"השוק מריח שינוי": מה צפוי בבורסה בת"א אחרי הבחירות?

היום שאחרי מערכות הבחירות שהתקיימו בעבר לא מצביע על דפוס התנהגות מסוים, אך הטווח הארוך יותר מבשר טובות ■ בשנה שלאחר בחירות 2009 עלה ת"א 25 ב-59% ■ צבי סטפק: "השוק מריח שינוי חיובי בעקבות הבחירות"

בורסת תל אביב / צלם: רויטרס
בורסת תל אביב / צלם: רויטרס

אחת האמירות המזוהות ביותר עם יוגי ברה, שחקן (ובהמשך מאמן) הבייסבול האמריקאי, היא ש"קשה לתת תחזיות, במיוחד בנוגע לעתיד". עבור המשקיעים הוותיקים בבורסה, האמירה הזאת היא כמעט בגדר נכס צאן ברזל. היכולת לנבא את העתיד שואפת לאפס, והציפיות של הכלכלנים והאנליסטים באשר לעתיד, הן בסך הכול הנחות לגבי הסבירות להתקיימותם של אירועים מסוימים ועל השפעתם האפשרית על גורמים קשורים.

ולמרות זאת, על רקע הבחירות לכנסת ה-20, ביקשנו לבדוק כיצד הגיבה הבורסה בת"א לתוצאות הבחירות בחמש הפעמים הקודמות שאלה התנהלו כאן, מאז תחילתו של המילניום הנוכחי, בניסיון לבחון האם קיים הקשר בין חילופי השלטון למצבו של שוק ההון.

אתמול נסחר מדד ת"א 25 בעלייה של כ-0.5% והשלים טיפוס של כ-6% מאז הוחלט בתחילת דצמבר 2014 על פיזור הכנסת ה-19. כך שלכאורה ניתן לומר כי המשקיעים הגיבו בחיוב לבחירות החדשות. אלא שבדיקה מעמיקה יותר מגלה שמאז קבלת ההחלטה ועד אמצע פברואר ירד המדד בכ-1.5%, כך שאת גל העליות כולו רשם המדד בחודש האחרון, ובעיקר מאז הפחית בנק ישראל במפתיע את ריבית הבסיס במשק ל-0.1%.

צבי סטפק, יו"ר בית ההשקעות מיטב דש, מציין כמה סיבות עיקריות לעלייה של כ-7% שנרשמה בת"א 25 בחודש האחרון. הראשונה היא כאמור הפחתת הריבית על ידי בנק ישראל לרמה אפסית, ובנוסף האפשרות הנרמזת של הפחתה נוספת. אלה שיחררו לא מעט כספים מפקדונות ומקרנות כספיות, ובהעדר אלטרנטיבות השקעה אטרקטיביות חלק מן הכספים פנו לשוק המניות.

סטפק גם מאמין כי שוק המניות המקומי מתומחר נמוך באופן יחסי לשוקי מניות אחרים בעולם והדבר ניכר בתחומים אחדים, דוגמת מניות הבנקים. השוק עצמו זכה בשבועות האחרונים לרוח גבית לנוכח עליות בשוקי המניות של אירופה ויפן, ושיפור בנתוני הצמיחה במשק הישראלי, כשסטפק מאמין כי השוק מריח שינוי חיובי שייווצר בעקבות הבחירות ומגיב לתחושת הבטן הזו בעליות שערים.

תשואה עודפת של 5%

היום (ג') הבורסה שובתת מפעילות לרגל יום הבחירות, והמשקיעים יחזרו לסחור רק ביום רביעי, כאשר בידיהם כבר תוצאות האמת, שילוו באין סוף פרשנויות לגבי הרכבי הממשלה האפשריים והשרים שעשויים לאייש את התיקים השונים.

אלא שמבט על התנהגות המשקיעים ביום שאחרי מערכות הבחירות שהתקיימו כאן בעבר לא מצביע על דפוס התנהגות מסוים. כך, למשל, ביום שלמחרת ניצחונו של אריאל שרון על אהוד ברק בבחירות לראשות הממשלה בפברואר 2001, ירד ת"א 25 ב-1.4%, בעוד ששנתיים לאחר מכן עלה המדד ב-0.7% עם ניצחונה של מפלגת הליכוד בראשות שרון שהובילה להקמת ממשלת ימין-מרכז עם שינוי והמפד"ל.

במארס 2006 ירד ת"א 25 ב-1.8% ביום שלמחרת ניצחונה הגדול של קדימה תחת הנהגתו של ממשיכו של שרון, אהוד אולמרט, וב-2009 ירד המדד ב-2.6% למרות שתוצאות הבחירות הצמודות הצביעו על כך שככל הנראה ראש הממשלה הבא יהיה בנימין נתניהו. ב-2013 דווקא עלה המדד ב-1% לאחר שנתניהו הבטיח לעצמו קדנציה נוספת בראשות הממשלה.

בדיקה של טווחים ארוכים יותר מלמדת כי בארבע מערכות הבחירות האחרונות השיג מדד ת"א 25 תשואה דו ספרתית בתום שנה ממועד הבחירות, אולם גם כאן מבט מעמיק יותר מגלה כי הסיבה לכך הייתה בעיקר שיפור במצב הכלכלי בישראל ובעולם, ומהציפיות להמשך המגמה בעתיד, וכמובן לצמיחה ברווחי הפירמות שמניותיהן נסחרות בבורסה. כך, למשל, בשנה שלאחר בחירות 2009 עלה ת"א 25 ב-59%, אולם אם הבחירות היו נערכות שנה קודם לכן, התוצאה הייתה מן הסתם הפוכה.

מבדיקה שערך הכלכלן הראשי של מיטב דש, אלכס ז'בזינסקי, שהקיפה שש מערכות בחירות מאז 1999, עולה כי למעט מערכת הבחירות האחרונה (2013), בכל שאר המקרים מדד ת"א 25 השיג תשואה עודפת בשיעור של 5% בחצי השנה שאחרי הבחירות בהשוואה לחצי השנה שלפניה. אם זה מה שצפוי לקרות בעקבות הבחירות שיתקיימו מחר, אז המשקיעים יכולים לצפות לתשואה נאה מאוד של כ-14% בחצי השנה הקרובה.

לפי סטפק, מקובל לחשוב שבחירות עושות טוב לשוק המניות גם לפניהן וגם לאחריהן, ושכך עולה מהרבה מחקרים שנעשו הן בישראל והן בחו"ל. "לעובדה זו הסברים רבים", כותב סטפק. "בחירות חדשות מביאות עימן תקווה לתקופה חדשה שתגביר את רמת הוודאות במשק. זהו גורם חשוב ביותר מנקודת הראות של המשקיעים, במיוחד כאשר שוק המניות בת"א סובל זה תקופה ארוכה מתמחור חסר גם עקב שינויים רגולטוריים תכופים בכללי המשחק. זאת ועוד: יכולת הביצוע הכלכלית של ממשלה חדשה מתעצמת בשנה-שנתיים הראשונות לכינונה. כל זה יכול להיות נכון גם לבחירות הללו, אבל הסטטיסטיקה הזו עלולה בהחלט לאכזב".

"הפעם ההתנהגות תהיה שונה"

להערכת סטפק, הבחירות שיתקיימו מחר יהיו שונות מהמערכות הקודמות. "התנהגות שוק המניות בשבועות הראשונים שלאחר הבחירות תהיה שונה בתכלית, בתסריטים שונים, בהתאם לאופי הממשלה שתקום. זאת, כמובן, בהנחה שלא יהיו גורמים גיאופוליטיים מהותיים דוגמת מלחמה, או התנהגות מובהקת של שוקי המניות בעולם בכיוון של עליות חזקות או ירידות של ממש.

"הנקודה המהותית הראשונה היא מה תהיה מידת היציבות של הקואליציה שתקום. ממשלה שתישען על כ-70 מנדטים יציבים תוכל לבצע את מה שמתבקש בכלכלה הישראלית ושוק המניות יגיב לכך בחיוב. המרכיב השני הוא זהותו של שר האוצר הבא, ובעיקר מידת הגיבוי שהוא יקבל מראש הממשלה העתידי. המרכיב השלישי הוא אופי הקואליציה שתקום, כשהמפתח יהיה ההקשרים הבינלאומיים של ממשלה כזו".

סטפק מאמין כי ככל שהמשקיעים יתרשמו שהממשלה החדשה עלולה להעמיק את בידודה של ישראל בזירה הבינלאומית עד כדי סכנת סנקציות ואף הסרת הווטו האמריקאי במועצת הביטחון של האו"ם, כך הם יסיקו את מסקנותיהם לגבי עתידו של שוק המניות. לעומת זאת, אם השוק יתרשם שהממשלה החדשה תפרוץ את חומת הבידוד הבינלאומי המתגבר, באופן טבעי תגובתו תהיה חיובית יותר.

מה עשה ת
 מה עשה ת