ארז כהן: "מחירי הדירות הגיעו לרמות בלתי סבירות"

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר: "ציבור הרוכשים ולוקחי המשכנתאות לא יוכל לעמוד בו

ארז כהן / צלם: איל יצהר
ארז כהן / צלם: איל יצהר

"נתוני השמאי הממשלתי הראשי אודות המשך עליית מחירי הדירות מעידים על מצב חמור מאין כמותו שאינני זוכר מעולם. מחירי הדיור, כולל בערי פריפריה דוגמת אשדוד ואשקלון, הגיעו לרמות בלתי סבירות לחלוטין שציבור הרוכשים ולוקחי המשכנתאות לא יוכל לעמוד בו", כך אומר היום (א') שמאי המקרקעין ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין בישראל, בעקבות פרסום סקירת השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים, טל אלדרוטי. כזכור, הסקירה שפורסמה היום העידה על המשך עליית מחירים הן בהשוואה לרבעון הקודם (רבעון אחרון של 2014) והן לעומת הרבעון המקביל אשתקד (רבעון ראשון 2014) כאשר באף אחת מ-16 הערים הנסקרות לא נרשמה ירידת מחירים.

"גם הכרזותיו האחרונות של משה כחלון בדבר מיסוי משקיעים יתרמו בחודשים הקרובים לעלייה נוספת במחירי הדיור", ממשיך ואומר כהן. "זאת לצד בריחת המשקיעים מהשוק. רק גידול דרמטי ביוזמת הממשלה של היצע הדיור יאזן את שוק הנדל"ן ויפה שעה אחת קודם".

חיים פייגלין, מנכ"ל חברת צמח המרמן, התייחס גם הוא לנתוני המשאי הממשלתי ואמר: "הנתונים המדברים על עלייה של 4% במחירי הדירות ברבעון הראשון לעומת הרבעון המקביל צפויים. אפשר לאנוס את השוק באמצעות מסים, היטלים והצהרות, אך צריך לזכור כי זה תקף לתקופות קצרות בלבד. בסופו של דבר חסרות כ-150 אלף דירות בישראל ולכן אם כל הצער לא ניתן לעצור את עליית מחירי הדירות עד שהמדינה תטפל בהיצע".

"לא רואה כרגע אפשרות שהמחירים יירדו"

אוהד סבן, סמנכ"ל בחברת דונה, אמר על הנתונים: "עליות מחירי הדירות, כפי שפורסם בדו"ח השמאי הממשלתי, מוכיחים כיצד החלום של זוגות צעירים מחלום על בעלות על דירה ממשיך להתרחק. כשהמחיר בערים כמו אשקלון, מודיעין ואשדוד עולה בשיעור של כ-6%-7%, מבינים כי גם האלטרנטיבה למרכז הארץ הופך לקשה במיוחד. עד היום התכניות הממשלתיות לא הובילו לשינוי אמיתי בשוק הדיור, ועדיין לא ברור כיצד הממשלה החדשה מתכוונת לפעול. הדבר היחיד שברור כרגע הוא שמחירי הדיור ימשיכו לעלות, כל עוד הממשלה החדשה לא תביא בשורת אמת".

"לא היינו צריכים את דו"ח השמאי הממשלתי כדי לומר שמחירי הדירות עולים", כך אומר שמחה גרידינגר, יו"ר ובעלים של חברת נתיב פיתוח. "מאז נגנזה תכנית מע"מ 0% הזוגות הצעירים התייאשו מהבטחות הממשלה ורוכשים בקושי רב את דירת החלומות שלהם. אני לא רואה כרגע אפשרות שהמחירים יירדו, בטח כשבכל יום הממשלה החדשה זורקת תכניות לאוויר כדי לראות מה יתפוס. כל עוד הממשלה לא תיישם תכנית רוחבית, מקיפה וכוללת לפתרון משבר הדיור, נראה את מחירי הדירות עולים".