חופשה לפסח: האם להזמין דרך סוכן או ישירות מהספק?

אל מנגנון ההשוואה המתבקש בין סוכני הנסיעות השונים כדאי להכניס ממד נוסף, הכולל אתרים בינלאומיים והזמנה ישירה מחברות התעופה ■ הפערים נעים בין שקלים בודדים ועד מאות שקלים לנוסע

חופשה  / צלם: thinkstock
חופשה / צלם: thinkstock

באיזה ערוץ משתלם יותר לרכוש כרטיס טיסה או חדר בבית-מלון מעבר לים בפסח: דרך סוכן נסיעות? בסוכנות נסיעות מקוונת מקומית? בסוכנות בינלאומית דוגמת booking.com? או אולי דווקא ישירות מהספק עצמו, כלומר חברת התעופה או בית-המלון?

בשאלה זו מתחבטים ישראלים רבים המבקשים להזמין בימים אלה את חופשת הפסח בנכר, ובכלל.

בדיקה שערכנו באחרונה במספר ערוצי מכירה תיירותיים מגלה כי בגזרת בתי-המלון, אתרי האינטרנט התיירותיים הבינלאומיים דוגמת בוקינג ואגודה (agoda.com) מציעים לא אחת את המחיר הנמוך ביותר ללילה לזוג, ובתחום הטיסות האתר הבינלאומי אותו דגמנו, אקספדיה, מאבד את היתרון האמור לטובת סוכנויות נסיעות וחברות תעופה, אם כי מדובר בפערים זניחים בין הפלטפורמות השונות שבדקנו.

איפה משתלם להזמין לילה בבית מלון בפסח
 איפה משתלם להזמין לילה בבית מלון בפסח

הזמנת מלון: זול יותר באתרים בוקינג ואגודה

כאמור, בגזרת בתי-המלון, אתרי האינטרנט התיירותיים הבינלאומיים דוגמת בוקינג ואגודה הם הטוענים לכתר בכל הנוגע למחיר ומציעים לא אחת את המחיר הזול ביותר ללילה לזוג בבית-מלון בכמה מהיעדים הפופולריים בחג בהשוואה לגורמים אחרים אותם בדקנו.

כך למשל, זוג שיזמין דרך אתר בוקינג לילה במלון The Strand Hotel בניו-יורק, יחסוך סכום נאה של 70 אירו (כ-300 שקל) - לעומת מי שיזמין לילה באותו מלון דרך אתר איסתא (issta.co.il).

גם במלון בפריז מצאנו פערים: לילה לזוג בחול המועד פסח במלון Pax Opera בפריז עלה בעת הבדיקה באתר אגודה 162 אירו, באתר בוקינג 164 אירו, באתר איסתא 171 אירו, באתר גוליבר 177 אירו, ואילו באתר הדקה ה-90 המחיר היה 182 אירו - כלומר 20 אירו יותר.

כשמדובר בהזמנה של כמה לילות, הפער הזה מצטבר ונעשה משמעותי, ובכל מקרה כשמתרגמים את המחירים לשקלים - הפערים הלכאורה קטנים מקבלים את הפרופורציה האמיתית.

לא בכדי האתרים הבינלאומיים מציעים לא אחת מחירים אטרקטיביים. הדבר נובע מכוח המיקוח האדיר של ענקיות התיירות באתרים גדולים כמו בוקינג ואקספדיה מול רשתות בתי-מלון ברחבי העולם.

בענף התיירות יודעים לומר שבית-מלון שלא מיישר איתן קו, קרי, לא מציע באתר האינטרנט שלו מחיר זהה למחיר שהן מציעות באתריהן - נזרק החוצה. הנושא הזה הרגיז לא מעט מלונאים ואף התגלגל, למשל בגרמניה, לפתחו של בית המשפט.

כך או כך, נתונים מדויקים אודות היקף הרכישות של ישראלים באתרים הבינלאומיים אינם בנמצא, אך על-פי ההערכות של סוכני נסיעות עימם שוחחנו, כ-40% מבתי-המלון שהישראלים מזמינים בחו"ל - מוזמנים ישירות מאתרים בינלאומיים.

"כמעט תמיד שווה להזמין בית-מלון באתרי האינטרנט הבינלאומיים, והסיבה לכך שהאתרים דורשים מבתי-המלון שהמחיר הנמוך ביותר יופיע אצלם", אומר איל סגל, נציג hotelscombined.com בישראל, אתר להשוואת מחירי בתי-מלון באתרים בינלאומיים שהוקם ביוזמתם של שני יהודים אוסטרלים ונכנס לישראל לפני כשנתיים. "נכנסו לישראל כי זיהינו ביקושים הולכים וגוברים של ישראלים להשוואת מחירי מלונות באתרים הבינלאומיים", מוסיף סגל.

על הפופולריות למשל של Booking.com בקרב הצרכן הישראלי ניתן ללמוד בעקיפין דרך גוגל טרנדס. בדיקה שערכנו מצביעה על גידול אדיר בהיקפי חיפוש המילה "בוקינג" בשנים האחרונות במנוע החיפוש גוגל, גבוה בהרבה בהשוואה להיקפי החיפוש באתרים של סוכנויות נסיעות ישראליות מוכרות דוגמת איסתא והדקה ה-90.

כמה עולה טיסה באתר חברת התעופה בהשוואה לסוכנויות 2
 כמה עולה טיסה באתר חברת התעופה בהשוואה לסוכנויות 2

טיסות: לרוב, הבדלים זניחים

כשמדובר בכרטיסי טיסה, נמצאו הבדלים לא משמעותיים בין מחירי הכרטיסים באתר חברת התעופה לבין מחירי הכרטיסים של אותה חברה, כאשר קונים אותם באתרים של סוכנויות הנסיעות - כך עולה מהשוואה שערכנו באתרי האינטרנט של איסתא, הדקה ה-90, ואקספדיה אל מול אתרי חברות התעופה דלתא, לופטהנזה, אל-על (elal.com) ובריטיש איירווייס. הבדיקה התייחסה לאותן טיסות בדיוק (יום ושעת יציאה וחזרה זהים) ליעדים שונים בחול המועד פסח - ולרוב הצביעה על פערים זניחים של דולרים ספורים.

כך למשל, כרטיס טיסה עם אל-על ללונדון בחול המועד פסח, הוצע במועד הבדיקה באתר איסתא במחיר של 548 דולר לאדם; באקספדיה ובאתר אל-על במחיר זהה של 546 דולר; ובאתר הדקה ה-90 ב-544 דולר - פער זניח של 4 דולר בין המחיר הגבוה באיסתא לנמוך בדקה ה-90.

פער גדול יותר, אם כי לא משמעותי, של 26 דולר בין המחיר היקר לזול מצאנו בטיסת אל-על לבנגקוק: 1,851 דולר מחירה בזמן הבדיקה באתר הדקה ה-90, לעומת 1,862 דולר באיסתא; 1,876 דולר באתר אל-על ו-1,877 דולר באקספדיה. במקרה זה לאתר הבינלאומי אקספדיה אין יתרון על פני הסוכנויות הישראליות.

זאת ועוד - לא תמיד קנייה ישירה מהספק עצמו (חברת התעופה) מוזילה את המחיר, כפי שניתן לראות במקרה של טיסת דלתא איירליינס לניו-יורק: 1,404 דולר לכרטיס באתר דלתא, לעומת 1,231 דולר באיסתא - פער של 173 דולר.

כך מצאנו גם בטיסות של אל-על ליוהנסבורג ובומביי: במועד הבדיקה לפני כשבועיים כרטיס טיסה ליוהנסבורג הוצע באתר אל-על ב-1,095 דולר, לעומת 1,081 דולר באיסתא - פער של 14 דולר; ו-1,241 דולר לבומביי באתר אל-על, לעומת 1,226 דולר באתר איסתא - פער של 15 דולר.

אריאל אטיאס, מנכ"ל וואלה טורס, מסביר את ההפרשים הזניחים בין השחקנים השונים: "המרווחים ממכירת כרטיסי טיסה נמוכים מאוד ונעים ברוב המקרים עד כ-7%, ולכן הפערים במחירי כרטיסי הטיסה המוצעים בכל זמן נתון בשוק בסוכנויות נסיעות ובחברות תעופה אינם גבוהים, למעט מבצעים נקודתיים של שחקן כזה או אחר, ואז ההפרשים יכולים לזנק".

גורם אחר בענף מסביר איך קורה שכרטיס טיסה, למשל של אל-על, לעיתים מוצע במחיר זול יותר אצל סוכן נסיעות מאשר באל-על עצמה: "אל-על נותנת לסוכני הנסיעות עמלה של 5% מגובה עלות כרטיס הטיסה (ללא מיסי נמל) על כל מכירת כרטיס טיסה של החברה. ישנם סוכני נסיעות שמקזזים את העמלה שהם מקבלים ממחיר כרטיס הטיסה, על-מנת להוזיל את מחיר כרטיס הטיסה ללקוח ולהיות אטרקטיביים מעט יותר".

מצאנו גם מקרים בהם חברת התעופה אל-על כן סיפקה את המחיר האטרקטיבי ביותר באתר האינטרנט שלה. כך למשל, כרטיס טיסה ללונדון עם בריטיש איירווייס הוצע בזמן הבדיקה ב-905 דולר, שהם 60 דולר פחות מהמחיר שמצאנו למשל באקספדיה; כך גם לופטהנזה מציעה את המחיר הזול ביותר לריו דה ז'נרו בהשוואה לגופים אותם בדקנו: 1,233 דולר, שהם 92 דולר פחות מהמחיר שהוצע במועד הבדיקה באתר הדקה ה-90.