דירה של 900 א' ש' עם שכר של 3,000 ש' בחודש?

משקיעי נדל"ן הסתערו בפברואר על דירות בכ-900 אלף שקל בפרויקט כרמי גת והקפיצו את מכירות הדירות באזור באר-שבע ב-120% ■ איך יכול להיות שישראלים עם שכר של 3,000 שקל בחודש קנו דירה בכ-900 אלף שקל?

פרויקט כרמי גת - קרית גת / צילום: איל יצהר
פרויקט כרמי גת - קרית גת / צילום: איל יצהר

משקיעי נדל"ן הסתערו על דירות בפרויקט כרמי גת בקריית גת והקפיצו את מכירות הדירות באזור באר-שבע בחודש פברואר ב-120% לשיא היסטורי - כך עולה מנתונים שפרסם היום (ב') משרד האוצר.

10,500 דירות נרכשו בכל ארץ בחודש פברואר - ירידה של 3% בהשוואה לינואר. המשקיעים, אשר רשמו גידול חד של 35% בחודש ינואר ברכישות הדירות, הובילו את הירידה במספר העסקאות בפברואר, עם ירידה של 16%. בכך ירד משמעותית משקל המשקיעים בסך העסקאות, לשיעור של 26%, ירידה של 4% בהשוואה לינואר. בקרב זוגות צעירים נרשמה עלייה של 4% ברכישות בפברואר, לאחר ירידה חדה של 19% בחודש הקודם.

סה
 סה

אך הדרמה האמיתית בשוק הנדל"ן בפברואר התרחשה בקריית גת. באזור באר-שבע נרשם גידול חד של 120% ברכישת דירות חדשות בפברואר, זאת בהמשך לשיעורי עלייה גבוהים שנרשמו באזור בחודשיים הקודמים. בכך הגיע מספר העסקאות בדירות חדשות באזור באר-שבע בחודש פברואר ליותר מ-1,000 דירות, הרמה הגבוהה ביותר שנרשמה באזור זה לפחות מאז 2002.

אזור באר שבע רכישת דירות חדשות 2002-2015
 אזור באר שבע רכישת דירות חדשות 2002-2015

באוצר מציינים כי הגידול החד ברכישת דירות חדשות באזור באר-שבע בחודשים האחרונים חל על רקע תחילת שיווקם של מספר פרויקטים גדולים, בפרט בקריית גת (הכוונה בעיקר לפרויקט כרמי גת).

נתוני האוצר מראים כי הדירות ש"נקטפו" היו במחיר של 838-935 אלף שקל לדירה, כאשר משקיעי הנדל"ן הובילו את הרכישות. לפי הנתונים, 25% מהרוכשים בעלי השכר הנמוך ביותר משתכרים כ-3,000 שקל בחודש בלבד, אולם 25% מהרוכשים בעלי השכר הגבוה ביותר מרוויחים 26 אלף שקל מדי חודש. במילים אחרות, באוצר מציינים כי מדובר במשקיעים, או בלשון האוצר: "מי שלכאורה רכשו דירה למגורים, אולם בהסתברות גבוהה אין בכוונתם להתגורר בדירה אלא להעמידה להשכרה (דהיינו, משקיעים)".

הנתונים מראים גם שחלק מהמשקיעים "מתחזים" לרוכשי דירה ראשונה על מנת לחמוק מתשלום מס, כאשר לפי נתוני האוצר היקף החיסכון במס הינו כ-45 אלף שקל בממוצע. ייתכן מאוד שמדובר בהורים שרוכשים דירה על שם הילדים.

רוכשי דירה ראשונה, חדשה, אזור באר שבע
 רוכשי דירה ראשונה, חדשה, אזור באר שבע

עוד מציינים באוצר כי נתונים ראשוניים לחודש מרץ מצביעים על גידול משמעותי במספר העסקאות, מה שעולה בקנה אחד עם נתוני המשכנתאות החריגים שפרסם היום בנק ישראל.