חשש ברכבת: מו"מ הסינים ובומברדייה יפגע במכרז הקטרים

CNR ו-CSR הסיניות ובומברדייה מתמודדות שלושתן במכרז הקטרים, המוערך ב-13.7 מיליארד שקל

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

במארס האחרון חשף "גלובס" שרכבת ישראל בודקת חשש לתיאום מחירים בין שתי החברות הסיניות המתמודדות במכרז הקטרים, בעקבות מיזוג שתי החברות. כעת מדווחים עיתונים זרים שכבר כמה שבועות מנהלות החברות הסיניות מגעים לרכוש את חטיבת הרכבות של בומברדייה - מתמודדת שלישית במכרז. אם אכן מתקיימים מגעים כאלה, רכבת ישראל תיאלץ לבחון פעם נוספת את השפעת הדבר על מכרז הקטרים.

רכבת ישראל נמצאת בימים אלה בעיצומו של פרויקט חשמול הרכבת, המוערך ב-13.7 מיליארד שקל, ואמור לקצר את זמן הנסיעה באופן ניכר ולהפחית את רמת זיהום האוויר.

במסגרת פרויקט החשמול פורסמו כמה מכרזי ענק, וביניהם מכרז לרכישת 62 קטרים חשמליים עם אופציה ל-16 נוספים. עלות ממוצעת של קטר נאמדת בכ-3.5 מיליון אירו. לפני חודשיים ניגשו למכרז הקטרים 4 חברות: CNR ו-CSR הסיניות, שניגשו למכרז כל אחת באמצעות החברות הבנות שלהן, חברת אלסטום הצרפתית וחברת בומברדייה הקנדית.

ואולם בחודשים האחרונים מתברר שהחברות הסיניות מתאחדות והופכות להיות חברות אחיות. הדבר העלה את החשש ששתי החברות הסיניות תיאמו ביניהן מחירים טרם הגישו את ההצעות, והמחלקה המשפטית של הרכבת בודקת את הנושא.

לפי דיווחים בכלי תקשורת זרים, ובהם "רויטרס", "בלומברג" ו"וול סטריט ג'ורנל", בשבועות האחרונים מנהלות החברות הסיניות מגעים עם חברת בומברדייה הקנדית לרכישת חטיבת הרכבות שלה. לפי הדיווחים, בומבריידר מנסה למכור חלק מחטיבותיה כדי לכסות על ההפסדים שלה בתחום התעופה.

חטיבת הרכבות של בומברדייה היא הרווחית ביותר של החברה. ב-2014 עמדו רווחיה לפני ריבית ומסים על 429 מיליון דולר, וזאת לעומת הפסד של 995 מיליון דולר בחטיבת התעופה. ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח שבומברדייה טרם החליטה אם למכור את חטיבת הרכבות, אך כבר פנתה לבנקים לייעוץ. ב"רויטרס" דווח שבומברדייה עשויה לקבל כ-5 מיליארד דולר תמורת החטיבה, אף שהרכישה לא תתבצע לפני האיחוד של החברות הסיניות בסוף החודש.

ל"גלובס" נודע שבעקבות הדיווחים שלחה בשבוע שעבר רכבת ישראל מכתב לנציגי בומברדייה בישראל ובו היא דורשת לדעת אם מתבצעים בחברה שינויים ארגוניים. בומברדייה ענתה שלמעט תוכנית להנפיק חלק ממניות "בומברדייה תחבורה" בבורסת גרמניה, לא מתבצעים שינויים כאלה.

עדיפות לאירופיות

בתוך כך, גורמים במשק מעלים היום חשש שמכרז הקטרים מעניק עדיפות לחברות אירופיות, בין היתר לאור הדרישה המופיעה בו לנוהל TSI שעיקרו להבטיח תיאום בין מדינות האיחוד האירופי. עוד הם טוענים שצוות היועצים ששכרה רכבת ישראל בפרויקט החשמול מורכב כולו מיועצי חברת הרכבות הלאומית של גרמניה דוישטה באן, שספקית הציוד שלה היא בומברדייה.

מרכבת ישראל נמסר בתגובה לטענות: "מכרזי הרכש והתשתיות לעידן החשמול פתוחים לכלל היצרניות בעולם, העומדות בדרישות האיכות והבטיחות הנדרשות. יודגש כי בחירתה של הרכבת בתקני EN/TSI נעוצה בעובדה שהמערכות*הקיימות זה מכבר ברכבת וכן העתידיות נצמדות לתקינה אירופית*ובכך יוצרות*שפה אחידה*של תפעול ובטיחות.

"במסגרת פרויקט החשמול מפעילה הרכבת יועצים שונים הן בתחומי הניהול והן בתחומי התכנון מישראל ומחוצה לה כדי להבטיח שהפרויקט יעמוד בסטנדרטים בינלאומיים. הרכבת מקבלת את החלטותיה בהתאם לניתוח הכולל של הנתונים המוצגים בפניה ומתוך שיקולים ענייניים בלבד".