כלכלנים: "ריבית שלילית בישראל - כמעט בלתי נמנעת"

מנתונים שפרסם הבוקר בנק ישראל עולה כי ממוצע הציפיות בשוק ההון לאינפלציה ב-12 החודשים הקרובים ירד ל-0.5% ■ אפקט הורדת הריבית האחרונה במארס התפוגג ■ ומה אומר "הסמן היוני" בקרב קבוצת החזאים?

גוברות הציפיות בשוק ההון כי בנק ישראל יוריד בקרוב את הריבית לאפס או אף לטריטוריה שלילית, זאת על רקע מדד מארס הנמוך מהתחזיות והמשך מגמת התחזקות השקל מול סל המטבעות האפקטיבי. להערכת כלכלנים, הורדת ריבית נוספת תהיה כמעט בלתי נמנעת אם גם מדד אפריל יהיה נמוך מהתחזיות.

מנתונים שפרסם הבוקר (א') בנק ישראל עולה כי ממוצע הציפיות בשוק ההון לאינפלציה ב-12 החודשים הקרובים ירד ל-0.5% (על פי הנתון השוטף) לעומת 0.7% במארס האחרון. על פי שוק ההון גם בטווח של שנתיים לא יצליח הבנק המרכזי להביא את קצב האינפלציה אל מעל ליעד התחתון של 1% שלו הוא מחויב לפי החוק.

"מי שנשאר זה בנק ישראל"

במקביל מתברר כי אפקט הורדת הריבית האחרונה במארס התפוגג והשקל חזר בסוף השבוע להיסחר מול סל המטבעות האפקטיבי ברמות שבהן נסחר לפני ההחלטה מ-23 בפברואר על הורדת הריבית לשפל היסטורי של 0.1%.

"השקל בבסיסו מטבע חזק בגלל העודף במאזן התשלומים של ישראל", אומר רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI, "ירידת מחירי הנפט תביא לכך שהשנה המשק ישלם בין 4 ל-5 מיליארד דולר פחות על יבוא נפט ומוצריו והעודף יגדל מ-3% תוצר (נכון לסוף 2014) ל-5% תוצר. מישהו צריך לבלום את עודף ההיצע שנוצר ומי שנשאר זה רק בנק ישראל".

גוזלן מעריך כי גם היחלשות האירו מול השקל מתחילה להשפיע על ירידת מחירי סחורות מיובאות ולהערכתו האפקט ילך ויתעצם בחודשים הקרובים במקביל לתחלופת המלאים.

ברביעי דיווחה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כי מדד המחירים לחודש מארס עלה ב-0.3%, שיעור נמוך יותר מהעלייה של 0.4% שצפה קונצנזוס האנליסטים. הזינוק במחירי הדלק (6.2%) לבדו העלה את המדד ב-0.25%, כך שללא הדלק הייתה נרשמת גם במרץ אינפלציה אפסית. קצב האינפלציה בישראל ב-12 החודשים האחרונים ממשיך להיות שלילי ועומד על מינוס 1% וללא סעיף הדיור - על מינוס 2%.

"לא תהיה רכישת אג"ח ממשלתיות"

הסעיפים המרכזיים היחידים במדד שרושמים עליות מחירים, בחישוב שנתי, הם הוצאות על בריאות (0.9%) וסעיף הדיור (2.3%) שגם בו מורגשת התמתנות בקצב עלית המחירים.

בעקבות המדד הנמוך פרסם בסוף השבוע בנק HSBC תחזית מעודכנת שבה הוא חוזר וצופה הורדת הריבית אל מתחת לאפס במהלך הרבעון השני. גם רפי גוזלן הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI, משוכנע שהורדה נוספת בריבית היא רק שאלה של זמן, למרות שכבר היום הריבית נמצאת בשפל היסטורי של 0.1%.

"אם פעם חשבנו שריביות של חצי אחוז הן משהו שאי אפשר לרדת מתחתיו הרי שמאז ראינו ריביות שליליות מתונות בבנקים מרכזיים אירופיים - ואני לא רואה סיבה שזה לא יקרה אצלנו", אומר גוזלן, "יכול להיות שהבנק יחכה עוד חודש, אבל אם גם המדד של אפריל יהיה חלש נראה הורדת ריבית נוספת. לבנק ישראל יהיה קשה מאד להתכנס חזרה ליעד האינפלציה ללא המשך המדיניות היונית".

גוזלן, שמגדיר את עצמו "הסמן היוני" בקרב קבוצת החזאים שעוקבת אחרי התפתחות האינפלציה בישראל, צופה שגם ב-2015 תירשם אינפלציה שלילית בשיעור של 0.4%.

לאחר הסערה שחולל HSBC בשווקים לפני חודש כשצפה במקביל לריבית השלילית גם השקת תוכנית רכישת אג"ח ממשלתי בהיקף 27-72 מיליארד שקל, נזהר הבנק הפעם והסתפק בתחזית ל"סוג כלשהו" של תוכנית הקלה כמותית.

גוזלן אינו מאמין שמהלך רכישת אג"ח ממשלתיות, בדומה לזה שנעשה ב-2009, ייצא לדרך בקרוב, לאור ההשפעה שתהיה למהלך כזה על התנפחות בועת הנדל"ן. "ב-2009 לא הייתה בועת מחירים בשוק הנדל"ן ולמרות שהבנק הוריד את הריבית לחצי אחוז הריבית הארוכה (שלפיה נקבעת גם ריבית המשכנתאות, ע"ב) הייתה בסביבות 4.5%-5% (לאג"ח ל-10 שנים, ע"ב). כיום הפער בין הריבית הקצרה לארוכה הרבה יותר מצומצם".

השקל מול שער החליפין האפקטיבי
 השקל מול שער החליפין האפקטיבי