בחירות טכנולוגיות

פוליטיקאים נכבדים, שכחתם את ההיי-טקיסטים

יצחק הרצוג / צלם: תמר מצפי
יצחק הרצוג / צלם: תמר מצפי

מעבר לשאלה המסקרנת בדבר העדפותיהם של מצביעי ההיי-טק הישראלי בבחירות הקרובות, התוצאה המעניינת של הסקר שמפרסם היום (א') "גלובס" היא התחושה של חלק הארי בקרב אנשי ההיי-טק שהמפלגות אינן "מחזרות" אחריהן. אולי אין כאן משהו מפתיע במיוחד, בהינתן שמערכת הבחירות הנוכחית מתמקדת בעניינים בוערים למדי כמו האיום האיראני, יוקר המחיה, הפערים החברתיים, מחירי הדיור ואוסף הבקבוקים הממוחזרים המפואר של אשת ראש הממשלה.

אנשי ההיי-טק שנשאלו בסקר לגבי סדרי העדיפויות שלהם בבואם לקבוע למי יצביעו ציינו סוגיות כמו הטבות מיסוי לחברות היי-טק יצרניות, עידוד משקיעים, תמריצים לחברות היי-טק בפריפריה וחינוך טכנולוגי. ואולם נראה שכל אלה נדחקו אי שם לתחתית סולם העדיפויות של כמעט כל מי שמחזרים בימים אלה אחרי בוחרים פוטנציאלים. דווקא יו"ר המחנה הציוני, ח"כ יצחק הרצוג, טרח ובא לפני שבועות ספורים לישיבה מיוחדת של דירקטוריון ה-IATI (איגוד התעשיות המתקדמות בישראל) ודיבר שם בפירוט ובאריכות על משנתו הכלכלית ותמיכתו בהיי-טק הישראלי. הוא גם הבטיח לנוכחים שאם ייבחר לראשות הממשלה ימנה את ח"כ אראל מרגלית לתפקיד שר כלכלי בכיר, לאור הרקע שלו כאיש הון סיכון מצליח וכמי שתרם ליצירתם של אלפי מקומות עבודה דרך השקעותיו בחברות היי-טק, גם כאלו שהוקמו בפריפריה החברתית של מדינת ישראל.

אולי היו אלו הבטחותיו של הרצוג ואולי גם פעילויותיהם של אנשי המחנה הציוני בקרב מצביעי ההיי-טק, ואולי גורמים אחרים. אבל העובדה היא שבסקר המתפרסם היום זוכה המחנה הציוני לתמיכה מרשימה של יותר מ-41% בקרב הנשאלים. עובדה מעניינת נוספת: יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, חביב ההיי-טק של הבחירות הקודמות - מי שזכה לפני כשנתיים במקום הראשון בסקר "אצטדיון הסטארט-אפ" וגם בסקר של "אנשים ומחשבים" - נדחק הפעם למקום השני. האם יש כאן ביטוי לאכזבה ממפלגת יש עתיד, כפי שהיא באה לידי ביטוי בסקרים של כלל הציבור? האם, כמו בבחירות הקודמות, רחשי הלב של אנשי ההיי-טק מנבאים במדויק את תוצאות הבחירות הקרובות, לפחות לגבי יש עתיד והמחנה הציוני? בקרוב נדע.

תופעה נוספת הראויה לציון היא אחוזי התמיכה הנמוכים במפלגות הליכוד והבית היהודי. זוהי עובדה מפתיעה במידה מסוימת, במיוחד לגבי מפלגתו של השר נפתלי בנט, שצמח מתוך ההיי-טק הישראלי ולכאורה צריך היה לגרוף בו תמיכה משמעותית הרבה יותר. אין ספק שלגבי שתי המפלגות האלו, מצביעי ההיי-טק מביאים לידי ביטוי את החשש הכללי שהמצעים המדיניים של הליכוד והבית היהודי עלולים לגרום נזקים כבדים ביותר לענף הכלכלה החשוב ביותר למדינת ישראל כיום. ואולי זוהי גם קריאת השכמה לכל המועמדים הנכבדים: עובדי ההיי-טק הישראלי, אנשי מעמד הביניים שעובדים קשה, משלמים מסים ונושאים בנטל של הסעת קטר הכלכלה הישראלית קדימה ראויים לכך שתתייחסו אליהם כמגזר בפני עצמו. ולא רק פעם בשנתיים, כשיש בחירות בישראל, אלא גם בשנתיים שאחריהן, עד לבחירות הבאות.

יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל