לאומי מפסיק לנטרל

היום שבו רוסק עמינח השילה מעליה את גיבנת גליה מאור

רקפת רוסק עמינח בנק לאומי / צלם: בלומברג
רקפת רוסק עמינח בנק לאומי / צלם: בלומברג

1. רקפת רוסק עמינח סוגרת 3 שנים כמנכ"לית לאומי, ומשילה מעליה את הגיבנת והמורשת המיושנת משהו של קודמתה, גליה מאור. לא, לא מדובר רק בעניין החקירה האמריקאית שהתייחסה כל-כולה לתקופה, 10 שנים, שבה ניהלו את הבנק מאור ואיתן רף. זו הושארה כירושה-פצצה מתקתקת לדוד ברודט ולרוסק עמינח, הניבה לבנק קנס כבד ביותר של 400 מיליון דולר ועוד עשרות רבות של מיליוני דולרים עלות טיפול שנמשך כל השנים הללו, עד לא מזמן. הבנק עדיין מלקק את פצעי ההפרשה בדוחותיו, וזה לא נגמר. היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין הודיע על בדיקת ההשפעה או ההשלכות הישראליות של הפרשה, ובבית המשפט עומדת תביעה נגזרת של בעלי מניות בבנק.

2. השמות המפורשים, מאור ורף, לא הוזכרו אפילו לא פעם אחת בדברים של ברודט ורוסק עמינח - אבל קריאה בין השורות אומרת: שימו לב, הם אמנם היה-היו, אבל עד עכשיו, שלוש שנים תמימות, היינו צריכים לתקן תיקונים בגין העבר. טיפלנו בצרות, במסורות, שהועברו לנו. רק מעכשיו, רק מהשנה הזו, 2015, זה אנחנו, זה אני. נטו. לכן רק בעוד שנה תוכלו באמת לשפוט אותנו.

3. "בדרך לכאן שאלתי את עצמי", כך התחילה רוסק עמינח את דבריה במסיבת העיתונאים, "עוד כמה שנים אני אצטרך לנטרל. אני עושה את זה כבר 3 שנים, מציגה תוצאות דוח כספי ואומרת 'בניטרול'. אז אני לא שמחה מהשורה האחרונה של הדוח היום, ואני שוב אומרת, בניטרול ההוצאה לעניין האמריקאי, אבל הדברים מאחורינו, הרבה דברים כבר מאחורינו. השלמנו את הטיפול בעניינים קריטיים לבנק ובשנה הבאה לא נצטרך עוד לנטרל... לפחות לא בגודל הזה..."

4. ואז התחילה רוסק עמינח בתיאור-דיווח "האתגרים הרבים והלא-פשוטים שעמדו בפנינו", כשהיא מקפידה לחזור ולציין "כן, נכון, התחלנו בזה מאוחר..."

5. על מסקנות הפרשה האמריקאית: "אנחנו ניסחנו מדיניות של כסף לבן. עשינו עבודת ניקיון ענקית, יצאו מאיתנו 2 מיליארד דולר של לקוחות עבר, שהתנהלו במסורות העבר..."

6. על מימון היי-טק: "אנחנו, וכל המערכת הבנקאית, פספסנו את מימון ההיי-טק. זה 30% מהיצוא, 20% מהתל"ג - אבל השארנו את זה לאחרים. זה לא היה אצלנו. בזה טיפלנו".

7. בנקאות פרטית בינלאומית: "ב-2012 קיבלנו את ההחלטה לצאת מזה. זו החלטה ראשונה שקיבלתי חודש אחרי שנכנסת לתפקיד, והיו רבים שהרימו גבה... עם זאת ברור שהחלטה זו התקבלה באיחור". מאז פורקה החטיבה הייעודית, לאומי שוויץ נמכר, תהליכי היציאה מלוכסמבורג בעיצומם, 10 נציגויות נסגרו ועוד 4 סניפים בעולם.

8. השקעות ריאליות: "עוד נושא שההחלטה התקבלה בו מאוחר מדי. קיבלנו החלטה שאנחנו לא חברת אחזקות, שהלקוחות שלנו לא צריכים אותנו כדי שנחזיק את פז או את החברה לישראל. אנחנו לא נחזיק אחזקות ריאליות. מכרנו את מגדל, את מובילאיי, פרטנר והתחלנו השנה למכור אחזקות בחברה לישראל".

9. התייעלות: "שוב התחלנו מאוחר מדי... עד סוף 2011 כוח האדם כל הזמן עלה. אנחנו עצרנו ועשינו סיבוב פרסה לכיוון קיטון וירידה בהוצאות השכר".

10. "גם בקמעונאות התחלנו מאוחר. למה? לא יודעת. רק ב-2011 התחלנו לשנות את הקמעונאות".

11. "האונייה כבר לא במקום שהייתה", סיכמה היום רוסק עמינח את שלוש השנים שלה, שמבדילות אותה מהשנים הקודמות. "האונייה הזו מפליגה למקומות אחרים ממה שהפליגה קודם".