העריצות נמשכת: בלאטר נבחר לקדנציה 5 ברציפות בפיפ"א

פרשות השחיתות וגל המעצרים על-ידי ה-FBI לא שינו את התמונה: 133 קולות הספיקו לשווייצרי, שמחזיק בפוזיציה החזקה ביותר בכדורגל העולמי מאז 1998 - להבטיח את הישארותו בראש הארגון עד ל-2019

ספ בלאטר נשיא פיפ"א / צלם: רויטרס
ספ בלאטר נשיא פיפ"א / צלם: רויטרס

לאחר הדרמה הגדולה שהתחוללה סביב הנושא הישראלי-פלסטיני, התפנו היום (ו') בקונגרס פיפ"א, שנערך בציריך, שווייץ - להצביע בבחירות לנשיאות הארגון. כצפוי, ספ בלאטר, השווייצרי בן ה-79, היה זה ששוב גרף את כל הקופה - ונבחר לקדנציה חמישית רצופה בתפקיד אותו הוא מחזיק מאז 1998, למרות אינספור חשדות לשחיתות שהטילו צל כבד על ארגונו במהלך השנים הללו.

הטיימינג בו נערך הקונגרס ה-65 בתולדות פיפ"א, היה בעייתי במיוחד לארגון הכדורגל העולמי: כזכור, השבוע נעצרו על-ידי ה-FBI תשעה מבכיריו, בנוסף לחמישה שותפים עסקיים שלו - בחשד לסחיטה, הלבנת הון וקבלת שוחד בהיקף של למעלה מ-150 מיליון דולר. בנאומו לפני ההצבעה, אמר בלאטר כי "אם איבחר, אתחיל כבר מחר לבצע רפורמה לארגון". כתב "הטיימס" האנגלי אוליבר קיי התייחס לכך בציניות: "חבל שהוא לא התחיל לעשות את זה ב-2011, 2007, 2002 ו-1998".

תחקיר "גלובס": הצד האפל והמסואב שלא הכרתם על "משפחת הכדורגל" פיפ"א

בכל אופן, על מנת לנצח כבר בסיבוב ההצבעה הראשון (והחשאי, על-אף שמספר רב של מדינות כבר הודיעו מראש למי יעניקו את קולן - למשל הגוש האירופי של אופ"א בהובלת הנשיא מישל פלאטיני, שרובו התחייב לתמוך בנסיך עלי), נדרש השווייצרי, מולו רץ רק מתמודד אחד (הנסיך הירדני עלי, אחד מסגני הנשיא היוצאים של פיפ"א ואחיו של מלך ירדן הנוכחי), ל-139 קולות מבין אלו של 209 המדינות והטריטוריות החברות בפיפ"א (66%). בלאטר קיבל רק 133 קולות, כאשר עלי הסתפק ב-73 (שלושה קולות נוספים נפסלו), והבחירות היו אמורות להיגרר לסיבוב שני - שם נדרש רוב מינימלי של 105 קולות. עם זאת, בעקבות תוצאות הסיבוב הראשון קיבל בלאטר את מבוקשו - כשהנסיך עלי הודיע על פרישה מהמירוץ, במה שנתן את הסטמפה על הישארותו של בלאטר בתפקיד העוצמתי ביותר בכדורגל העולמי לפחות עד שנת 2019, אז יהיה בן 83.

"אחזיר את הספינה אל החוף", אמר בלאטר בנאום הניצחון. "אבל אנחנו חייבים לעבוד על זה, ועל עוד דברים שאנחנו חייבים לעשות בשביל פיפ"א בעתיד הקרוב. אני לוקח על עצמי את האחריות לעשות את זה, ואני משוכנע שאצליח. אני מודה לכולכם על התמיכה והאמונה בי. קדימה פיפ"א!".