תביעה נגזרת נגד בכירי בנק הפועלים בגין האשראי לנוחי דנקנר

התביעה הוגשה ע"י שי נשר, לאחר שבשבוע שעבר דחה העליון את בקשתו לחייב את הבנק לפרסם פרטים על ההלוואות

שי נשר / צילום: רוני שיצר
שי נשר / צילום: רוני שיצר

שבוע לאחר שבית המשפט העליון דחה את בקשתו של שי נשר לאלץ את בנק הפועלים לפרסם מסמכים הקשורים בהלוואות לנוחי דנקנר, מגיש נשר בקשה לתביעה נגזרת בנושא זה, על סך 75 מיליון שקל, לבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

נשר, העוסק כמפיק וסוכן טאלנטים וכן מחזיק במניות בבנק הפועלים, הגיש את התביעה הנגזרת כנגד שורה של דירקטורים בבנק בתקופות הרלוונטיות למתן האשראי, וכן נגד היו"ר לשעבר של הבנק ובן-דודו של נוחי, דני דנקנר, והמנכ"ל כיום, ציון קינן.

התביעה הוגשה בנוגע לאשראי שניתן לחברת טומהוק שבשליטת דנקנר, ושבאמצעותה החזיק דנקנר בשרשור בשליטה באי.די.בי. כמה בנקים העניקו לטומהוק אשראי, כאשר היקף האשראי שהעניק בנק הפועלים מוערך ב-150 מיליון שקל, שמתוכם סביר שלא יראה חלק גדול מהסכום, בעקבות המתווה המסתמן בהסדר החוב של דנקנר עם הבנקים.

"מדובר בהלוואות שניתנו באופן מדהים וחריג ללא שום ביטחונות, ותוך הפעלת שיקול-דעת רשלני ונחפז, ולמרות שמדובר בתאגיד שמחזיק בפירמידה עסקית ממונפת עד לעייפה ועתירת סיכון", כותבים בתביעה עורכי הדין של נשר, אופיר נאור ורנן גרשט.

עוד הם מוסיפים: "מדובר בהלוואות שניתנו בניגוד לנהלי בנק ישראל, ובהלוואה שלאדם מן היישוב, שאין לו מערכת קשרים עם בכירי הבנק, אין שום סיכוי לקבל".

כדי לבסס את תביעתו, ביקש נשר מבית המשפט להורות לבנק הפועלים להעביר מסמכים הקשורים במתן ההלוואה, וביסס את הדרישה בין היתר על כך שלפי רשם המשכונות, הבנק ויתר בשלב מסוים של מישכון שדנקנר רשם לטובתו.

שופט בית המשפט המחוזי חאלד כבוב קיבל את טענות נשר והורה על העברת המסמכים. בנק הפועלים ערער על ההחלטה לעליון, שכאמור בשבוע שעבר הפך את החלטת המחוזי. שופט בית המשפט העליון ניל הנדל קבע כי לא הוצגה תשתית ראייתית נרחבת שמצדיקה את העברת המסמכים.

למרות שאין בידיו את המסמכים, החליט נשר להמשיך במאבקו, והגיש אתמול תביעה נגזרת לבית המשפט בנושא זה. "הממצאים שעלו בבקשת בגילוי נותרו בעינם, ואין על כך מחלוקת. זאת ועוד, כיום נחשפו עובדות נוספות, ובראשן העובדה המדהימה שנוחי דנקנר העמיד הלוואה של כ-60 מיליון שקל לבן-דודו ויו"ר וועדת האשראי בבנק, דני דנקנר", נכתב בתביעה.

נשר הוסיף בשיחה עם "גלובס": "התגלו ראיות נוספות שאושרו על-ידי בית המשפט, כגון הפתק של נוחי דנקנר שלפיו דני דנקנר חייב לו 60 מיליון שקל. אני בטוח שמנכ"ל הבנק מר ציון קינן יודע משהו בנושא ההלוואות, אז למה הוא מסתיר זאת? ואיפה היו כל הדירקטורים בפרשה הזו? אני לא מבין למה ממשיכים במדיניות ההסתרה, יש פה סודות מדינה?".