליטי ■ הדוח כבר מוכן, ופרסומו היה אמור להיות ב-3 במארס - היום בו ינאם נתניהו בקונגרס ■ המבקר המתין לנתוני 2014 כדי להמתיק הגלולה לנתניהו

יוסף שפירא / צלם: אוריה תדמור
יוסף שפירא / צלם: אוריה תדמור

מבקר המדינה יוסף שפירא יפרסם את הדוח החריף של מחדל ממשלת נתניהו בשוק הדיור כבר השבוע, במטרה להימנע מההאשמות כי מועד הפרסום - קרוב מדי לבחירות - הינו פוליטי. הדוח יותר כנראה לפרסום ביום חמישי.

ביום חמישי האחרון חשף "גלובס" כי המבקר יפרסם את הדוח לפני הבחירות למרות הלחצים לדחות את הדוח עד לאחר הבחירות. הדוח כבר מוכן לפרסום, ול"גלובס" נודע כי במשרד המבקר אכן שקלו בימים האחרונים להקדים את פרסומו, שכן המועד המקורי לפרסום היה ב-3 במארס, התאריך בו ינאם ראש הממשלה נתניהו בקונגרס, מה שעלול לדחוק את הדוח החריף של המבקר הצידה.

באוקטובר האחרון חשפנו כי הדוח החריף ידגיש שורה של ליקויים: המידע שמפרסמים גופים שונים (משרד השיכון, משרד האוצר, הלמ"ס, השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים ובנק ישראל) על מחירי הדירות איננו תואם ולעתים הנתונים סותרים אלה את אלה; חסר מידע על הביקושים ועל השפעתם של רוכשי דירות להשקעה על השוק; המידע שמצוי בידי רשות המסים על עסקאות מכירת דירות הוא מידע חסר, לא תמיד מדויק, ויש בו קשיי נגישות; אין למעשה מידע אמין על מלאי תכנוני הזמין לבנייה בפועל; אין מידע אמין על חסמי בנייה המונעים ביצוע של פרויקטים שעליהם דווח כי שווקו; ואין מידע בסיסי היכול לשמש בסיס לקבלת החלטות על יעדי שיווק קרקעות של רמ"י.

הדוח וההערות שהעביר המבקר לתגובת משרד ראש הממשלה צפויים להצביע על משרד ראש הממשלה כנושא באחריות העיקרית לפרוץ משבר הדיור. לפי הממצאים הצפויים להתפרסם, למרות העלייה הברורה במחירי הדירות בשנת 2008, ממשלת נתניהו לא מצאה לנכון לקיים דיון כולל בבעיה עד פרוץ המחאה החברתית, לא גיבשה תוכנית לטיפול בנושא ולא נקטה שום אמצעים למיתון עליית המחירים. במהלך תקופה זו עלו מחירי הדירות ב-33% במונחים ריאליים.

הסיבה שהדוח לא פורסם עד כה היא שבמשרד המבקר העדיפו להמתין לפרסום נתוני שיווקי הקרקעות של שנת 2014; ההערכות באוקטובר האחרון היו שהנתונים יצביעו על שיפור מסוים (בעיקר הודות למאמצי שר האוצר לשעבר יאיר לפיד ושר השיכון אורי אריאל, כמו למשל בנושא הסכמי הגג שהם הובילו), כך שבמשרד המבקר המתינו להמתיק את הגלולה עבור נתניהו. הדוח החריף צפוי לכלול כאמור התייחסות גם לנתוני 2014.