בזק נכנסת לטלוויזיה? משווקת סטרימר להורדת תוכן

בשקט-בשקט עשתה בזק את אחד המהלכים השיווקיים החכמים בשוק התקשורת

בשקט-בשקט עשתה בזק את אחד המהלכים השיווקיים החכמים בשוק התקשורת, עם שיווקו של סטרימר חדש הכולל בתוכו תוכנות להורדות תוכן מהרשת. חכם - מפני שמכל כיוון של ביקורת אי-אפשר לתקוף את המהלך, שמצד אחד מתחרה במגמת הכניסה לטלוויזיה של מתחרים נוספים כמו גולן טלקום ופרטנר; ומצד שני משרת את האסטרטגיה ארוכת-הטווח של בזק להמשיך ולהגביר את האחיזה בבית הלקוח ולגרום לו להעדיף את שירותי התקשורת שלה על פני כל הצעה של מתחרה אחר.

הסטרימר של בזק - שמשווק ברשת באג, אבל בזק לקחה עליו חסות והחליטה להציע אותו בסבסוד ללקוחות שקונים ממנה חבילות בקצב של 100 מגה - הוא כל-כולו אמירה לפיה אם השוק משתנה, לא משנה מה המגבלות המוטלות עליך כשחקן תשתית, תמיד יש לך מה לעשות ואיך להגיב במשחק השחמט שמתנהל בשוק.

בזק יכולה להמשיך ולהגיד שמדובר במהלך טקטי כמה שהיא רוצה, אך בסופו של דבר זה מהלך אסטרטגי, כי בזק היא חברת תשתית ולא רק חברת שירותים.

אז אם סלקום נכנסה לשוק הטלוויזיה ומאיימת על חברת-הבת yes, האחרונה יכולה להשיב מלחמה ישירה ולהתמודד, אבל כשמנהלים מלחמה כוללת צריך לזכור כמה דברים: סלקום יורה על חברת-הבת, אבל היא מנסה לבסס את עצמה בקבוצת תקשורת, וכך יהיה גם כאשר פרטנר גולן טלקום ייכנסו לשוק.

מה שעשתה בזק זה להעתיק את המלחמה למגרש אחר. במקום להילחם ראש בראש (מה שהיא ממילא לא יכולה לעשות בגלל מגבלות רגולטוריות, ובגלל שגם כאשר תשלים את מיזוג yes, לא בטוח שתוכל למכור חבילות טריפל במחיר מוזל) - היא מעתיקה את שדה הקרב לזירה חדשה שהיא גם טלוויזיה, אבל טלוויזיה אחרת, טלוויזיה שמהווה מודל לצפייה בעידן האינטרנט.

צעירים ורבים אחרים כמעט וכבר לא צופים בתוכן ליניארי. רוב הצפייה שלהם היא או באתרים באינטרנט או דרך VOD. בזק מביאה להם את כל זה בסטרימר משוכלל שמצויד בתוכנות שמושתלות בסטרימר ומאפשרות לראות את כל התוכן שרק ניתן לחלום עליו, ב-9.90 שקלים לחודש למשך 36 תשלומים.

מי שמכיר את תוכנות ה-XBMC ואת "פופקורן", יודע לספר שהם מהווים פתרון מצוין ואף תחליף כמעט מושלם לתוכן המוסדר של yes, הוט וסלקום.

השאלה היא האם בזק לא נותנת כאן יד לעידוד הצפייה בתוכן לא חוקי. בזק יכולה לטעון להגנתה כי התוכנות חוקיות כשלעצמן, וממילא התוכן זמין ונגיש באינטרנט, כך שהיא לא ממש מעודדת צפייה לא חוקית.

חוץ מזה, הסטרימר של בזק מתחרה בחברת-הבת yes, כי שוב מדובר בתוכנות מאד מתקדמות, אז תמיד אפשר להגיד שההפרדה המבנית עובדת, ושכל חברה עושה מה שטוב לה. מה יכול להגיד הרגולטור על דבר כזה?