בקשה לייצוגית: אחוזות החוף גבתה מהחונים תשלום לשווא

בתביעה, בסך 7.5 מיליון שקל, נטען כי בחלק מחניוני אחוזת החוף הממוכנים, לקוחות שמחנים את רכבם לזמן הקצר מרבע שעה ואינם מודעים למדיניות של רבע שעה ראשונה חינם, נדרשים לשלם עבור החניה

חניונים / צילום: תמר מצפי
חניונים / צילום: תמר מצפי

אם חניתם בחניון של אחוזות החוף בתל-אביב ושילמתם למרות שיצאתם לפני שחלפה רבע שעה - ייתכן ששילמתם לשווא. למעשה, אם הייתם יוצאים מהחניון מבלי לעבור בעמדת התשלום - השער היה נפתח אוטומטית, אלא שייתכן שלא ידעתם שאתם פטורים מתשלום.

זו הסיבה שבגינה הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית על סך 7.5 מיליון שקל נגד אחוזות החוף, באמצעות עורכי הדין עומר פיינטוך, לירן יגודה ואסף שילה.

לטענתם, בחלק מחניוני אחוזת החוף הממוכנים, לקוחות שמחנים את רכבם לזמן הקצר מרבע שעה ואינם מודעים למדיניות של רבע שעה ראשונה חינם, נדרשים לשלם - בניגוד לפרסומים באתר האינטרנט של החברה, לפיהם השהייה בחניון עד 15 דקות פטורה מתשלום.

סכום התביעה חושב לפי הערכה של 5 לקוחות ביום ששילמו כ-12 שקל לשעה ב-50 חניונים, במכפלת מספר ימי השנה במשך 7 שנים.

על-פי התביעה, בחלק מהחניונים הממוכנים קיים שילוט לפיו 15 דקות ראשונות בחניון אינן כרוכות בתשלום. חרף השילוט האמור, לקוחות שאינם יודעים להעריך כמה זמן חנו ומכניסים את כרטיס החניה למכונה - זו גובה מהם שעת חניה ראשונה. מאידך, לקוח שיודע כי חנה פחות מרבע שעה, מדלג על מכונת התשלום וניגש עם רכבו לשער - ייצא ללא תשלום.

בעבר הוגשה בקשה דומה לאישור תובענה כייצוגית על חניון גני יהושע בלבד, בטענה להיעדר שילוט. בקשה זו הסתיימה בפשרה, לפיה החברה התחייבה לשלט את עמדות התשלום בהסבר הפוטר רבע שעה מתשלום.

בתגובה שהגישה חברת אחוזות החוף לבית המשפט נכתב בין היתר: "משיקולים תפעוליים ומתוך רצון למנוע עומסים בחניון, מאפשרת המשיבה לחונים לבטל בנסיבות מסויימות את ההסכם בין הצדדים באופן יעיל ופשוט, וכך יוצא הרכב מהחניון מבלי שהוא מחויב בתשלום דמי חניה".

בעניין זה אומר עו"ד פיינטוך: "אם יש פטור, הוא צריך להיות לכולם ולא רק למי שיודע שהשער נפתח לבד. מכונות התשלום גבו כסף כאשר לא היו אמורות לגבות".

תגובת חניוני אחוזות החוף: "אחוזות החוף הגישה לבית המשפט את תגובתה לבקשה, בה פירטה מדוע הטענות שפורטו בבקשה חסרות כל בסיס, וכן כי תביעה אחרת שהוגשה לאחרונה באותו העניין סולקה בהסכמת הצדדים".