המבקר מצביע על עקב האכילס של הממשלה בטיפול במשבר הדיור

דוח המבקר: "הממשלה פועלת ללא מידע מלא, מהימן ורלוונטי"

יוג'ין קנדל / צילום: תמר מצפי
יוג'ין קנדל / צילום: תמר מצפי

דוח מבקר המדינה המיוחד בנושא הדיור מקדיש פרק מיוחד לשאלת איכות המידע בענף הנדל"ן, ומצביע על נתונים חלקיים, חסרים, הנמסרים באיחור ולעתים סותרים זה את זה כיוון שמגיעים ממקורות שונים.

מקורות המידע העיקריים הם מאגר הנתונים של מס הכנסה הקרוי כרמ"ן (כרטסת מאגר נתונים), המתבסס על דיווחי מס שבח ומס רכישה הנמסרים באירוע של מכירת דירה; סקרים תקופתיים של הלמ"ס ושל בנק ישראל; משרד הבינוי, שבו יש מידע על עסקאות רכישה של דירות חדשות מקבלנים והוא מפרסם נתונים על השינוי במחירי הדירות שלעתים סותר לחלוטין את נתוני הלמ"ס; משרד המשפטים בשני אספקטים: דיווח על מספר העסקאות במשק ודיווח השמאי הממשלתי הראשי טל אלדרוטי על התפתחות המחירים בדירות בנות 4 חדרים; מערכות המידע של הוועדות המקומיות והמחוזיות שהן מקור המידע להתקדמות הליכי הבנייה.

המבקר העיר לרשות המסים על כך שלמרות הפעולות שננקטו לשיפור מאגר הנתונים של הכרמ"ן, הוא עדיין סובל מבעיות אמינות ונגישות. כמו כן העיר המבקר על הבעיה שהוצגה ב"גלובס", שלפיה אין תיאום בין הגופים השונים, כמו הלמ"ס, בנק ישראל ומשרד האוצר, ולמעשה אין גוף המסדיר את קידום ריכוז הנתונים, אגירתם והצגתם לציבור באופן שקוף, נגיש ומושכל.

גם בתחום המידע על הקרקעות, למשל מצבן הסטטוטורי והמאפיינים הגיאוגרפיים, מצא המבקר היעדר ביצוע. החלטה על הקמת מאגר נתונים שכותרתו "ענף נתוני נדל"ן" התקבלה בתחילת 2012. המועצה הלאומית לכלכלה בראשות פרופ' יוג'ין קנדל מסרה כי ניתן להקים בסיס נתונים מקיף ואמין, אבל המבקר מציין כי "במועד סיום הביקורת הפרויקט עדיין נמצא בשלב ראשוני של עיגון המידע לפי בסיס גיאוגרפי".

הביקורת על בעיית המידע מוזכרת בדוח לא רק בפרק הספציפי, אלא גם בפרק העוסק בתכנון, והיא נוגעת בשאלה הפשוטה: מה עוזרות ההכרזות על שיווק אלפי יחידות דיור בראש-העין, אם לא יודעים מתי ייבנו שני המחלפים המאפשרים תחילת עבודות. ובלשון הדוח: "חלק נכבד מהמלאי התכנוני שאושר ב-2012 אינו זמין לבנייה. אף על-פי כן, משרד הפנים אינו משקף זאת בדוחותיו. המידע החסר על זמינות המלאי התכנוני אינו מאפשר ניהול תקין של הליכי התכנון ופוגע ביכולתה של הממשלה לקבל החלטות בתחום הדיור". ביקורת דומה נמתחה גם על הפעולות בתחום דיור בר-השגה, שבו הממשלה פעלה ללא מידע בסיסי על הצרכים הנדרשים בתחום זה.

בלשון הדוח: "אחד התנאים ההכרחיים לקיומו של שוק תחרותי ומשוכלל בכל ענף כלכלי הוא קיום מידע זמין ונגיש המאפשר לפעילים בשוק לפעול באופן רציונלי ומתוך מזעור גורמי אי-הוודאות. בהיעדר מידע מהותי בענף מסוים נגרם בדרך-כלל כשל שוק המתבטא בייצור בלתי יעיל ובצריכה ובהקצאה בלתי יעילות של גורמי ייצור, וכפועל יוצא התועלת שכלל הציבור מפיק מהענף קטנה. "הנתונים בתחום מחירי הדיור המשמשים את הרשויות הם באיכות נמוכה ויש סתירות בין פרסומי הגורמים השונים שנסמכים על נתונים שונים, לכן נבצר מהממשלה לקבל מידע מערכתי עדכני ומדוייק על משק הדיור. בהיבטים רבים הממשלה פועלת ללא מידע מלא, מהימן ורלוונטי ונוקטת פעולות מאולתרות ובלתי מתוכננות".

המבקר ממליץ כי "על משרדי הבינוי והאוצר, רשות המסים והלמ"ס לפעול ביחד ובהקדם להקמת תשתית נתונים זמינה, מוסכמת ואיכותית, שתאפשר להציג בפני מקבלי ההחלטות והציבור נתונים מהימנים על שוק הדיור, כדי לתמוך במציאת פתרונות מתאימים להתמודדות עם משבר הדיור".

מרשות המסים נמסר: "הרשות פעלה ופועלת לשיפור איכות הנתונים למרות מגבלות כוח אדם ומשאבים. בקובץ העסקאות המדובר מבוצעים מעת לעת שינויים ועדכונים דוגמת הוספת התראות על דיווחים חריגים, בדיקות לוגיות וכדומה, על מנת לשפר את איכות הדיווח ושלמותו. שיפור משמעותי באיכות הנתונים יתבצע עם כניסתו הצפויה בקרוב של הדיווח המקוון על עסקאות רכישת ומכירת דירת מגורים. בדיווח זה הצדדים לעסקה מדווחים לרשות המסים על כל הפרמטרים לעסקה.