מכרז הקטרים של רכבת ישראל: חשש שהסינים תיאמו מחירים

השתתפותן של יצרניות הרכבות הסיניות CNR ו-CSR במכרז נבדקת בימים אלו במחלקה המשפטית של הרכבת ■ פרויקט חשמול הרכבת מוערך ב-13.7 מיליארד שקל

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

השתתפותן של יצרניות הרכבות הסיניות CNR ו-CSR במכרז הקטרים החשמליים של רכבת ישראל נבדקת בימים אלו במחלקה המשפטית של הרכבת, וזאת לאור איחוד שתי החברות לכדי חברה חדשה, המעלה חשש לתיאום מחירים.

רכבת ישראל נמצאת בימים אלה בעיצומו של פרויקט חשמול הרכבת, המוערך ב-13.7 מיליארד שקל. הרכבות החשמליות, הנמצאות בשימוש בעולם המערבי כולו, אמורות לקצר את זמן הנסיעה באופן ניכר, לצמצם את מספר התקלות ולהפחית את רמת זיהום האוויר.

במסגרת פרויקט החשמול פרסמה ביולי האחרון חברת הרכבת מכרז לרכישת 62 קטרים חשמליים עם אופציה ל-16 נוספים. עלות ממוצעת של קטר נאמדת בכ-3.5 מיליון אירו, ומדובר באחד ממכרזי הענק של הפרויקט.

לפני שבועיים ניגשו למכרז הקטרים ארבע חברות: CNR ו-CSR הסיניות, שניגשו למכרז כל אחת באמצעות החברות הבנות שלהן, חברת אלסטום הצרפתית וחברת בומברדייר הקנדית. ואולם בחודשים האחרונים מדברות החברות הסיניות על איחוד, לאור הרצון שלהן להתחרות בשוק הבינלאומי מול היצרניות הגדולות.

על פי הערכת החברות הסיניות, המיזוג יוביל להכנסות שנתיות של 32 מיליארד דולר. רק בשבוע שעבר דיווחה העיתונות הסינית כי בעלי המניות של שתי החברות אישרו את איחוד החברות לחברה משותפת שתיקרא CRRC (China Railway Rolling Stock Corporation) וכי כל שנותר כעת הוא לקבל את אישור הוועדה לפיקוח ניירות ערך בסין.

לאור איחוד החברות, נוצר מצב שבו שתי החברות הבנות, אשר הגישו הצעות נפרדות, הן כעת חברות אחיות. עובדה זו מעלה את החשש לתיאום מחירים בין החברות, ועל כן הנושא נבדק כעת במחלקה המשפטית של הרכבת.

בחודש שעבר פרסמה רכבת ישראל את המכרז לחשמול תשתית הרכבת, בהיקף של כ-3 מיליארד שקל, הכולל הסבה לחשמל של 420 ק"מ קווי מסילות קיימים ומתוכננים, הקמת תחנות השנאה וכן מערכות שליטה ובקרה, הנלוות לחשמול המסילה. במחצית הראשונה של 2015 צפויה הרכבת לפרסם מכרז לקרונות ממונעים חשמליים דו-קומתיים (EMU's).