ההתנגדות לעסקת בזק-yes עוברת לבית המשפט

בעל המניות גיל אמיד טוען כי "מבחינת בזק ברור כי אין כל היגיון כלכלי בתשלום סכומי-עתק של כ-700 מיליון שקל, שעלולים להסתכם בסופו של דבר ביותר ממיליארד שקל, בעבור מניות בחברה כושלת לפי כל קנה-מידה"

שאול אלוביץ / צילום: יוסי כהן
שאול אלוביץ / צילום: יוסי כהן

החלטת בזק לרכוש את מניותיו של בעל השליטה שאול אלוביץ' בחברת הלוויין yes "גרמו לחברה עצמה נזק רב, וכפועל יוצא מכך גם לבעלי מניותיה מקרב הציבור" - כך טוען בעל מניות מיעוט בבזק, שהגיש היום (ד') תביעה נגזרת בסך של 502 מיליון שקל כנגד החברה והדירקטורים שלה.

בעל המניות גיל אמיד טוען, באמצעות עורכי הדין רונן עדיני ואפי שאשא ממשרד עדיני-ברגר-גבאי, כי "מבחינת בזק ברור כי אין כל היגיון כלכלי בתשלום סכומי-עתק של כ-700 מיליון שקל במזומן, ושעלולים להסתכם בסופו של דבר ביותר ממיליארד שקל, בעבור מניות בחברה כושלת לפי כל קנה-מידה, שמצבה הפיננסי רעוע ביותר, ושרושמת רק הפסדים מזה שנים רבות".

נזכיר כי בזק מקדמת עסקה לרכישת חלקה של בעלת השליטה, חברת יורוקום של אלוביץ', בחברת הלוויין (50.2%) תמורת 680 מיליון שקל במזומן וקבלת כל הלוואות הבעלים שיורוקום העמידה ל-yes (כ-1.54 מיליארד שקל). בנוסף, יורוקום תהיה זכאית לשתי תמורות מותנות נוספות, כך שבסך-הכול התמורה יכולה להגיע עד ל-1.05 מיליארד שקל.

שני בעלי מניות מיעוט אחרים פתחו גם הם בהליך משפטי במטרה לדחות את האסיפה הכללית לאישור העסקה. בד-בבד, כפי שנחשף שלשום (ב') ב"גלובס", חברת הייעוץ למוסדיים אנטרופי ממליצה להתנגד למתווה העסקה הנוכחי - מה שמעמיד בסימן שאלה את אישורו באסיפה הכללית של בזק (בה נדרש אישור ברוב מקרב בעלי מניות המיעוט, שכן מדובר בעסקת בעלי עניין).

בתביעה הנגזרת שהוגשה היום נטען עוד כי אילו המוכר לא היה אלוביץ' אלא מישהו ללא זיקה לחברה, התמורה "הייתה נמוכה במידה רבה מאוד... מדובר בדוגמה קיצונית לעסקה פוגענית של החברה עם בעל השליטה בה, המנצל לרעה את שליטתו בחברה ציבורית, כדי למכור לה במחיר מופקע ומופרז 'נכס' שהוא חייב למכור ולא הצליח למכור לאף קונה אחר.

"מדובר בעסקה בלתי סבירה כלכלית, שמנוגדת לטובת בזק ופוגעת במטרת החברה (השאת רווחים לבעלי מניותיה)... זו עסקה שמטיבה, ונועדה להיטיב, עם בעל השליטה אלוביץ' ולא עם החברה. לחברה צפויה העסקה דווקא לגרום להפסדים ולנזקים משמעותיים ביותר בשל התמורה המופרזת".

לטענת התובע, הנזק שנגרם לבזק מסתכם כאמור ב-502 מיליון שקל. הסכום חושב על בסיס חוות-דעת של מומחה כלכלי, ד"ר חיים קידר-לוי, שצורפה לתביעה. לפי קידר-לוי, שווי חלקה של יורוקום ב-yes בתרחיש האופטימי הוא 178 מיליון שקל. "מאחר שעל-פי מתווה העסקה בזק משלמת המזומן 680 מיליון שקל לנכס ששוויו 178 מיליון שקל בלבד, הרי שהיא משלמת 502 מיליון שקל מעל ומעבר למתבקש", טוען התובע.

לטענתו, הדירקטורים בבזק הפרו את חובת הזהירות אותה הם חבים לחברה. "שומה על כל דירקטור סביר להתנגד לעסקה מושחתת זו, שנועדה להקריב את אינטרסי החברה על מזבח אינטרסיו של בעל השליטה בה", הוא כותב.

לדבריו, לא נמסר לציבור מידע מהותי, לפיו בהתאם להחלטת הממונה על ההגבלים בסוף מארס 2015 מניות אלוביץ' עוברות לנאמן שחייבות למכור אותן בכל מחיר. זאת, כחלק מרכישת השליטה בבבזק על-ידי יורוקום (המחזיקה ב-yes); אם כי בעבר המועד הוארך על-ידי הממונה לבקשת יורוקום לא אחת.