באזז סקרי הבחירות - עכשיו גם באפליקציות בסמארטפון

את נבחרת הסוקרים המקצועיים והמובילים מנסים לאתגר יזם בן 15 עם אפליקציית "בחירות 2015", וסמנכ"ל בחברת היי-טק שהשיק את אפליקציית iVote ומצהיר: "המטרה שלנו היא שגם המפלגות ירצו לעשות בזה שימוש"

אל שלל סקרי הבחירות המתוקשרים בימים אלה מצטרפים גם סקרים אינטראקטיביים המבוססים על אפליקציות. הראשון הוא פרי יצירתו של מתכנת צעיר מאלקנה. איתמר קאופמן אמנם בן 15 בלבד, אבל מאחוריו פעילות יזמית ענפה. יצירתו האחרונה היא "בחירות 2015" - אפליקציית אנדרואיד שבאמצעותה יכול כל משתמש להצביע ולקבל תמונת מצב לקראת פתיחת הקלפיות. "הרעיון עלה כשראיתי פרק של פולישוק, זמן קצר אחרי ההכרזה על הבחירות", מספר קאופמן. "בניתי את האפליקציה עם שני חברים - יאיר לב שעיצב, וקובי ידידוביץ' מחברת קומזיץ מדיה. יחד הסתייענו בסטטיסטיקאי".

- כלומר, הסקר אמין?

קאופמן: "ברור שאי אפשר להשוות אותנו למינה צמח או לקמיל פוקס, אבל האפליקציה כן נותנת מושג. בסקר רגיל נשאלים כ-500 משתתפים כמדגם מייצג, אבל זו כמות קטנה וטעות המדגם גבוהה. באפליקציה שלנו אין מגבלה. לקחנו נוסחה סטטיסטית, ומאחר שהפעילות היא רק דרך הפייסבוק, אנחנו גם בודקים גיל, מגזר ומיקום, ומוודאים שכל אחד יוכל להצביע פעם אחת בלבד. נכון לעכשיו יש כ-3,000 הצבעות, ואנחנו מקווים ומאמינים שברגע סגירת הקלפיות, נהיה קרובים לתוצאות האמת, ולפחות ננבא מי תהיה מפלגת השלטון".

- למה רק באנדרואיד?

"מחסור במפתחי iOs. ויש לנו עוד בעיה קטנה: כשיצאנו לדרך, זה היה לפני החלטת המפלגות הערביות לרוץ ברשימה משותפת, ולכן כרגע הן לא מופיעות שם. אנחנו נפתור את זה. כרגע סך כל המנדטים עומד על 113, ואפשר להניח ששבעת המנדטים החסרים ישויכו להם".

- מי מוביל נכון לעכשיו?

"נכון למוצאי שבת, לליכוד יש 25 מנדטים ולמחנה הציוני 24, אבל כמו כל הסקרים - גם אצלנו רואים שינויים מדי יום".

- אנשים לא נרתעים להתחבר דרך פייסבוק? אתם מאבדים את החשאיות. לא כולם רוצים שכל החברים שלהם ייראו למי הם מצביעים.

"אנחנו אמנם מתחברים דרך הרשת, אבל לא נוגעים בקיר של אף אחד".

"לתרום למודעות, מבלי לעמוד בצמתים ולחלק פליירים"

אפליקציה נוספת, המבוססת אף היא על שימוש בפייסבוק כמזהה, היא iVote ואתר iVote.org.il. נכון לסוף השבוע ניתן לראות בה השתתפות של כמה מאות משתתפים בלבד, כאשר מרצ זכתה שם ללא פחות מ-47 מנדטים... ואולם לדברי היוצרים, האפליקציה צוברת תאוצה וכבר מגיעה לאלפים.

טל בן סימון, סמנכ"ל מוצר בחברת היי-טק בן 34, הוא שיזם וצירף אליו חברים מתכנתים, גם הם עובדי היי-טק, ויחד יצרו את האפליקציה. "אנחנו לא מזוהים עם מפלגה מסוימת", מבהיר בן סימון. "חשבנו, בין החברים, איך אנחנו יכולים לתרום למודעות, מבלי לעמוד בצמתים ולחלק פליירים. מה שרצינו זה להגביר את המודעות להצבעה".

- יש שם נציגות מכובדת לשמאל.

בן סימון: "זו אפליקציה פתוחה, וחשוב לנו שהיא לא תהיה מזוהה עם זרם מסוים. אנחנו היוצרים, תומכים במפלגות שונות. האפליקציה הושקה רק ביום חמישי האחרון, דרך פוסט בפייסבוק, והוויראליות התחילה באמצעות שיתופים של חברים שלי. אנחנו או-טו-טו חוצים את קו ה-5,000 משתתפים. לאור ההצלחה, אנחנו רוצים להוסיף עוד פונקציונליות, כך שאפשר יהיה לשתף צילומי מסך וליצור דיון. כבר עכשיו יש אפשרות להפיץ מסרים בנוסח 'סיקרט'.

"אנחנו מביאים בחשבון שיש מי שחוששים להזדהות פוליטית, וכך נוכל למנף בצורה משוחררת מלחצים חברתיים וליצור קמפיין למעגל החברים בפייסבוק. נכון, ביום-יומיים הראשונים הכל היה מבוסס על גרעין תל אביב והבועה, אבל במשך השבת ראינו שזה כבר התפשט לכל הארץ, ואני משוכנע שהמפה תתחיל להשתנות. המטרה שלנו היא שגם המפלגות ירצו לעשות בזה שימוש, כדי לייצר דיון אמיתי. העיקר שאנשים יקומו ביום הבחירות וילכו להצביע".

משאל: 70% מהמנהלים והעובדים בהיי-טק חשים שהמפלגות לא מחזרות אחריהם כמגזר

האם המפלגות בישראל מזהות את אנשי ההיי-טק כקהל יעד וכפוטנציאל אלקטורלי? מעיון בתוצאות משאל שערכה באחרונה מחלקת המחקר של קבוצת "אנשים ומחשבים" בקרב עובדים ומנהלים בקהיליית ההיי-טק נראה כי התשובה שלילית. כ-70% מהמשתתפים השיבו שאינם חשים מאמץ מיוחד של המפלגות לחזר אחריהם. 10% בלבד השיבו במפורש כי הם אכן חשים מאמץ שכזה.

בתשובה לשאלה "מה הנושא שעשוי להשפיע עליך להצביע בעבור מפלגה זו או אחרת אם הוא ישולב במצע הבחירות שלה", התקבלו התשובות האלו: מפלגה שתעניק מלגות ללימודי המחשב ללימודים תיכוניים - 82%; מפלגה שתציע הקמת מרכזי היי-טק בערים - 82%; מפלגה שתעודד את בואן של חברות בינלאומיות על ידי הנחות במיסוי - 77%; מפלגה שתעודד לימודי מקצועות המדעים, המחשבים ומתמטיקה - 74%; ומפלגה שתעודד עבודת היי-טק בפריפריה - 67%.

המשאל, שבו השתתפו כ-140 בני אדם, בדק גם את התפלגות ההצבעה בקרב הנשאלים בבחירות הקודמות לעומת כוונותיהם להצביע בבחירות הקרובות. התפלגות הנשאלים בבחירות הקודמות הייתה: יש עתיד - 35%; הליכוד - 15%; העבודה - 11%; קדימה - 8%; הבית היהודי - 8%; מרצ - 7%; והבית היהודי - 3%. אם הבחירות היו מתקיימות היום, ההתפלגות הייתה: המחנה הציוני - 41%; יש עתיד - 27%; הליכוד - 14%; הבית היהודי - 8%; מרצ - 6%; כולנו - 4%. 11% מהנשאלים הם בני 30 לכל היותר, 31% בני 31-40; 24% בני 41-50 ו-34% בני 51 ויותר. מרבית הנשאלים גרים באזור המרכז (80%), 16% מהצפון ו-4% בלבד מהדרום.