נעילה חיובית בבורסה בת"א; מניות הבנקים זינקו עד כ-3.5%

עליות באירופה ובוול סטריט ■ בנק הפועלים מגדיל דיבידנד ■ כלכלנים מעריכים שבנק ישראל יעבור לריבית שלילית ■ אינסוליין הודיעה על הנפקת מניות - המניה קרסה בכ-30% ■ מחזור המסחר הסתכם בכ-1.6 מיליארד שקל

בורסת תל אביב / צלם: בלומברג
בורסת תל אביב / צלם: בלומברג

המסחר בבורסה נחתם היום (ב') בעליות שערים, כאשר מניות הבנקים טיפסו בחדות ומשכו את מדד המעו"ף לעלייה של 0.7%. מדד ת"א 100 טיפס בכ-0.6% ואילו מדד הבנקים הוסיף לערכו 2.1%. זאת, ברקע מגמה חיובית בבורסות אירופה ובמדדי וול סטריט. נזכיר כי מחר הוא יום המסחר האחרון לשבוע זה בבורסה, בשל יום הזיכרון לחללי צה"ל ויום העצמאות. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.6 מיליארד שקל.

גוברות הציפיות בשוק ההון כי בנק ישראל יוריד בקרוב את הריבית לאפס או אף לטריטוריה שלילית, זאת על רקע מדד מארס הנמוך מהתחזיות והמשך מגמת התחזקות השקל מול סל המטבעות האפקטיבי. להערכת כלכלנים, הורדת ריבית נוספת תהיה כמעט בלתי נמנעת אם גם מדד אפריל יהיה נמוך מהתחזיות.

"השקל בבסיסו מטבע חזק בגלל העודף במאזן התשלומים של ישראל", אומר רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI, "ירידת מחירי הנפט תביא לכך שהשנה המשק ישלם בין 4 ל-5 מיליארד דולר פחות על יבוא נפט ומוצריו והעודף יגדל מ-3% תוצר (נכון לסוף 2014) ל-5% תוצר. מישהו צריך לבלום את עודף ההיצע שנוצר ומי שנשאר זה רק בנק ישראל". גוזלן מעריך כי גם היחלשות האירו מול השקל מתחילה להשפיע על ירידת מחירי סחורות מיובאות ולהערכתו האפקט ילך ויתעצם בחודשים הקרובים במקביל לתחלופת המלאים. (לכתבה המלאה)

איציק נוי, מנכ"ל קבוצת ההשקעות הבינלאומית Smart Capital: "מתחילת החודש, השקל התחזק בכ-2% מול סל המטבעות, ונראה כי הסיכוי לתגובה חריפה של בנק ישראל עלה משמעותית. אולם, בעקבות העלייה בציפיות האינפלציה במשק (גם בקרב החזאים וגם בשוק ההון) אשר נבעה בעיקר בשל עלייה במחירי הנפט, הסבירות להורדת ריבית נוספת ירדה משמעותית. למרות זאת, הפגיעה ברווחיות הייצוא בעקבות הייסוף בשקל, מחייב את בנק ישראל לפעול במטרה לבלום או לפחות להאט את מגמת ההתחזקות של השקל".

צירון זינקה, אינסוליין קרסה

בנק הפועלים דיווח היום כי הדריקטוריון החליט להגדיל את שיעור הדבידנד שהבנק ישלם לבעלי מניותיו. בישיבתו היום, החליט הדירקטוריון לחלק 20% מהרווחים השנתיים כדיבידנד, בהתאם לאישור המפקח על הבנקים. האישור הקודם לבנק היה לחלק 15% מהרווח הנקי כדיבידנד.

חברת טבע בוחנת אפשרות להשתלטות על חברת התרופות מיילאן, כך, כפי שדווח בבלומברג המצטטת גורמים המקורבים לנושא, בצעד שייצור ענקית עולמית בתחום ייצור התרופות הגנריות. טבע עדיין לא ביצעה פנייה רשמית, לדברי אותם גורמים, אם כי מיילן מודעת לעניין שמגלה חברת התרופות הישראלית. טבע מבצעת הערכה פנימית של הרכישה, ואף פנתה ליועצים בנוגע להצעה הפוטנציאלית ולמימון, כך לדברי אותם גורמים שביקשו להישאר בעילום שם. הם מסייגים, עם זאת, כי ייתכן ששקילת הנושא לא תוביל להצעה בסופו של דבר.

מניית בזק סיימה בירידות. "בזק סוחטת את הצרכנים ומתנגדת לרפורמה בטלפוניה בגלל הרווחיות הגבוהה שלה מהשירות. טלפוניה עולה בבזק 65 שקל ובשוק הסיטונאי היא תעלה 10 שקלים, וזה מה שמסביר את הניסיון של בזק בעיכובים ברפורמה". כך אומר אבי ברגר, מנכ"ל משרד התקשורת בשיחה עם "גלובס". (לראיון המלא)

מניית בזן המשיכה לרכז עניין לאחר שצנחה אתמול. גם הבוקר חוסמות משאיות של עיריית חיפה את הכניסה לבתי הזיקוק.

חברת צירון דיווחה הבוקר כי חתמה על מזכר הבנות עם חברת Osam Energy להקמתו מחדש של בית הזיקוק בבעלותה בגאנה.

אינסוליין קרסה היום בכ-30% לאחר שהחברה פרסמה תשקיף לגיוס 4.5 מיליון שקל בהנפקת 25 מיליון מניות (ועוד 12.5 מיליון אופציות) במחיר של 18 אגורות למניה.