פרקליט המדינה: "פרשת פישר ורות דוד טילטלה אותי"

שי ניצן בכנס לשכת עוה"ד באילת: "פרשת פישר ודוד מטלטלת במובן שאני לא יכול להאמין שאני קורא את כתבי האישום שפרקליטיי חתומים עליהם. גם כשאולמרט הורשע בפרשת טלנסקי, לבי נצבט"

שי ניצן / צלם: איל יצהר
שי ניצן / צלם: איל יצהר

"החלטנו לבקש את דחיית הדיון בתיק מני נפתלי נגד מעון ראש הממשלה עד לאחר הבחירות לכנסת, כי ראינו שיש שימוש תקשורתי ופוליטי בהליך. לתקשורת יצאו דברים שלא קשורים להליך המשפטי. חשבנו שיש מקרים שבהם לא ראוי שיהיה לחץ תקשורתי על הליך משפטי, ובית הדין לעבודה קיבל את עמדתנו". כך אמר היום (ה') פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, בכנס מחוזות לשכת עורכי הדין באילת.

בפאנל שעסק בשחיתות השלטונית נשאל ניצן על-ידי העיתונאית אילנה דיין, האם מישהו מלשכת ראש שהממשלה ביקש ממנו להגיש הבקשה לדחות את הדיון בתביעתו של מני נפתלי עד לאחר הבחירות.

ניצן השיב: "הפרקליטה שמנהלת את התיק (עו"ד כוכבית נצח-דולב שמונתה בהמשך לפרקליטת מחוז ירושלים. ח"מ) ביקשה ממני, והיא חשבה שנכון לדחות את מועד העדויות והגשת התצהירים בגלל החשש של הפעלת לחץ על בית המשפט. קראתי את הבקשה ואמרתי שזה מקובל עליי".

גם פרשת רונאל פישר ורות דוד עלתה בדיון. חבר הכנסת ושר המשפטים לשעבר, רוני בר-און, הטיח בפרקליט המדינה: "למה לרות דוד מגיע הליך בדיקה ולא חקירה? לא אתם לא בודקים מה היא עשתה כפרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר?"

ניצן השיב: "הקטע של בדיקה לא הומצא בשביל פרקליטי מחוז, אלא הומצא בגלל מקרים שבהם עצם הפתיחה בחקירה גורמת נזק ניכר. לא אני אישרתי את זה אלא בית המשפט העליון בשורה של פסקי דין, שאמר שזו פרקטיקה לא רק ראויה אלא גם חוקית".

לדברי ניצן, "אי-אפשר לומר שהפרקליטות מקלה עם רות דוד אחרי שהגשנו כתב אישום נגדה שמייחס לה אישומים חמורים".

עוד אמר ניצן כי פרשת רונאל פישר גרמה לו באופן אישי לטלטלה. "למרות כל שנותיי במערכת יש דברים שמזעזעים אותי, ואחד מהם זו הפרשה הזו, שהיא מטלטלת במובן שאני לא יכול להאמין שאני קורא את כתבי האישום שפרקליטיי חתומים עליהם. העין מתקשה לקרוא, והלב מתקשה להאמין".

לדברי ניצן, תחושה דומה הוא חש כשקרא את כתב האישום שהוגש השבוע נגד שר הביטחון לשעבר, בנימין (פואד) בן-אליעזר. "גם כשראיתי את אולמרט יוצא מההרשעה בפרשת טלנסקי, לבי נצבט. לעומת זאת, כשאולמרט זוכה לפני כן, לא האמנתי", אמר פרקליט המדינה.

ניצן יצא נגד ביקורת שנמתחה על הפרקליטות על שאינה מטפלת באופן מספק בשחיתות. "הנה מוטלות הרשעותינו", אמר. לדברי ניצן, הפרקליטות מגישה כתבי אישום ללא שיקולים זרים כלשהם אלא אך ורק על בסיס הראיות.

חברת הכנסת עו"ד רויטל סוויד ציינה כי המקרה של רונאל פישר ורות דוד ערער אותה באופן מאוד עמוק, בגלל שהיא יודעת עד כמה הוא נדיר וחריג. "כמי שמערכת בתי המשפט מוכרת לה, אני יודעת שרק פתלוגיות של 3 אנשים הביאה לפרשייה כזו. אבל דווקא בגלל החשש מפגיעה באמון הציבור במערכת המשפט, צריך לחקור עד תום את הכול. אי-אפשר לטאטא דבר מתחת לשטיח", אמרה סוויד.