נתניהו ודרעי "מצילים" אתכם מיוקר המחיה עם 30 ש' בחודש

מחירי הדירות בשיא? הדלק פה יקר פי 3 מאשר בארה"ב? המסים העקיפים קורעים לכם את הכיס? תתכוננו להיגאל: נתניהו ודרעי יבטלו את המע"מ על מוצרי יסוד, במהלך שיחסוך לכם כמה עשרות שקלים בחודש

בנימין נתניהו אריה דרעי / צילום: גיל יוחנן ואיל יצהר
בנימין נתניהו אריה דרעי / צילום: גיל יוחנן ואיל יצהר

במדינה שבה מחיר הדלק גבוה יותר מפי 3 בהשוואה לארה"ב, המיסוי העקיף הוא מהגבוהים במדינות המערב, ומציאת דירה בפחות ממיליון שקל היא משימה לא פשוטה - קובעי המדיניות מצאו את עקב האכילס של הצרכן הישראלי: 0% מע"מ על מוצרי יסוד.

עד כמה ההחלטה לפטור ממע"מ על מוצרי יסוד תקל על הישראלים? ובכן, ממש מעט. מדובר במוצרי בסיס הכלולים ממילא בסל מוצרים בפיקוח מחירים, כלומר המדינה מפקחת על מחיריהם של אותם מוצרים. לא מדובר בפירות וירקות (שגם כך פטורים ממע"מ), אלא במוצרים כמו לחם אחיד, חלב, שמנת, אשל, גיל, חמאה, ביצים וגבינות בסיסיות.

כפי שניתן לראות בטבלה המצורפת, ביטול המע"מ מאותם מוצרים יחסוך מעט מאוד למשפחה הישראלית הממוצעת. גם אם מדובר במשפחה שצורכת אך ורק מוצרי יסוד בפיקוח - החיסכון החודשי לא יעלה על עשרות בודדות של שקלים בחודש.

סל מוצרים בפיקוח
 סל מוצרים בפיקוח

מחירי מוצרי היסוד לא עומדים בראש סולם יוקר המחיה. לפי נתוני הלמ"ס שפורסמו בשלהי 2014, כ-23.6% מההוצאות של משקי-הבית בשנת 2013 (הנתונים המעודכנים ביותר) היו הוצאות על דיור. אחריהם, 20% מההוצאות היו על תחבורה ותקשורת, ובמקום השלישי מזון - כולל פירות, ירקות וכמובן שלל מוצרי מזון שאינם מוצרי יסוד ואינם בפיקוח מחירים.

הפטור האמור ממע"מ לא ישנה כמעט כלום לרוב הישראלים, שימשיכו להיאנק תחת יוקר המחיה, ומצד שני הוא יעלה למשק מיליארד שקל בשנה. מעניין אם גם עכשיו יזדעקו כלכלנים ומומחים למיניהם נגד ה"הטבה", כפי שעשו בעבר הלא רחוק.