היקף המשכנתאות זינק ב-21% ל-5.6 מיליארד ש' במארס

שינוי דרמטי בהעדפות נוטלי המשכנתאות: מסתערים על משכנתאות בריבית קבועה ולא צמודה למדד המחירים ■ הפער בין היקף המשכנתאות בריבית קבועה למשכנתאות בריבית משתנה זינק לכחצי מיליארד שקל

משכנתא  / צילום: thinkstock
משכנתא / צילום: thinkstock

הריבית האפסית במשק מתדלקת את שוק המשכנתאות: נתונים שפרסם היום (ב') בנק ישראל מלמדים על זינוק של 21% בהיקף המשכנתאות בחודש מארס, לרמה של 5.6 מיליארד שקל. זאת, לעומת 4.6 מיליארד שקל בפברואר ו-4.5 מיליארד שקל במארס אשתקד.

נתון המשכנתאות לחודש מארס היה הגבוה ביותר בשנה האחרונה ואחד הנתונים החודשיים הגבוהים ביותר בשנים האחרונות. רק בחודש דצמבר נרשם היקף המתקרב לזה שבמארס (5.5 מיליארד שקל), וזאת בעקבות נפילת תוכנית מע"מ 0% של יאיר לפיד.

יש לציין כי הנתון הזה כולל גם מחזורי משכנתא, וכי תוכנית משרד הבינוי לעודד מחזור משכנתאות לזכאים הוארכה עד סוף אוגוסט, וזאת בשל היענות נמוכה מצד בעלי המשכנתאות הזכאים לכך.

הלוואות שניתנו לשם רכישת
 הלוואות שניתנו לשם רכישת

מה שמעניין במיוחד בנתוני המשכנתאות לחודש מארס הוא הפער שנפתח בין היקף המשכנתאות בריבית קבועה לזה שבריבית משתנה. אחרי שנים שבהן נוטלי המשכנתאות העדיפו את הריבית המשתנה, בשנה האחרונה הצטמצם הפער ומאז חודש ינואר נרשמה עדיפות למשכנתאות בריבית קבועה, על רקע הריביות הנמוכות. בעוד שבחודשים ינואר-פברואר הפער הזה היה קטן ועמד על פחות מ-200 מיליון שקל, במארס הוא כבר קפץ לכחצי מיליארד שקל.

אם כן, 3.05 מיליארד שקל ניטלו בריבית קבועה בחודש מארס ואילו 2.55 מיליארד שקל בריבית משתנה. יתרה מזאת, 3.57 מיליארד שקל ניטלו באפיק הלא צמוד למדד המחירים, בעוד ש-1.95 מיליארד שקל מהמשכנתאות היו צמודות למדד.