נתניהו נכנע לדרעי: יוריד את המס על מוצרי יסוד בסיסיים

אחר-הצהריים ייפגשו נתניהו ויו"ר ש"ס אריה דרעי במטרה לדון במתווה אפשרי וכן לסכם את סוגיית התיקים שש"ס תחזיק בהם ■ דרעי דורש כי פרט לתיק הכלכלה יימסר לידיו גם משרד הרווחה או הנגב והגליל

אריה דרעי / צילום: אוריה תדמור
אריה דרעי / צילום: אוריה תדמור

ש"ס בדרך לממשלה: ראש הממשלה בנימין נתניהו נכנע לדרישה שהציבה ש"ס לכניסתה לקואליציה והסכים לקדם את התחייבות המפלגה להחלת מע"מ אפס על מוצרי יסוד בסיסיים. היום (ה') אחר-הצהריים צפוי נתניהו להיפגש עם יו"ר ש"ס, אריה דרעי, במטרה לדון במתווה אפשרי וכן לסכם את סוגיית התיקים שש"ס תחזיק בהם.

דרעי דורש כי פרט לתיק הכלכלה יימסר לידיו גם משרד הרווחה או המשרד לפיתוח הנגב והגליל.

לאחר שיו"ר כולנו, משה כחלון, חתם אמש (ד') על ההסכם הקואליציוני במסגרתו תקבל כולנו לידיה את מינהל התכנון שהיה עד כה באחריות משרד הפנים, הודיע היום דרעי באופן רשמי כי הוא מוותר על התיק. ש"ס צפויה להחזיק גם במשרד הדתות.

הפגישה היום בין נתניהו לדרעי תביא לסופו את הנתק ששרר בשלושת הימים האחרונים בין שתי המפלגות.

על-פי חישובים שהוצגו במהלך המשא-ומתן הקואליציוני, החלת פטור ממע"מ על מוצרי יסוד תעלה למדינה מיליארד שקל בשנה באובדן הכנסות ממסים.

דרישת הפטור ממע"מ שהעלתה ש"ס מתייחסת לרשימת מוצרים הכוללת את המוצרים הנתונים כיום בפיקוח, ובהם לחם אחיד, מלח, חלב טרי וכמה מוצרי חלב בסיסיים.

נוסף על מוצרים אלה מבקשת ש"ס להעניק פטור ממע"מ למוצרים כמו ביצים (שהוצאו באחרונה מפיקוח) וכן בשר בקר ועוף, משום שהם יקרים יחסית ומשמשים מקורות חיוניים לאספקת ברזל ו-ויטמין B12.

תוצאות המשא ומתן הקואליציוני-כולנו ויהדות התורה
 תוצאות המשא ומתן הקואליציוני-כולנו ויהדות התורה

בדיונים שהתקיימו במסגרת המגעים להקמת הממשלה החדשה הזהירו כלכלני האוצר מפני הענקת הפטור, והעלו נגדו את הטיעונים הקבועים שמעלים הכלכלנים: היקף הפטורים הנוכחי כבר מגיע ליותר מ-50 מיליארד שקל, מהם יותר מ-5 מיליארד שקל בפטורים ייעודיים ממע"מ (ראו טבלה); קשה מאוד לבטל פטורים ממס - כולל פטורים שנראים מיותרים לחלוטין - בגלל ההתנגדות של קבוצות לחץ; הענקת פטור ממע"מ למוצרי יסוד תעודד "תחמונים", בניסיון להכניס כמה שיותר מוצרים לקבל את הנחת הפטור.

כמו כן הועלו בדיונים טענות ספציפיות נגד הפטור ממע"מ על מוצרי יסוד, ובהן הטענות כי הוא אינו מבחין בין קונים עניים לקונים עשירים, וכי במונחי שווי כספי מדובר בהטבה גדולה יותר לעשירונים העליונים מאשר לעשירונים התחתונים.

נוסף על כך טענו כלכלנים כי הפטור ממע"מ על מוצרי יסוד יפגע בניסיונות להכנסת תחרות למשק החלב ולצמצום כוחה המונופוליסטי של תנובה. בנוסף דחו כלכלנים את הטענה כי העובדה שמדובר במוצרים בפיקוח מבטיחה שההטבה תגיע במלואה לכיסו של הצרכן - ואמרו כי ליצרן יש יכולת לשלוט במחיר המפוקח באמצעות ניפוח עלויות.