הריבית האפסית טובה למניות הנדל"ן: תשואה של 45%

סביבת הריבית האפסית מורידה את שיעורי ההיוון של תזרים המזומנים העתידי, ובכך היא מעלה את שווי נכסי הנדל"ן המושכרים ומוזילה את סעיף הוצאות המימון, ובכך תורמת לשיפור שורת הרווח הנקי

בורסה / צלם: פוטוס טו גו
בורסה / צלם: פוטוס טו גו

סקטור הנדל"ן הוא אחד הסקטורים החשובים בבורסה בתל אביב. משנת 2013 ועד היום, רשם מדד הנדל"ן תשואה פנומנלית של כמעט 45%, בעוד ששאר הסקטורים רשמו, בתקופה זו, תשואות צנועות למדי. מדד הבנקים הניב למשקיעים כ-12.5%, מדד הטכנולוגיה הציג תשואה של כ-22%, מנגד רשם מדד הביומד תשואה שלילית של 2.5% ומניות הנפט והגז נפלו בשיעור 13%. כאשר בוחנים את הסיבות לביצועים המרשימים של מניות סקטור הנדל"ן, מגלים כי קיים יחס ישיר בין מגמת הורדת הריבית של בנק ישראל, לבין העלייה בשווי חברות הנדל"ן.

בשנתיים האחרונות ניכרת מגמת ירידה מתמשכת והדרגתית ברמת הריבית המוניטרית, משיעור של 2% (אי שם בשלהי 2012) ועד לשפל הנוכחי שנקבע בחודש שעבר - 0.1%. סביבת הריבית האפסית מספקת רוח גבית לעלייה ההדרגתית בשווי חברות הנדל"ן, בשני אופנים: ראשית, היא מורידה את שיעורי ההיוון של תזרים המזומנים העתידי, ובכך היא מעלה את שווי נכסי הנדל"ן המושכרים אשר ברשות החברה. שנית, היא מוזילה את סעיף הוצאות המימון, ובכך תורמת לשיפור שורת הרווח הנקי. גם חברות הנדל"ן זיהו את הפוטנציאל העסקי הקיים, ויצאו בתוכנית פעולה של מיחזור וארגון מחדש של מבנה החוב הקיים שלהן. למעשה, בשנתיים האחרונות סקטור הנדל"ן לקח את מושכות ההובלה של שוק הנפקות האג"ח המקומי, ואף משך אליו פעילי נדל"ן מניב מארה"ב.

בין המנפיקות ניתן לציין את ענקית הקניונים עזריאלי , אשר גייסה 600 מיליון שקל בריבית של 0.65% צמודה למדד, וחברת גזית גלוב אשר גייסה 800 מיליון שקל באמצעות הרחבת סדרה אג"ח קיימת. החודש צפויה מליסרון , שבשליטת ליאורה עופר, להצטרף גם היא לגל המגייסות באמצעות הנפקת שתי סדרות אג"ח חדשות, בהיקף עד 900 מיליון שקל.

וכך, שנת 2015 תמשיך להאיר פנים למניות הנדל"ן המקומי, וחברות הנדל"ן צפויות להמשיך להציג יציבות יחסית בשורת ה-NOI, פעילות ייזום רחבה, וצמצום בהוצאות המימון.

יחד עם זאת, חשוב לציין כי יש לייחס חלק ניכר מביצועי החברות לסביבת הריבית הנמוכה, שכן היפוך מגמה במדיניות המוניטרית והעלאת הריבית בארץ ובעולם, יניבו למניות סקטור הנדל"ן הרעה בתוצאות הכספיות.

דו"ח נתוני התעסוקה על המשק האמריקאי שפורסם לאחרונה, מחזק את הערכות בשוק על תחילתו של מהלך העלאת ריבית, כבר לקראת סוף השנה הנוכחית, נתון זה מגביר את רמת הסיכון בענף הנדל"ן. אנו סבורים כי יש למקד את ההשקעות בסקטור הנדל"ן בחברות יציבות בעלות פרופיל עסקי חזק, פיזור גיאוגרפי אטרקטיבי, שיעורי תפוסה גבוהים ורמת מינוף סבירה.

הכותב הוא מנהל פעילות קרנות הגידור ב-MORE בית השקעות