בעלי המניות של בזק אישרו את עסקת המיזוג עם yes

העסקה, שבמסגרתה רוכשת בזק את מניותיו של בעל השליטה שאול אלוביץ' בחברת הטלוויזיה הרב-ערוצית בלוויין תמורת יותר ממיליארד שקל, אושרה באסיפה הכללית של בעלי המניות

שאול אלוביץ / צילום: יוסי כהן
שאול אלוביץ / צילום: יוסי כהן

אסיפת בעלי המניות של בזק , שהתכנסה אתמול (ב'), אישרה את עסקת בעלי העניין שבמסגרתה רוכשת בזק את מניות יורוקום בחברת הטלוויזיה בלוויין yes. בעד העסקה הצביעו 65% מבעלי המניות שאינם בעלי עניין אישי בעסקה.

בעל השליטה בבזק הוא שאול אלוביץ', שמחזיק בה בשרשור באמצעות יורוקום. ליורוקום יש כיום 50.2% מהון המניות של yes, ובזק מחזיקה בשאר המניות.

במסגרת העסקה, בזק תרכוש את מניות יורוקום ב-yes תמורת 680 מיליון שקל במזומן. העסקה כוללת גם את קבלת כל הלוואות הבעלים שיורוקום העמידה ל-yes, בהיקף של כ-1.54 מיליארד שקל. נוסף על כך, יורוקום תהיה זכאית לשתי תמורות מותנות נוספות, כך שהתמורה הכוללת יכולה לגדול ל-1.05 מיליארד שקל.

מכיוון שהעסקה היא כזו שלבעלים יש בה עניין אישי, הרוב שנדרש כדי לאשרה הוא רוב רגיל מקרב בעלי המניות שאינם בעלי עניין אישי בה, אשר כאמור הושג אתמול באסיפה. השלמת העסקה כפופה גם לאישור משרד התקשורת.

תמיכה מחו"ל, התנגדות בארץ

אישור האסיפה לא מהווה הפתעה, על רקע חוות-הדעות החיוביות של שתי חברות ייעוץ זרות שמספקות שירותי ייעוץ לגופים מוסדיים - ISS מארה"ב ו-PIRC מבריטניה. חלק ניכר מהגופים המוסדיים המחזיקים במניית בזק הם גופים זרים, ולפחות חלקם מצביעים בהתאם להמלצות החברות הללו.

לעומת זאת, חברת הייעוץ הישראלית אנטרופי המליצה להתנגד לעסקה במתווה הנוכחי שלה, וחוות-הדעת שלה הוכנה בסיוע פרופ' אשר בלס ואבידור אבני.

בין הגופים שהצביעו נגד העסקה נמצאים בעיקר גופים מוסדיים ישראליים, כמו פסגות, אנליסט, מגדל, מיטב דש, הראל ומנורה מבטחים. לעומת זאת, בין התומכים בעסקה היו בעיקר גופים זרים, כמו ג'יי.פי מורגן, גולדמן זאקס ו-RBC.

במקביל, נפתחו בשבועות האחרונים שני הליכים משפטיים מצד בעלי מניות מיעוט בבזק, שהתנגדו לעסקה. הליך ראשון היה המרצת פתיחה דחופה בניסיון לדחות את האסיפה - בקשה שנדחתה שלשום (א') בבית המשפט. בזק יוצגה בהליך זה בידי עורכי הדין דניאל אברבנאל ושירי שחם ממשרד יגאל ארנון ושות'.

ההליך השני הוא תביעה נגזרת בסך 502 מיליון שקל נגד החברה והדירקטורים שלה, בטענה לנזקים שהעסקה גורמת לחברה ולבעלי מניותיה. בקשר להליך זה בזק דיווחה בשבוע שעבר לבורסה כי היא לומדת את הנושא, ואינה יודעת בשלב זה להעריך את סיכויי התביעה.

בתביעה הנגזרת, שהוגשה באמצעות עורכי הדין רונן עדיני ואפי שאשא ממשרד עדיני ברגר גבאי, טען בעל מניות המיעוט גיל אמיד כי "מבחינת בזק, ברור כי אין כל היגיון כלכלי בתשלום סכומי-עתק עבור מניות בחברה כושלת לפי כל קנה-מידה, שמצבה הפיננסי רעוע ביותר ושרושמת רק הפסדים זה שנים רבות".

לתביעה צורפה חוות-דעת של מומחה כלכלי, ד"ר חיים קידר-לוי, שלפיה שווי חלקה של יורוקום ב-yes בתרחיש האופטימי הוא 178 מיליון שקל.

חלק מהרציונל לעסקה הוא העובדה של-yes ישנם הפסדים צבורים שעשויים לשמש לבזק לצורכי מס. בסוף 2014 היו ל-yes הפסדים לצורכי מס בהיקף של 5.4 מיליארד שקל.

לדברי ערן יעקובי, סמנכ"ל המחקר במיטב דש ברוקראז', "אישור תנאי המיזוג ברוב גדול מצביע על כך שברור לבעלי המניות של בזק שאינם בעלי השליטה כי בזק תהיה קבוצת תקשורת מלאה בעתיד, וכי בהיבט האסטרטגי אין באמת ברירה אחרת. אנו עדיין חושבים שלמרות חלק מההתנגדויות, בזק עומדת לעשות עסקה טובה גם בהיבט של מחיר".

עיקרי העסקה

■ בזק תרכוש מיורוקום 50.2% ממניות yes ובכך תחזיק 100% מהחברה, ותקבל גם את הלוואות הבעלים שיורוקום העמידה ל-yes.

■ התשלום הוא 680 מיליון שקל במזומן.

■ תמורה מותנית של עד 200 מיליון שקל נוספים תועבר בהתאם לסינרגיית המס מהעסקה.

■ תמורה מותנית של עד 170 מיליון שקל נוספים תשולם בהתאם לתוצאות העסקיות של yes ב-3 השנים הקרובות.