תכירו מקרוב: תשעת עסקני פיפ"א שנעצרו ע"י ה-FBI

פרשת הענק שמרעידה את הכדורגל העולמי, במסגרתה נחשדים עסקנים ממרכז ודרום אמריקה בקבלת שוחד בכ-150 מיליון דולר, סחיטה והלבנת הון - ממשיכה להסתעף ■ מי הם בדיוק אלה שנעצרו ע"י הממשל הפדרלי?

בכירי פיפ"א החשודים בהונאה / צילום: רויטרס
בכירי פיפ"א החשודים בהונאה / צילום: רויטרס

לאחר חקירה סמויה ושקטה, שנמשכה 4 שנים - הממשל הפדרלי של ארה"ב החליט להיכנס חזק בפיפ"א, כאשר 14 אנשים - מתוכם 9 חברי ארגון הכדורגל העולמי בהווה ובעבר, בנוסף לחמישה אחרים המשמשים כמנהלי חברות שיווק ושידורי ספורט, שעבדו מול הארגון לאורך השנים - נעצרו. הם חשודים ב-47 עבירות הנמתחות על-פני 24 השנים האחרונות, ביניהן קבלת שוחד בהיקף של 150 מיליון דולר, סחיטה, הלבנת הון וקבלת דבר במירמה.

התובעת מטעם הפרקליטות האמריקאית, קלי קארי, טוענת כי גל המעצרים הנוכחי הוא "רק תחילת המאמצים שלנו, לא סופם".

מנהל ה-FBI, ג'יימס קומי, אמר כי "אף אחד לא נמצא לפני או מעל החוק. הכדורגל נקרא 'המשחק היפה', כי המשטח שלו ישר, אבל המשחק נחטף, והמגרש הוטה. מי שנוגע בחופים שלנו עם יוזמות מושחתות - צריך לקחת אחריות על כך".

ספ בלאטר, נשיא פיפ"א מאז 1998, לא נעצר, והאמריקאים סירבו להתייחס אליו באופן ספציפי - אך הדגישו כי "החקירה נמשכת".

להלן היכרות קצרה עם תשעת העצורים מפיפ"א:

- ג'פרי ווב: בן 50, יליד איי קיימן וראש התאחדות הכדורגל של הטריטוריה הזאת, הנחשבת למקלט מס. מאז 2012 משמש כנשיא Concacaf - התאחדות הכדורגל של מרכז אמריקה, צפון אמריקה והקאריביים (המקבילה של אופ"א האירופית). מתוקף תפקידו זה, הוא גם משמש כאחד מסגני הנשיא של פיפ"א. מעצרו מפתיע על רקע העובדה שבשנים האחרונות הוא הביע לא אחת דרישה כי פיפ"א תהפוך ליותר פעילה במלחמה בשחיתות וניהול לא תקין. החקירה שלו מצטלבת עם זאת של קוסטס טאקאס, בן 59, אחת הדמויות היותר אנונימיות בפרשה, ששימש בעבר כמזכיר הכללי של התאחדות הכדורגל של איי קיימן.

- ג'ק וורנר: בן 72, מטרינידד וטובאגו. שימש כנשיא ה-Concacaf עד 2011. היה כוח משמעותי בפוליטיקה של הכדורגל ובפיפ"א במשך 30 שנה, אך שמו נקשר סביב אינספור פרשות שחיתות, ביניהן ספסור במכירת כרטיסי הזמנות שקיבל למשחקי המונדיאל ובזכויות השידור של משחקי המונדיאל בטרינידד. ב-2011 הוא התפטר מכל תפקידיו, כולל תפקידו כאחד מסגני הנשיא בפיפ"א - לאחר שורה של האשמות שעלו נגדו. בעקבות התפטרותו, פיפ"א הפסיקה את "הליכי האתיקה" שפתחה נגדו - וכך נמנע דיון ציבורי וחשוף במעשיו. על-פי התביעה האמריקאית, הוא קיבל שוחד בגובה של מיליוני דולרים מדרום אפריקה בתמורה להבטחת אירוח המונדיאל על-ידי המדינה ב-2010.

- אוגניו פיגרודו: בן 83, מאורוגוואי, אחד מסגני הנשיא היוצאים של פיפ"א. בן 1997 ל-2006 שימש כראש ההתאחדות של אורוגוואי. בין 1993 ל-2013 היה סגן הנשיא של CONMEBOL, התאחדות הכדורגל של דרום אמריקה. ב-2013 החליף בתפקיד הנשיא את ניקולס לאוז, 86, עצור נוסף בפרשה. לאוז שימש במשך שנים ארוכות כחבר הוועד הפועל של פיפ"א (תפקיד אחד מתחת לסגני הנשיא), וכנשיא ה-CONMEBOL שימש מ-1986, כאמור עד 2013. הוא התפטר מכל תפקידיו לפני שנתיים בנימוקים של "סיבות בריאותיות" - אך ההתפטרות הגיעה זמן קצר לאחר שהועלו נגד האשמות קבלת שוחד משותף שיווקי של פיפ"א במהלך שנות ה-90, כמו גם קבלת שוחד עבור זכויות השידור של הקופה אמריקה. כמו כן, ראשי הקמפיין האנגלי לאירוח מונדיאל 2018 טענו כי הוא ביקש מהם בתמורה לקולו בהצבעה - קבלת תואר אבירות מהמלכה.

- אדוארדו לי: בן 56, מקוסטה ריקה (ממוצא סיני). היה אמור להפוך השבוע לחבר הוועד הפועל של פיפ"א. איש עסקים, ונשיא התאחדות הכדורגל של קוסטה ריקה, שבשנה שעברה פיקח על אליפות העולם עד גיל 17 לנשים שהתקיימה בקוסטה ריקה, טורניר המאורגן על-ידי פיפ"א. חבר גם בוועד הפועל של ה-Concacaf.

- ז'וזה מאריה מרין: בן 83, ברזילאי, שימש כיו"ר התאחדות הכדורגל הברזילאית מ-2012 ועד אפריל האחרון. מתוקף תפקידו, פיקח על אירוח מונדיאל 2014 שהתקיים במדינה הדרום אמריקאית. חבר גם, מטעם פיפ"א - בוועדה המארגנת של תחרויות הכדורגל שיתקיימו באולימפיאדת 2016, שתיערך בקיץ הבא בריו דה ז'ניירו. בשנות ה-80 שימש כמושל סאו פאולו.

- ז'וליו רוקה: בן 65, עסקן מהתאחדות הכדורגל של ניקרגואה. משמש כ"קצין הפיתוח" של פיפ"א.

- רפאל אסקוויאל: בן 68, נשיא התאחדות הכדורגל של ונצואלה מאז 1988 וחבר הוועד הפועל של ה-CONMEBOL. על-פי החשדות, שידל את חברת Traffic Sports לשלם לו מיליון דולר, על מנת להמשיך לקבל ממנו את התמיכה להחזקת זכויות השידור של הקופה אמריקה. חבר בוועדות שונות בפיפ"א.